ITPB3/423-377/08/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-377/08/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z emisją akcji i wejściem na alternatywny system obrotu New Connect - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z emisją akcji i wejściem na alternatywny system obrotu New Connect.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zamiar zrealizować ofertę publiczną sprzedaży akcji w celu pozyskania z alternatywnego rynku obrotu New Connect, którego zasady i cele są zbliżone do zadań giełdy, środków finansowych przeznaczonych na działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Uzyskane z emisji na New Connect (zorganizowanym rynku akcji Giełdy Papierów Wartościowych, prowadzonym poza rynkiem regulowanym jako alternatywny system obrotu) środki zostaną zainwestowane w rzeczowy majątek trwały oraz dalszą ekspansję Spółki na rynku usług informatycznych, jak również na rozszerzenie zakresu działań podejmowanych w celu pozyskiwania przychodów z działalności gospodarczej. W szczególności środki te będą przeznaczane na bieżącą działalność wnioskodawcy mającą na celu utrzymywanie dotychczasowych źródeł przychodu oraz inwestycje mające na celu powiększenie przychodów od nowo pozyskiwanych inwestorów lub z nowo wprowadzonych produktów, co bezpośrednio przyczyni się do wzrostu dochodów Spółki, nie pozostając bez znaczenia na wymiar jej obowiązków publicznoprawnych.

Przygotowanie i przeprowadzenie procedur związanych z wejściem na New Connect jest przedsięwzięciem kosztownym i czasochłonnym, angażującym znaczne środki, w tym finansowe. W związku z wejściem na New Connect Spółka przewiduje, że poniesie następujące wydatki:

* koszty związane z przygotowaniem Dokumentu Informacyjnego (koszty badania prawnego i finansowego Spółki),

* koszty doradztwa prawnego i finansowego (koszty obsługi prawnej oraz Autoryzowanego Doradcy),

* koszty administracyjne (druk, publikacja i dystrybucja Dokumentu informacyjnego),

* koszty prawne (opłaty notarialne, sądowe, skarbowe),

* koszty ogłoszeń wymaganych przepisami prawa,

* koszty ewentualnych tłumaczeń dokumentacji przygotowanej na potrzeby Oferty Publicznej,

* koszty promocji Oferty Publicznej, w tym organizacji spotkań (wynajęcie Sali, druk materiałów informacyjnych, itp.),

* koszty szkoleń w zakresie wiedzy o New Connect.

Po okresie debiutu oraz działalności na New Connect, Wnioskodawca zamierza, w drugim etapie, dzięki inwestorom pozyskanym wskutek funkcjonowania na New Connect, uzyskiwać przychody pozwalające mu na debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych, co z kolei umożliwi Spółce generowanie dalszych, większych przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Takie jest bowiem założenie instytucji alternatywnego rynku obrotu New Connect.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy koszty ponoszone w związku z emisją akcji i wejściem na New Connect mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy poniesione wydatki związane z emisją akcji i wejściem na New Connect należy odnieść w koszty w dacie poniesienia.

3.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wydatków poniesionych w związku z emisją akcji i wejściem na New Connect - zgodnie z art. 86 ust. 1-2, w związku z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

4.

Czy odpowiedzi na powyższe pytania znajdą analogiczne zastosowanie w sytuacji, gdy Spółka podejmie emisję akcji celem wprowadzenia jej na giełdę.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania pierwsze, drugie i czwarte. Zagadnienia zawarte w pytaniu trzecim będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytań z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych:

1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Celem wydatków, które mają być poniesione, nie jest samo w sobie pozyskanie kapitału zakładowego poprzez emisje nowych akcji, ale zdobycie środków finansowych umożliwiających dalszy rozwój Spółki i uzyskiwanie przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, nawet jeśli środki otrzymane w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego nie zostaną zaliczone jako przychody, to nie wyklucza możliwości wystąpienia kosztu podatkowego, tym bardziej, że poniesione wydatki w związku z emisją akcji i wprowadzeniem Spółki na giełdę łączą się z uzyskaniem przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie związek przyczynowy między takimi wydatkami a uzyskanym przychodem może być powiązaniem o charakterze pośrednim. Emisja akcji ma znaczący wpływ na wielkość przychodu, który może zostać w przyszłości osiągnięty dzięki pozyskaniu nowego kapitału do Spółki.

2.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W tym kontekście grupa kosztów poniesionych w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z czym mamy do czynienia w przedstawionej sytuacji, będzie zawsze grupą kosztów pośrednio związanych z przychodem, bowiem w wyniku ich poniesienia nie powstanie bezpośrednio przychód. W takim wypadku zastosowanie będzie mieć procedura przewidziana w art. 15 ust. 4d ustawy, zatem poniesione wydatki związane z emisją akcji i wejściem na giełdę należy odnieść w koszty w dacie poniesienia.

3.

Powyższe stanowiska, w opinii Wnioskodawcy, znajdą analogiczne zastosowanie w sytuacji, gdy Spółka będzie zamierzała zrealizować ofertę publiczną sprzedaży akcji w celu pozyskania z giełdy środków finansowych przeznaczonych na działalność gospodarczą. Cele alternatywnego rynku obrotu New Connect są zbieżne z celami giełdy i w obu przypadkach prowadzą do uzyskania przychodu, który zostanie przeznaczony na inwestycję w rzeczowy majątek trwały oraz dalszą ekspansję na rynku usług informatycznych, jak również na rozszerzenie zakresu działań podejmowanych w celu pozyskiwania przychodów z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu zasadnicze znaczenie ma zatem cel, w jakim został on poniesiony. Podstawową przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów, jest bowiem istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, lub realną szansą powstania, przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Należy ponadto podkreślić, że w oparciu o kryterium stopnia powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane (tzw. koszty pośrednie).

Ustawodawca nie wprowadził przy tym do treści powołanej ustawy ogólnej definicji przychodu, a jedynie ograniczył się w tym zakresie do kazuistycznego wypunktowania w art. 12 ust. 1 wartości majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. W ustępie 4 omawianego artykułu zawarł on natomiast zamknięty katalog przysporzeń majątkowych nieuznawanych za przychody podatkowe. Wśród nich ujęto między innymi przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela - art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zrealizować ofertę publiczną sprzedaży akcji. W tym celu będzie ponosić wydatki bezpośrednio związane z emisją akcji, czyli z przeprowadzeniem jednego ze sposobów podwyższenia kapitału zakładowego.

Przedmiotowe wydatki są ponoszone przez Wnioskodawcę bezpośrednio w celu dokonania podwyższenia kapitału zakładowego w drodze emisji akcji. Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy zapłatą należności wymienionych przez Spółkę, a przychodem otrzymanym na podwyższenie kapitału zakładowego. Zgodnie z cytowanym powyżej art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy, przychód otrzymany na to podwyższenie nie jest jednak przychodem podatkowym. Zatem, przedmiotowe wydatki nie spełniają zasadniczego warunku uznania ich za koszty uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 - nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu podatkowego.

Oznacza to, że wymienionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych w sposób bezpośredni z podwyższeniem kapitału zakładowego w drodze emisji akcji nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ich ponoszenie nie ma bowiem na celu uzyskania określonych przychodów podatkowych, ale przeprowadzenie neutralnej podatkowo operacji na kapitale zakładowym Spółki. Stanowi to element przesądzający o ich kwalifikacji prawnej.

Postanowienia organów podatkowych wskazane przez Wnioskodawcę zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają charakteru wiążącej wykładni przepisów prawa podatkowego, podobnie jak cytowane wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych.

Podsumowując, przedmiotowe wydatki - jako związane w sposób bezpośredni z podwyższeniem kapitału zakładowego w drodze emisji akcji - nie mogą zostać zaliczone przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Są one bowiem ponoszone w celu uzyskania przysporzenia majątkowego niestanowiącego przychodu podatkowego.

Na skutek dokonania takiej oceny pierwszej części stanowiska Spółki, rozstrzyganie o momencie ujęcia poniesionych wydatków w kosztach podatkowych (dotyczy pytania drugiego) stało się bezprzedmiotowe. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest bowiem możliwe dokonanie w jakiejkolwiek dacie ujęcia kosztu, który nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Odnośnie natomiast zagadnienia zawartego w pytaniu czwartym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy wskazać, iż niezależnie od faktu, czy emisja akcji będzie miała miejsce na rynku alternatywnym New Connect, czy też na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych, interpretacja opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego będzie identyczna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl