ITPB3/423-394b/08/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-394b/08/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie:

* sportu i rekreacji ruchowej dzieci i młodzieżowy,

* organizowanie i tworzenie warunków dla rozwoju sportu wyczynowego,

* udział w programowym wychowaniu fizycznym i organizacji sportu masowego pracowników i funkcjonariuszy resortu spraw wewnętrznych i administracji.

Działalność Stowarzyszenia finansowana jest ze składek członkowskich, darowizn oraz prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmowane są powierzchnie handlowe na terenie nieruchomości oddanych podatnikowi przez Gminę do nieodpłatnego użytkowania, które wymagały dokonania niezbędnych nakładów inwestycyjnych mających na celu przygotowanie nieruchomości do działalności handlowej, w tym budowę obiektów handlowych. Wydatki inwestycyjne dokonywane w 2007 r. pokrywane były przez Wnioskodawcę z własnych dochodów zgromadzonych w okresach poprzednich oraz zaliczek wpłacanych w 2007 r. przez przyszłych najemców nieruchomości na poczet wynagrodzenia z tytułu oddania nieruchomości do użytkowania.

Zawarcie umowy najmu oraz wydanie nieruchomości następowało w 2008 r. Stowarzyszenie wykazywało w 2008 r. uzyskany z tytułu zawartej umowy najmu przychód.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy uzyskany w 2008 r. przychód podatkowy z działalności gospodarczej (najmu powierzchni handlowych), pomniejszony o koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności (stanowiąc tym samym dochód podatkowy), który zgodnie z deklaracją organu statutowego Stowarzyszenia zostanie przekazany w przyszłości na działalność statutową, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dochody Stowarzyszenia uzyskane w okresach poprzedzających prowadzoną inwestycję, które zgodnie z oświadczeniem organów statutowych miały być przekazane na cele statutowe, a wydatkowane na inwestycję mającą na celu przygotowanie nieruchomości do prowadzonej działalności gospodarczej, z której finansowane będą cele statutowe, podlegać będą zwolnieniu od opodatkowania.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Zagadnienie zawarte w pytaniu pierwszym będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodu nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostawy towarów lub wykonania usługi, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Ustawodawca wyłącza więc z zakresu przychodów podatkowych wartość otrzymanych zaliczek, które zostaną zakwalifikowane do przychodów podatkowych w okresie przypisania im czynności, w związku z dokonaniem których zostały pobrane. Uzyskane przez Stowarzyszenie w 2007 r. zaliczki na poczet przyszłych umów najmu powierzchni handlowych nie stanowiły więc przychodu podatkowego 2007 r. Wydatkowanie uzyskanego w tym okresie (tj. 2007 r.) przysporzenia na inwestycję związaną z przyszłą działalnością gospodarczą nie powodowało powstania jakichkolwiek skutków podatkowych. Przychód podatkowy uzyskany został dopiero w 2008 r., tj. w okresie zakwalifikowania uzyskanych zaliczek na poczet wynagrodzenia z tytułu umowy najmu powierzchni handlowych.

W związku z powyższym, uzyskane przysporzenie majątkowe roku 2007 stało się przychodem podatkowym roku 2008. Podjęcie przez organy statutowe Stowarzyszenia uchwały o przekazaniu uzyskanego w ten sposób dochodu podatkowego roku 2008 na cele statutowe związane z kulturą fizyczną i sportem spowoduje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, w związku z przekazaniem w przyszłości przychodu podatkowego na cele statutowe.

Dochód Stowarzyszenia uzyskany w okresach poprzedzających prowadzoną inwestycję, który w związku z deklaracją organów statutowych o wydatkowaniu go w przyszłości na cele statutowe podlegał zwolnieniu od opodatkowania, w związku z ostatecznym jego wydatkowaniem na inwestycję związaną z działalnością gospodarczą będzie stanowił dochód podlegający opodatkowaniu w okresie jego rozdysponowania, tj. w roku 2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Dla możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki:

* celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz

* dochody muszą być przeznaczone na ten cel.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, które-jak wynika z zacytowanych powyżej przepisów - ma charakter warunkowy, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele faktycznie go przeznaczyć.

Istotnym jest fakt, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony, bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Warunkiem fundamentalnym jest jednakże, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie, że dochód zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 ustawy. Zgodnie z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

W kontekście powyższego, dochód Stowarzyszenia (zadeklarowany wcześniej jako korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy) wydatkowany następnie na cel inny niż wskazany w tym przepisie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl