ITPB3/423-368b/09/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-368b/09/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątkowych wniesionych do Spółki w ramach aportu przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątkowych wniesionych do Spółki w ramach aportu przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. zamierza przejąć w drodze aportu przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 kodeksu cywilnego należące do osoby fizycznej. Przedsiębiorstwo osoby fizycznej wnoszone w drodze aportu przestanie funkcjonować z chwilą dokonania fizycznego wniesienia aportu. Spółka z o.o. przejmując przedsiębiorstwo osoby fizycznej zamierza dalej kontynuować przedmiot i zakres działalności osoby fizycznej. Przedsiębiorstwo osoby fizycznej składające się miedzy innymi ze struktury organizacyjnej, formalnej jak i materialnej będzie dalej w takich samych strukturach kontynuowane poprzez działalność Spółki z o.o. W zakresie struktur materialnych wszystkie składniki będące majątkiem przedsiębiorstwa, tj. zarówno wyposażenia jak i środki trwałe dalej na zasadzie kontynuacji będą wykorzystywane przez otrzymującą aport Spółkę z o.o.

Przedsiębiorstwo posiada również prawa korzystania ze składników majątkowych w drodze umowy leasingu, w zakresie którego przedmiot leasingu znajduje się w ewidencji środków trwałych u finansującego (leasing operacyjny). Wartość dotychczasowych rat leasingowych będących w kontynuacji umowy jest odzwierciedlona w wysokości ok. 70-80% wartości przedmiotu leasingu.

Nabywająca przedsiębiorstwo spółka w drodze aportu ma zamiar za zgodą finansującego (leasingodawcy) w drodze aneksu umowy, dalej kontynuować zawarte wcześniej umowy leasingowe, poprzez dalsze spłaty przedmiotu leasingowego wraz z wykupem składnika majątkowego w sposób określony w umowie.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z nabyciem przedsiębiorstwa od osoby fizycznej w drodze aportu, za zgodą finansującego spółka jako korzystający, będzie miała prawo kontynuować raz zawarte umowy leasingowe z osobą fizyczną. Czy w związku z przejęciem przedsiębiorstwa w drodze aportu spółka kontynuując umowy leasingowe wchodzi poza sukcesją praw i obowiązków w rozumieniu kodeksu cywilnego również w sukcesję praw i obowiązków podatkową. Czy zmiana w formie aneksu podmiotu korzystającego w umowie leasingu tego samego przedmiotu nie będzie traktowana przez przepisy prawa podatkowego jako zawarcie nowej umowy z uwzględnieniem czasu normatywnego trwania leasingu.

2.

Czy przejmująca przedsiębiorstwo Spółka w drodze aportu dla celów amortyzacyjnych ma obowiązek dokonać wyceny poszczególnych składników majątkowych w drodze rynkowej ustalonej przez biegłego czy wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podmiotu wnoszącego aport.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnym pismem.

We własnym stanowisku w sprawie dotyczącym pytania drugiego Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z art. 16g ust. 10a w związku z art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w razie nabycia przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego mają zastosowanie przepisy dotyczące wartości początkowej środka trwałego takie same jak określone w art. 16g ust. 9 dotyczące przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów. W związku z powyższym wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego, w tym przypadku podmiotu (osoby fizycznej) wnoszącej przedsiębiorstwo w drodze aportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jak stanowi art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Zgodnie natomiast z treścią art. 16g ust. 10a ww. ustawy, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego. Jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio ust. 10.

Odnosząc przytoczone uregulowania do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż w sytuacji gdy wchodzące w skład wnoszonego aportem przedsiębiorstwa środki trwałe były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, to wartość początkową tychże środków trwałych należy ustalić na podstawie art. 16g ust. 9 w związku z art. 16g ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w wysokości zawartej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych podmiotu wnoszącego aport.

Potwierdzeniem powyższego jest brzmienie art. 16h ust. 3 powołanej ustawy, zgodnie z którym podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7. Przepis ten znajduje zastosowanie do przedstawionego zdarzenia przyszłego na podstawie art. 16g ust. 3a zgodnie z treścią którego przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego taki wkład.

Reasumując stanowisko Spółki w zakresie pytania drugiego przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl