ITPB3/423-354/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-354/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), uzupełnionym pod względem formalnym pismem z dnia 10 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pod względem formalnym pismem z dnia 10 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 czerwca 2009 r. Spółka zawarła umowę na dofinansowanie projektu "Dostosowanie Elektrociepłowni do pracy bezskładowiskowej" w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Przedsięwzięcie to ma za zadanie dostosowanie przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska poprzez budowę zbiornika retencyjnego popiołów paleniskowych, przebudowę systemu transportu ubocznych produktów spalania oraz budowę instalacji do odwadniania żużla i usuwania odcieków. Instytucja wdrażająca zobowiązała się udzielić Wnioskodawcy dofinansowania na realizację projektu w wysokości 30% wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji projektu. Dofinansowanie stanowią środki publiczne przyznane Spółce w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych. Pochodzą one z funduszy strukturalnych, w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pierwszy wniosek o płatność Wnioskodawca złoży do dnia 14 lipca 2009 r. Kolejne płatności pośrednie dokonywane będą sukcesywnie po spełnieniu warunków określonych w umowie o dofinansowanie, zgodnie z harmonogramem projektu. Otrzymane środki zostaną wykorzystane na zwrot w części wydatków związanych z zakupem albo wytworzeniem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. powyższe wskazuje na to, że środki pomocowe przeznaczone zostaną na działania o charakterze inwestycyjnym.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy kwota otrzymanego dofinansowania będzie stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z generalna zasadą wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są otrzymane pieniądze. Równocześnie, w związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2007 r. definicji dotacji w ustawie o finansach publicznych, otrzymane dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego traktowane jako wydatki z budżetu państwa mogłoby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Biorąc jednakże pod uwagę fakt, że przyznane Spółce środki finansowe będą w całości przeznaczone na działania o charakterze inwestycyjnym, pierwszeństwo przed zwolnieniami wymienionymi w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały wyłączenia zawarte w art. 12 ustawy. Na powyższy sposób traktowania otrzymanej pomocy finansowej wskazał Minister Finansów w interpretacji z dnia 20 sierpnia 2006 r.

Otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie będą zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy zaliczane do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, konsekwencją czego wydatki poniesione na realizację projektu nie będą na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy kosztami uzyskania przychodów.

W praktyce realizacją ww. zakazu będzie wyłączenie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości inwestycji (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych), która zostanie Spółce zrefundowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne na realizację projektu inwestycyjnego, które będą pochodzić z budżetu państwa i stanowić dotację rozwojową.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Spółkę środków, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych, w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

d.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

e.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

f.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8 ustawy o finansach publicznych).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

W kontekście powyższego, otrzymane przez beneficjenta środki z dotacji rozwojowej są przychodem podatkowym w dniu jej otrzymania, na mocy cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić jednakże należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, dotacja rozwojowa otrzymana przez Wnioskodawcę na dofinansowanie realizowanego przez niego projektu stanowią jego przychód podatkowy, podlegający jednakże zwolnieniu na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do przytoczonej interpretacji ogólnej Ministra Finansów i opartego na niej własnego stanowiska w sprawie należy wyjaśnić, iż przedmiotowe pismo dotyczy programów i projektów pomocowych realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, nie zaś programów realizowanych w ramach perspektywy finansowania 2007-2013.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż do otrzymanych środków pomocowych zastosowanie znajdzie przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie wskazuje się, że stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Kosztem uzyskania przychodów nie będą również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 - por. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl