ITPB3/423-336b/11/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-336b/11/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) w sprawie udzielenia interpretacji indywidualnej - uzupełnionym w dniu 23 września 2011 r. - dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rozliczenia wsparcia pomostowego i finansowego uzyskanego przez członków Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony w dniu 23 września 2011 r. - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia wsparcia pomostowego i finansowego uzyskanego przez członków Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Socjalna została zarejestrowana w KRS w dniu 7 kwietnia 2011 r. Działalność Spółdzielni reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, zaś w sprawach nieuregulowanych we wskazanej ustawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze. Działalność Spółdzielni reguluje również jej statut. Zgodnie z art. 11 ustawy - Prawo Spółdzielcze Spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych. Każdy z 6-ciu członków Spółdzielni otrzymał podstawowe wsparcie pomostowe oraz wsparcie finansowe w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Wsparcie pomostowe udzielone jest na okres 6 miesięcy w kwocie łącznej 7.200 zł, natomiast wsparcie finansowe przyznaje środki w kwocie 20.000 zł co stanowi 100% całkowitych wydatków. Umowy zawarł każdy członek Spółdzielni jako osoba fizyczna, ze wskazaniem że prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego pod nazwą Spółdzielnia Socjalna. Zaświadczenie o pomocy de minimis wydane zostało na Spółdzielnię Socjalną.

Kwota wsparcia finansowego stanowi wkład członkowski do Spółdzielni. Każdy z członków Spółdzielni jest jej pracownikiem na podstawie spółdzielczego stosunku pracy. Z uwagi na podmiotowość prawną Spółdzielni, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z normą zawartą w art. 1 ust. 1 przywołanej ustawy. Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Tymi odrębnymi przepisami, które ustawodawca przywołuje w art. 9 w przypadku Spółdzielni będzie ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 przepisów tej ustawy nie stosuje się do Spółdzielni Socjalnej jeżeli przychody za poprzedni rok nie przekroczą 1.200.000,00 EUR. Spółdzielnia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie ze statutem Spółdzielni zasadniczymi funduszami własnym są:

* fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach,

* fundusz zasobowy, powstający z wpłat przez członków wpisowego, całości nadwyżki bilansowej oraz innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Sformułowanie "wkład członkowski" oznacza udziały członków Spółdzielni. Tym samym otrzymane wsparcie finansowe stanowiące udziały członków zwiększa fundusz udziałowy Spółdzielni.

Jednocześnie, zgodnie z postanowieniami statutu w przypadku likwidacji Spółdzielni jej majątek pochodzący ze środków publicznych po zakończeniu postępowania likwidacyjnego zostaje przekazany na Fundusz Pracy.

Opisane we wniosku wsparcie finansowe zostało przekazane bezpośrednio na rachunek bankowy Spółdzielni, również otrzymywane wsparcie pomostowe przekazywane jest na rachunek bankowy Spółdzielni.

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego postawiono następujące pytania.

1.

Czy prowadzenie przez Spółdzielnie ewidencji rachunkowej w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów będzie właściwe i będzie wyczerpywało obowiązki wynikające z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... W przypadku negatywnej odpowiedzi, jaką formę ewidencji powinna prowadzić Spółdzielnia.

2.

Czy Spółdzielnia ma obowiązek informowania właściwy organ podatkowy w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym o formie prowadzonej ewidencji.

3.

Czy wsparcie pomostowe i finansowe uzyskane przez członków Spółdzielni na koszty związane z wydatkami na rozwój przedsiębiorczości i wydatkami bieżącymi stanowi dla Spółdzielni przychód podatkowy oraz czy wydatki pokryte z tego wsparcia (wyposażenie, środki trwałe, składki na ubezpieczenie, koszty najmu i inne bieżące) stanowić mogą koszty podatkowe.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpatrzona w odrębnym piśmie.

We własnym stanowisku w odniesieniu do pytania trzeciego Spółdzielnia wskazała, iż środki te przyznane członkom Spółdzielni w ramach wsparcia pomostowego i finansowego na realizację projektu w ramach Spółdzielni Socjalnej, przekazywane na rachunek bankowy Spółdzielni Socjalnej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej środków, które nie zostały przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych).

W przypadku przeznaczenia tego wsparcia na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, kwoty wsparcia są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21.

W zakresie kosztów podatkowych Strona stoi na stanowisku, iż odpisy amortyzacyjne od nabytych środków trwałych sfinansowanych ze środków pochodzących ze wsparcia finansowego nie będą stanowiły kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki sfinansowane ze środków pochodzących ze wsparcia finansowego i wsparcia pomostowego na zakup wyposażenia i na bieżące wydatki, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy zatrudnionych pracowników, koszty czynszu, telefonów, usług księgowych nie będą również stanowiły kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), dochodami wolnymi od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Z kolei na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Należy zauważyć, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, powyższa zasada znajduje swoje zastosowanie w szczególności w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego statuujących zwolnienia podatkowe, stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania.

Mając na względzie powyższe należy wskazać, iż art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy "uczestnika projektu", tymczasem w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia nie jest uczestnikiem projektu. W szczególności zauważyć należy, iż Priorytet VI Program Operacyjny Kapitał Ludzki Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, jest skierowany do osób fizycznych, które są indywidualnymi uczestnikami projektu, którego celem jest promocja oraz wspieranie inicjatyw i rozwiązań zmierzających do tworzenia nowych miejsc pracy oraz budowy postaw kreatywnych, służących rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Innymi słowy to członkowie Spółdzielni są uczestnikami projektu, a dofinansowanie jest skierowane do nich jako osób fizycznych spełniających określone kryteria, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w ramach spółdzielni socjalnej. Fakt, że to Spółdzielnia uzyskuje określone środki finansowe nie oznacza, że jest ona uczestnikiem wskazanego projektu, gdyż uzyskane środki mają służyć osobom fizycznym, członkom Spółdzielni, i są przyznawane na ich wniosek.

Reasumując Spółdzielnia nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53 omawianej ustawy, gdyż nie spełnia warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, wolne od podatku są: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które kumulatywnie spełniają dwa warunki: (I) dotacje, subwencje, dopłaty i inne świadczenia otrzymane zostały na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środków trwałych, (II) nabyte bądź wytworzone środki trwałe objęte są odpisami amortyzacyjnymi, zgodnie z art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem dotacji, subwencji, dopłat lub innych nieodpłatnych świadczeń. Tym niemniej, z brzmienia tego przepisu wynika, że ustawodawca dążył do objęcia jego zakresem wszystkich rodzajów nieodpłatnych świadczeń, niezależnie od ich nazwy, formy i podstawy prawnej ich udzielenia. Podkreślenia przy tym wymaga, iż omawiana ustawa podatkowa nie definiuje także pojęcia nieodpłatnego świadczenia. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Nieodpłatnym świadczeniem jest zatem uzyskana przez podatnika wymierna korzyść majątkowa niezwiązana z poniesieniem przez niego wydatków, powstaniem kosztów, z obowiązkiem uiszczenia wynagrodzenia lub inną formą ekwiwalentu. Odnosząc niniejsze do analizowanej sytuacji stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie środków pieniężnych, które Jednostka otrzymała nie można zakwalifikować jako dotacji, subwencji, dopłat lub innych nieodpłatnych świadczeń. W szczególności należy zwrócić uwagę na fakt, iż jak wskazuje Spółdzielnia w złożonym wniosku kwota wsparcia finansowego stanowi wkład członkowski, który zwiększa fundusz udziałowy Spółdzielni w konsekwencji nie może być ona traktowana jako dotacja, czy też nieodpłatne świadczenie, gdyż byłoby to sprzeczne z jej charakterem. Jak bowiem wskazano powyżej, i co wynika również z treści wniosku, kwota dofinansowania ze środków opisywanego programu przyznawana jest na rzecz osób fizycznych będących członkami spółdzielni socjalnej, nie zaś spółdzielni jako takiej, tzn. spółdzielni jako osobie prawnej. W konsekwencji, analizowana sytuacja nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na względzie powyższe należy wskazać na sposób rozliczenia uzyskania środków pieniężnych, gdyż niewątpliwe Spółdzielnia uzyskuje określone kwoty pieniężne, które następnie odpowiednio wydatkuje.

Jak wskazano we wniosku kwota wsparcia finansowego stanowi udział członkowski w Spółdzielni, który zwiększa jej fundusz udziałowy, stosownie natomiast do brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się: przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. W konsekwencji środki otrzymane przez Spółdzielnie jako wkład członkowski zwiększający fundusz udziałowy, nie będą stanowiły przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu natomiast do środków otrzymanych w związku z uzyskanym przez członków spółdzielni wsparciem pomostowym, należy wskazać, iż będą one stanowiły dla Spółdzielni przychody, przy czym w sytuacji stosownego ich wydatkowania Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji natomiast gdyby wydatki poniesione nie mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas należałoby rozważyć możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody spółdzielni socjalnej wydatkowane w roku podatkowym na cele, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. Nr 94, poz. 651, z 2009 r. Nr 91, poz. 742 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146), na zasadach określonych w tej ustawie, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl