ITPB3/423-37/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-37/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I. przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania zobowiązania podatkowego z tytułu otrzymanej darowizny, przeznaczonej na pomoc dla poszkodowanych przez klęskę żywiołową rolników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania zobowiązania podatkowego z tytułu otrzymanej darowizny, przeznaczonej na pomoc dla poszkodowanych przez klęskę żywiołową rolników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 sierpnia 2007 r. I. zawarła umowę darowizny, której przedmiotem były nasiona siewne rzepaku ozimego o wartości 37.965,80 zł, z przeznaczeniem na pomoc rolnikom, którzy ponieśli straty w wyniku klęski żywiołowej (gradobicia). Zgodnie z umową, obdarowany zobowiązany został do sporządzenia listy gospodarstw, na rzecz których rozdysponował darowiznę. Istotą zawartej umowy jest to, że nie przysparza dochodu obdarowanemu - I., ale jest ona zobowiązana do przekazania ziarna poszkodowanym rolnikom, którzy są faktycznym odbiorcą darowizny. Powstaje więc pytanie czy ww. umowa stanowi źródło powstania zobowiązania podatkowego obdarowanego, mimo iż faktycznie obdarowanym jest pokrzywdzony w wyniku klęski żywiołowej rolnik.

W piśmie złożonym do tut. organu w dniu 5 października 2007 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku w zakresie opisanego stanu faktycznego I. wyjaśnia również, iż działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 tej ustawy izby rolnicze są samorządem rolniczym działającym na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentowania interesów zrzeszonych w nim podmiotów. Art. 2 powołanej ustawy określa krąg podmiotów, które z mocy prawa są członkami samorządu rolniczego. Dochody izb rolniczych określa z kolei art. 35 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym podstawowym dochodem jest 2% odpis z tytułu podatku rolnego pobieranego na obszarze działania izby oraz dotacje na określone zadania statutowe i ustawowe. Ponadto Wnioskodawca informuje, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody izby rolniczej są wolne od podatku w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wystąpi zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od towarów i usług.

2.

Czy wystąpi zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy wystąpi zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od spadków i darowizn.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Izby w zakresie pytania pierwszego i trzeciego rozpatrzony będzie odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

I.

stoi na stanowisku, iż nie powinna ponieść konsekwencji podatkowych, bowiem darowizna nie przysporzyła jej w najmniejszym stopniu korzyści majątkowych, a jedynie obowiązki związane z jej podziałem. Ponadto I. nie prowadzi działalności gospodarczej, nawet na zaspokojenie wymogów statutowych. Darowizna została przyjęta jako pomoc dla prawnie ustalonej klęski żywiołowej i ustalonego jej obszaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.) tworzy się samorząd rolniczy działający na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentujący interesy zrzeszonych w nim podmiotów. Jednostkami organizacyjnymi samorządu rolniczego są izby rolnicze (art. 3 ust. 1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654ze zm.) przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika.

Artykuł 7 ust. 1 powołanej ustawy stanowi z kolei, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...).

Jednakże stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z treści art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W świetle wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że co do zasady, darowizna jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, jednakże w sytuacji gdy osoba prawna osiągnięty dochód przeznacza na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej, dochód ten wolny jest od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy.

Należy mieć również na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Reasumując, otrzymana przez I. darowizna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podatku, o ile przeznaczona została i wydatkowana zgodnie z celami statutowymi Izby, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W konsekwencji więc nie wystąpi zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu otrzymanej darowizny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl