ITPB3/423-325/08/DZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-325/08/DZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości ujęcia wydatków w kosztach uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka "L." S.A. (dalej: "Spółka") na podstawie umowy podpisanej w maju 2007 r. z Gminą Miasta G. współfinansowała przebudowę skrzyżowania ulic E. - S. w G. Spółka wzięła udział w tym projekcie, gdyż ul. S. jest jedną z dróg dojazdowych do Rafinerii, z której intensywnie korzystają kontrahenci Spółki m.in. odbierający paliwa.

Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z przebudową skrzyżowania ulic E. - S. w G., nie zostały do tej pory ujęte jako koszty w księgach rachunkowych Spółki - traktowane są jako "środki trwałe w budowie". Obecnie w związku z zakończeniem przebudowy skrzyżowania ulic E. - S. (co nastąpiło w grudniu 2007 r.), Spółka zamierza ująć wydatki (zaksięgować) poniesione w związku z przebudową tego skrzyżowania jako koszty w księgach rachunkowych Spółki 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na przebudowę skrzyżowania ulic S. - E. w G., należy uznać w całości za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w rozumieniu art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT - zgodnie z art. 15 ust. 4d w zw. z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT - w dacie ich ujęcia jako kosztu w księgach rachunkowych (zaksięgowania) Spółki.

Zdaniem wnioskodawcy, wydatki ponoszone w 2007 r. przez Spółkę na przebudowę skrzyżowania ulic S. - E. w G., należy uznać w całości za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w dacie ich ujęcia jako koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowania) Spółki.

Stosownie do art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów". Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez Spółkę na przebudowę skrzyżowania ulic S. - E. w G. będą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT. Ze względu na charakter takich wydatków, będzie to koszt pośredni - gdyż nie można go bezpośrednio połączyć z konkretnymi przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie istnieje pośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy przychodami uzyskiwanymi z działalności gospodarczej Spółki a wydatkami poniesionymi przez Spółkę na poprawienie stanu drogi publicznej znajdującej się na dojeździe do Spółki. Takie stanowisko, zdaniem Spółki, jest zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, które w piśmie z dnia 14 lipca 2006 r. (sygnatura DD6-8213-43/WK/06/249) podnosiło, iż "są bowiem wydatki, które pośrednio pozostają w związku gospodarczym z przychodem. W świetle orzecznictwa NSA (np. wyrok z 19 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 825/98) wydatki tego rodzaju również mogą być uznawane za koszty podatkowe. Takiego rodzaju wydatkami są m.in. wydatki ponoszone przez podatnika mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi publicznej w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo usytuowane jest obok tej drogi i korzystanie z niej jest istotne dla prawidłowego jego funkcjonowania. Zapewnia ona bowiem sprawny transport materiałów do produkcji oraz wytworzonych produktów, a także sprzyja bezpieczeństwu dojeżdżających do pracy pracowników." Spółka uważa więc, że wydatki związane z przebudową drogi publicznej (skrzyżowania ulic S. - E. w G.) należy zakwalifikować do kosztów pośrednich, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem uzyskania przez Spółkę przychodów (ewentualnie zabezpieczenia źródeł przychodów). Analogiczne stanowisko zajął, jak wskazała Spółka, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim w postanowieniu z dnia 16 lutego 2007 r. (sygnatura US.I/1.423/12/06)

Kwestie związane z momentem potrącenia (uznania) kosztu pośredniego za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT uregulowano w przepisach art. 15 ust. 4d i art. 15 ust. 4e ustawy o CIT. Zgodnie z art. 15 ust. 4d zdanie pierwsze ustawy o CIT "koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia". Zdaniem Spółki, w sprawie nie ma zastosowania przepis art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o CIT stanowiący, iż "jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą." Wynika to stąd, iż nie jest możliwe określenie, jakiego okresu dotyczą poniesione wydatki, a zatem nie jest możliwe rozliczenie poniesionych kosztów zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o CIT. Rozwinięciem przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, wskazującym, co na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za "datę poniesienia" jest przepis art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, zgodnie z którym "za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (...)."

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki z przepisu art. 15 ust. 4e ustawy o CIT wynika, że w przypadku wydatków przez nią ponoszonych w związku z przebudową skrzyżowania ulic S. - E. w G. uznanie tych wydatków za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych powinno nastąpić w momencie ujęcia tych wydatków jako koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowania). Na konieczność potrącenia pośrednich kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, określonej zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4e ustawy o CIT - jako data ich ujęcia w księgach rachunkowych (dacie zaksięgowania) wskazują również organy podatkowe, w tym m.in. Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w poznaniu w postanowieniu z dnia 27 września 2007 r. (sygnatura ZD/4061-185/07ZD/4061-186/07).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl