ITPB3/423-38/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-38/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia dochodu uzyskanego przez Szpital na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia dochodu uzyskanego przez Szpital na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital realizuje zadania zgodnie ze statutem w zakresie ochrony zdrowia. Z tego tytułu osiąga dochody, które na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Pomimo trudnej sytuacji finansowej w sektorze publicznej ochrony zdrowia, Szpital w 2006 r. osiągnął zysk bilansowy, którego część została przeznaczona na fundusz premiowy, celem wypłaty nagród za wkład pracy i zaangażowanie pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód podatkowy osiągnięty w 2006 r. przez Szpital i przeznaczony na realizację celów statutowych, tj. przede wszystkim działalności w zakresie ochrony zdrowia, korzystałby ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku przeznaczenia tego dochodu na wypłatę w 2007 r. nagród dla pracowników Szpitala.

W ocenie Wnioskodawcy stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność w zakresie ochrony zdrowia - w części przeznaczonej na te cele. W myśl art. 17 ust. 1b tej ustawy zwolnienie to, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w ust. 1.

W związku z powyższym, zdaniem Szpitala, dochód osiągnięty w 2006 r. przeznaczony na wypłatę w 2007 r. nagród dla jego pracowników korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1b tej ustawy. Wypłata nagród związana jest z rekompensatą wkładu pracy i zaangażowania pracowników w realizacji zadań związanych z ochroną zdrowia, w szczególności poprzez zachowanie odpowiedniego poziomu świadczonych usług i zapewnienie dostępności do świadczeń zdrowotnych. Zatem wypłata dodatkowego wynagrodzenia służy realizacji celów statutowych, a także wspieraniu działalności jaką jest ochrona zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na cele statutowe.

Pamiętać należy również, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niektórych wydatków poniesionych przez podatnika nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów, przez co mogą powstawać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki nie uznane za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego.

Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Szpitala, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy.

Zatem dochód Szpitala za 2006 rok, w tej jego części, która powstała w skutek niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych w tym roku nagród dla pracowników za ich wkład w tym okresie w realizację celów statutowych Szpitala, zbieżnych z celami określonymi powołanym przepisem, wolny jest od podatku pod warunkiem, jak wskazano we wniosku, jego faktycznego wydatkowania na te cele w 2007 r..

Tak samo należy ocenić sytuację, gdy dochód wypracowany w 2006 r. Szpital zadeklarował przeznaczyć w 2007 r. na te cele. Należy mieć przy tym na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl