ITPB3/423-324/08/DK
Pismo z dnia 27 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-324/08/DK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczącej następstwa prawnego spółki kapitałowej, do której wniesiono całe przedsiębiorstwo Spółdzielni - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczącej następstwa prawnego spółki kapitałowej, do której wniesiono całe przedsiębiorstwo Spółdzielni.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółdzielnia wolą swoich członków wyrażoną w formie uchwały walnego zgromadzenia zamierza dokonać przekształcenia gospodarczego w spółkę kapitałową z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółdzielnia założy spółkę kapitałową, następnie postawiona w stan likwidacji Spółdzielnia wniesie do wymienionej spółki aportem całe swoje przedsiębiorstwo, w zamian obejmując udziały w tej spółce o wartości odpowiadającej wartości tego aportu.
W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.
Czy spółka kapitałowa powstała w sposób opisany powyżej stanie się następcą prawnym Spółdzielni w zakresie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana, powstała w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Natomiast przepis art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (jej zorganizowanego przedsiębiorstwa). W przedmiotowej sprawie spółka kapitałowa przejmie w formie aportu zorganizowane przedsiębiorstwo Spółdzielni. W takiej sytuacji, zgodnie z cytowanymi przepisami spółka kapitałowa stanie się następcą prawnym Spółdzielni w zakresie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca zawarł katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Zgodnie z art. 93 § 1 powołanej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
osób prawnych
osobowych spółek handlowych
osobowych i kapitałowych spółek handlowych
* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio - w myśl art. 93 § 2 - do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
innej osoby prawnej
osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych)
Według zapisu art. 93a § 1 wskazanej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
przekształcenia innej osoby prawnej,
przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
Stosownie natomiast do treści art. 93a § 2 ww. ustawy przedmiotowy przepis art. 93a § 1 stosuje się odpowiednio do:
osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
innej spółki niemającej osobowości prawnej,
spółki kapitałowej;
spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Z powyższego wynika, iż następstwo prawne w prawie podatkowym związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określonymi jako: przekształcenie, połączenie, podział, komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych.
Podstaw ww. operacji należy poszukiwać w przepisach szczególnych regulujących funkcjonowanie danej kategorii podmiotów.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w ustawie z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), regulującej funkcjonowanie Spółdzielni ustawodawca w dziale IX oraz XI - tytułu I - wprowadził możliwość odpowiednio łączenia się spółdzielni oraz podziału spółdzielni. Wskazana ustawa nie przewiduje natomiast sytuacji przekształcenia spółdzielni, w szczególności przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Ponadto zauważyć należy, iż stosownie do art. 96 powołanej ustawy spółdzielnia może w każdym czasie połączyć się z inną spółdzielnią na podstawie uchwał walnych zgromadzeń łączących się spółdzielni, powziętych większością 2/3 głosów. W konsekwencji łączenie spółdzielni, o którym mowa w przytoczonym dziale IX przedmiotowej ustawy dotyczy łączenia pomiędzy spółdzielniami, ustawa ta natomiast nie przewiduje sytuacji łączenia się spółdzielni ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.
Reasumując należy stwierdzić, iż powołane wyżej regulacje prawne, zawarte w ustawie - Ordynacja podatkowa, nie mają zastosowania do przedstawionego przez Spółdzielnię zdarzenia przyszłego, w szczególności spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, do której wniesiono aport w postaci przedsiębiorstwa Spółdzielni nie będzie następcą prawnym Spółdzielni w zakresie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.