ITPB3/423-388/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-388/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. w dniu 16 sierpnia 2010 podpisała umowę dotacji na dofinansowanie zadania z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wydatki kwalifikowane w ramach przedmiotowej dotacji obejmowały m.in.: zakup urządzeń demonstracyjnych, wykonanie plansz edukacyjnych, zakup projektu i wydruk kart informacyjnych dla uczniów, zakup materiałów promocyjnych dla uczniów oraz zwrot kosztów dojazdów dla prowadzących zajęcia. Dotacja miała charakter refundacji poniesionych wydatków przez Spółkę. Całkowita kwota dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęła na wydzielony rachunek Spółki 5 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Spółkę dotacja na dofinansowanie ww. zadania korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, dotacja na dofinansowanie ww. zadania korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca podniósł, że statut Funduszu, dostępny na jego stronie internetowej w paragrafie 2 ust. 2 stanowi: "Wojewódzki Fundusz jest samorządową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 powołanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dokonując analizy przedmiotowego przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 sierpnia 2004 r., FSK 372/04, ONSAiWSA 2005/1/17). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechna metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Analiza interpretowanego przepisu prowadzi do wniosku, że aby dany podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie normy określonej w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych muszą zostać spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki.

Ze zwolnienia nie korzystają dotacje i dopłaty inne niż pochodzące z budżetu państwa lub z budżetów samorządowych. Nie będą zatem zwolnione wszelkie środki wsparcia szeroko rozumianego sektora publicznego, np. przekazywane przez fundusze celowe.

Ponadto podnieść należy, że warunkiem korzystania ze zwolnienia jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu. Nie będą zwolnione na podstawie omawianego przepisu kwoty otrzymane za pośrednictwem innego podmiotu, zarówno będącego jedynie dysponentem środków, jak i pośrednika w znaczeniu ekonomicznym.

Jednocześnie, zwolnieniem nie są objęte dotacje w postaci dopłat do kredytów bankowych.

Reasumując, art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawiera jedynie stwierdzenie, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wojewódzki Fundusz jest samorządową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest samodzielną instytucją finansową, posiadającą osobowość prawną. Wydatki kwalifikowane w ramach przedmiotowej dotacji obejmowały m.in.: zakup urządzeń demonstracyjnych, wykonanie plansz edukacyjnych, zakup projektu i wydruk kart informacyjnych dla uczniów, zakup materiałów promocyjnych dla uczniów oraz zwrot kosztów dojazdów dla prowadzących zajęcia. Dotacja miała charakter refundacji poniesionych wydatków przez Spółkę. Całkowita kwota dotacji wpłynęła na wydzielony rachunek Spółki w styczniu 2011 r.

Kierując się przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem, stwierdzić należy, że dochód uzyskany na podstawie umowy dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie wypełnia przesłanki zawartej w tym przepisie. Przedmiotowa dotacja otrzymana od samorządowej osoby prawnej, która zgodnie z ww. przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zaliczana jest do sektora finansów publicznych, nie może być "utożsamiana" z dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego, Spółkę otrzymując dotację na dofinansowanie zadania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych - w tym przypadku zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania.

W konsekwencji w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku, w związku ze wskazaniem w jego treści na fakt załączenia załączników (statutu, umowy), należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl