ITPB3/423-329/08/DZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-329/08/DZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w związku z późniejszym otrzymaniem dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w związku z późniejszym otrzymaniem dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital w B. realizuje różnego rodzaju projekty współfinansowane np. ze środków unijnych lub z budżetu państwa.

Szpital jest między innymi beneficjentem zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego 2004-2006 priorytet: 1 rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, działanie 1.3 regionalna infrastruktura społeczna, poddziałanie: 1.3.2 regionalna infrastruktura ochrony zdrowia.

Umowa o dofinansowanie projektu pt. "Szpitalny oddział ratunkowy" została zawarta w dniu 23 grudnia 2004 r. z wojewodą jako "Instytucją pośredniczącą"

Realizacja projektu obejmowała przede wszystkim przebudowę istniejącej izby przyjęć w szpitalny oddział ratunkowy z pododdziałem intensywnej terapii oraz jego wyposażenie. Dodatkowo zakupiony został sprzęt specjalistyczny.

W związku z realizacją projektu Szpital poniósł wydatki dotyczące między innymi zakupu aparatury medycznej i robót budowlanych.

W grudniu 2005 r., w ramach projektu, szpital przyjął do ewidencji środków trwałych przebudowaną izbę przyjęć oraz aparaturę medyczną. W momencie przyjęcia środki trwałe były sfinansowane ze środków własnych. Do momentu wpływu środków z dotacji na konto szpitala, amortyzacja środków trwałych zaliczona została w 100% do kosztów uzyskania przychodów.

Refundacja obejmowała 75% kosztów zakupionych w listopadzie 2005 r. środków trwałych i przekazana była w transzach:

* I wpłata - listopad 2006 r.,

* II wpłata - grudzień 2006 r.,

* III wpłata - wrzesień 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Szpital w B. powinien w dacie wpływu poszczególnych transz dotacji na konto bankowe dokonać korekty wartości bieżącego odpisu amortyzacyjnego, polegającej na ustaleniu takiej ich wartości, która nie będzie zaliczana do kosztów uzyskania przychodów.

Czy w związku z tym Szpital powinien dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych od momentu przyjęcia środka trwałego do używania do dnia otrzymania poszczególnych transz dofinansowania.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonych od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikom w jakiejkolwiek formie.

Na podstawie art. 16f ww. ustawy Szpital dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3. Definicja wartości początkowej zawarta jest w art. 16g ww. ustawy i nie wynika z niej, aby fakt otrzymania zwrotu części poniesionych przez Szpital kosztów inwestowania (zakupu środków trwałych) powodował obowiązek korekty wartości początkowej, albo kwoty odpisów amortyzacyjnych wykazanych w ewidencji środków trwałych czy też okresu dokonania odpisów amortyzacyjnych określonych w art. 16h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przepisów tych wynika, zdaniem Wnioskodawcy, że za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się sumę poniesionych wydatków na jego nabycie nie pomniejszoną o otrzymany zwrot części wydatków na jego nabycie. Zatem zdaniem Szpitala w momencie otrzymania zwrotu części wydatków na nabycie środków trwałych nie należy zmieniać wartości początkowej, wysokości stawek amortyzacyjnych i zastosowanej metody amortyzacji. Dokonane przed dniem otrzymania zwrotu wydatków, odpisy amortyzacyjne nie powinny być korygowane. Natomiast od momentu otrzymania dofinansowania kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, szpital ustala w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanego zwrotu wydatków do wartości początkowej tego środka trwałego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, Wnioskodawca wskazał na decyzję Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 grudnia 2006 r. Nr 1401/PD-006-777/06/KO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem, zgodnie z powyższym przepisem, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych w tej części, w której otrzymano zwrot poniesionych wydatków, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część niezwróconych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne. Należy zwrócić uwagę, iż fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wartość początkową środków trwałych.

Cytowany przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy będzie miał zastosowanie dopiero wówczas, gdy Szpital otrzyma dotację.

Wobec powyższego, od miesiąca otrzymania dotacji, kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty, do wartości początkowej tego środka. Począwszy od miesiąca następnego należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę odpisów amortyzacyjnych, z uwzględnieniem proporcji w jakiej pozostaje kwota otrzymanej dotacji do wartości początkowej środka trwałego.

Potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, iż nie zachodzi konieczność korygowania kosztów dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w poszczególnych miesiącach i latach okresu pomiędzy oddaniem środka trwałego do używania a otrzymaniem dofinansowania. Wynika to z faktu, iż odpisy amortyzacyjne od wartości tego środka trwałego naliczane do dnia otrzymania dotacji były dokonywane zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym i prawnym.

Niemniej jednak, w miesiącu otrzymania poszczególnych transz dotacji Szpital powinien wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych dokonywanych do miesiąca otrzymania dofinansowania, w takiej proporcji w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego.

Wydatki na dany środek trwały zostały bowiem sfinansowane środkami pochodzącymi z dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m,

Wobec powyższego, w myśl cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Szpital nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych od tej części ich wartości, która została zwrócona w formie przedmiotowej dotacji.

W odniesieniu do przytoczonych przez Wnioskodawcę stanowisk organów podatkowych, należy stwierdzić, iż dotyczyły indywidualnych spraw i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl