ITPB3/423-32/08/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-32/08/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów dodatkowego wynagrodzenia członka rady nadzorczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów dodatkowego wynagrodzenia członka rady nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zakładem ubezpieczeń prowadzącym działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń na życie. Towarzystwo posiada radę nadzorczą, której członkowie - na podstawie uchwał walnego zgromadzenia - otrzymują z tytułu pełnionych funkcji wynagrodzenie dwojakiego rodzaju:

* wynagrodzenie w postaci miesięcznego "ryczałtu" oraz

* wynagrodzenie dodatkowe uzależnione od wypracowania przez Spółkę zysku.

Wynagrodzenie dodatkowe jest wypłacane w roku następnym w stosunku do roku, w którym wypracowano zysk, po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy oraz udzieleniu absolutorium członkom rady nadzorczej.

W związku z powyższym Spółka zadała pytanie

Czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest kosztem uzyskania przychodów osoby prawnej dodatkowe wynagrodzenie członka rady nadzorczej, uzależnione od wypracowania przez osobę prawną zysku, wypłacane członkowi rady nadzorczej raz w roku, niezależnie od wynagrodzenia ryczałtowego wypłacanego co miesiąc.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód do zaliczenia dodatkowego wynagrodzenia członka rady nadzorczej, uzależnionego od osiągnięcia przez osobę prawną zysku, do kosztów działalności osoby prawnej.

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy umożliwia zaliczenie do kosztów działalności osoby prawnej wynagrodzenia członka rady nadzorczej z tytułu pełnionej funkcji. Przepis ten nie zawiera żadnych wskazań bądź ograniczeń co do metodyki ustalania przedmiotowego wynagrodzenia, jak również co do jego składników. Skoro walne zgromadzenie Towarzystwa ustaliło wynagrodzenie dwuczęściowe (część stała oraz część zmienna uzależniona od zysku), to nie ma przeszkód, aby to wynagrodzenie w całości zostało zaliczone do kosztów uzyskania przychodów osoby prawnej. Pojęcie wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji w radzie nadzorczej nie jest bowiem zawężone do wynagrodzenia "ryczałtowego", wypłacanego co miesiąc.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Warunkiem koniecznym zakwalifikowania konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

W myśl natomiast art. 392 § 1 i § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), członkom rady nadzorczej może zostać przyznane wynagrodzenie. Wynagrodzenie określa statut lub uchwała walnego zgromadzenia. Wynagrodzenie członków rady w formie prawa udziału w zysku spółki za dany rok obrotowy, przeznaczonym do podziału między akcjonariuszy zgodnie z art. 347 § 1, może uchwalić tylko walne zgromadzenie.

Członkowie rady nadzorczej mogą otrzymywać wynagrodzenie określone statutem bądź uchwałą walnego zgromadzenia. Mogą również wypełniać swoją funkcję honorowo. Ustawodawca zezwolił zatem na zaliczenie do kosztów podatkowych wynagrodzenia członków rad nadzorczych z tytułu pełnionych przez nich funkcji, tzn. realizowania przez nich obowiązków określonych w Kodeksie spółek handlowych.

Jednakże, w niektórych indywidualnych przypadkach występują sytuacje uzasadniające nieuznawanie tego rodzaju wydatków za koszty uzyskania przychodów lub nieuznawanie ich w pełnej wysokości. Wynagrodzenia takie mogą bowiem w szczególności stanowić formę ukrytej wypłaty dywidendy (np. w przypadkach kiedy wysokość takich wynagrodzeń "dopasowywana" jest do wysokości dochodów spółki) lub próbę obejścia przepisów ustawy poprzez powoływanie do rady nadzorczej, dla celów wyłącznie podatkowych, członków rodziny, którzy faktycznie nie wykonują żadnych prac na rzecz spółki, należących do kompetencji danego organu tej spółki.

W kontekście powyższego, w tak przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, dodatkowe wynagrodzenie członka rady nadzorczej, przy spełnieniu powyższych przesłanek, może stanowić koszt uzyskania przychodów Towarzystwa.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl