ITPB3/423-307d/11/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-307d/11/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży kompaktowych węzłów cieplnych oraz lutowanych i skręcanych wymienników ciepła wykorzystywanych w węzłach cieplnych. Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie dla Spółki na prowadzenie działalności w S. SSE zostało wydane w dniu 1 sierpnia 2008 r. Zezwolenie to zostało udzielone w ramach objęcia istniejącego przedsiębiorstwa Spółki granicami S. SSE w związku z realizacją przez Wnioskodawcę nowej inwestycji (rozbudowa zakładu i zwiększenie liczby miejsc pracy). Zezwolenie zostało udzielone do dnia 15 listopada 2017 r.

Określone w zezwoleniu warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie S. SSE przewidywały poniesienie wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 20 000 000 zł oraz utworzenie co najmniej 50 nowych miejsc pracy do dnia 30 czerwca 2010 r. w dniu 19 kwietnia 2010 r. na mocy decyzji Ministra Gospodarki terminy do spełnienia warunków określonych w przedmiotowym zezwoleniu zostały przedłużone. I tak, utworzenie nowych miejsc pracy oraz poniesienie wydatków inwestycyjnych powinno nastąpić do dnia 30 czerwca 2013 r., a okres obowiązywania zezwolenia został przedłużony do dnia 31 grudnia 2020 r.

Na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego. Jednak ze względu na fakt, iż do dnia złożenia niniejszego wniosku Spółka nie spełniła warunków określonych w ww. zezwoleniu, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie S. SSE.

Wnioskodawca prowadzi działalność zarówno na terenie S. SSE, jak i poza tą strefą. W konsekwencji część przychodów i kosztów podatkowych Spółki wiąże się z działalnością "strefową", a część związana jest z działalnością "pozastrefową". Zarówno w latach ubiegłych, jak i w bieżącym roku podatkowym Spółka wykazuje stratę podatkową. Rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Aktualnie, ze względów operacyjno-biznesowych, w szczególności konieczności zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności produkcyjnej poprzez skoncentrowanie jej w jednej spółce, co jest zgodnie z polityką Grupy, zgodnie z którą w jednym kraju powinna działać jedna spółka, planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółką z o.o.

Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży komponentów systemów grzewczych, wentylacji, chłodnictwa i klimatyzacji oraz komponentów automatyki przemysłowej. Spółka z o.o. prowadzi działalność na terenie Ł. Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej wydanego w dniu 27 grudnia 2007 r. Zgodnie z zezwoleniem w terminie do 31 grudnia 2012 r. Spółka z o.o. zobowiązana jest utworzyć co najmniej 250 nowych miejsc pracy oraz ponieść wydatki inwestycyjne w wysokości co najmniej 65 000 000 zł. Zezwolenie zostało udzielone do dnia 28 maja 2017 r. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, zezwolenie dla Spółki z o.o. zostało udzielone w trybie objęcia istniejącego przedsiębiorstwa Spółki z o.o. granicami Ł. SSE w związku z realizacją nowej inwestycji (rozbudowa zakładu i zwiększenie liczby miejsc pracy).

Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane przez Spółkę z o.o. z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego. Jednak podobnie jak Wnioskodawca, do dnia złożenia niniejszego wniosku Spółka z o.o. nie spełniła warunków określonych w ww. zezwoleniu, stąd nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie Ł. SSE i są one opodatkowane na zasadach ogólnych (Spółka z o.o. deklaruje dochód podatkowy i na bieżąco opłaca zaliczki na podatek dochodowy). Rok podatkowy Spółki z o.o. pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Na dzień połączenia Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki z o.o. Planowane połączenie ma nastąpić w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych zgodnie z art. 515 § 1 Kodeksu, tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki z o.o. do Wnioskodawcy bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Dla celów księgowych połączenie zostanie rozliczone metodą łączenia udziałów, bez zamykania ksiąg łączących się spółek, tj. poszczególne pozycje aktywów i pasywów oraz kosztów i przychodów obu łączących się spółek zostaną zsumowane według stanu na dzień połączenia. Głównym powodem, dla którego Wnioskodawca ma być spółką przejmującą jest fakt, że ze względu na sytuację ekonomiczną mało prawdopodobne jest, aby Spółka z o.o. spełniła warunki wynikające z uzyskanego zezwolenia do prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, podczas gdy, zgodnie z najlepszą wiedzą na dzień składania wniosku, istnieją realne szanse na spełnienie warunków wynikających z uzyskanego zezwolenia do prowadzenia działalności w strefie ekonomicznej przez Wnioskodawcę. Ponadto, na dzień połączenia Wnioskodawca będzie udziałowcem Spółki z o.o., a przejecie spółki-córki przez spółkę-matkę jest najbardziej naturalnym kierunkiem połączenia (wchłonięcie podmiotu zależnego).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca nie spełnia warunków wynikających z przyznanego zezwolenia strefowego dających prawo do korzystania ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej w S. SSE z opodatkowania i jego dochody są opodatkowane na zasadach ogólnych, strata poniesiona w związku z działalnością w S. SSE oraz działalnością prowadzoną poza tą strefą stanowi stratę podatkową w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, która będzie mogła być rozliczana z dochodem uzyskanym przez Wnioskodawcę z działalności "strefowej", jak i z dochodem uzyskanym z działalności "pozastrefowej", do czasu spełnienia przez Spółkę warunków dających prawo do korzystania ze zwolnienia dochodu strefowego z opodatkowania.

2.

Czy w przypadku, gdyby po połączeniu Wnioskodawcy i Spółki z o.o., które zostanie przeprowadzone na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Wnioskodawca osiągnął dochód podatkowy, a w dalszym ciągu nie będzie korzystał ze zwolnienia strefowego ze względu na niespełnienie warunków wynikających z posiadanych zezwoleń, możliwe będzie rozliczenie tego dochodu ze stratą Wnioskodawcy (tj. spółki przejmującej), która została poniesiona w latach poprzedzających połączenie, w tym z działalności "strefowej".

3.

Czy po połączeniu Wnioskodawcy ze Spółką z o.o., w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych przez przejecie całego majątku Spółki z o.o. przez Spółkę, Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki z o.o. wynikające z zezwolenia na prowadzenie działalności w Ł. SSE otrzymanego przez Spółkę z o.o., oraz czy po spełnieniu warunków określonych w tym zezwoleniu Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dochodu uzyskanego z tej części działalności, która prowadzona będzie na terenie Ł. SSE po połączeniu.

4.

Czy w przypadku, gdyby po połączeniu Wnioskodawcy i Spółki z o.o. doszło do spełnienia warunków wynikających z zezwolenia do prowadzenia działalności na terenie S. SSE lub Ł. SSE (zezwolenie "przejęte" od Spółki z o.o.), i tym samym nabycia przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej w danej strefie z podatku dochodowego, wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie mógł rozpocząć korzystanie z tego zwolnienia od miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostaną warunki wynikające z danego zezwolenia.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie czwarte. Wniosek w części dotyczącej pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych interpretacji indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przede wszystkim należy wskazać, że w przypadku połączenia się spółek w drodze przejęcia Spółki z o.o. przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca (spółka przejmująca) nie utraci otrzymanego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie S. SSE, w szczególności nie straci prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych po spełnieniu warunków określonych w tym zezwoleniu. Ponadto, na mocy sukcesji wynikającej z art. 494 Kodeksu spółek handlowych i art. 93 Ordynacji podatkowej, w wyniku połączenia Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki z o.o. określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Ł. SSE.

Po połączeniu ze Spółką z o.o. Wnioskodawca będzie mógł rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostaną warunki wynikające z danego zezwolenia, tj. poniesione wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności w S. SSE bądź w zezwoleniu na prowadzenie działalności w Ł. SSE.

Zgodnie z § 6 pkt 2a rozporządzenia w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz § 5 pkt 2a rozporządzenia w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia od podatku dochodowego przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Jak wynika z powyższych przepisów, w tym przypadku sam fakt uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE oraz faktyczne prowadzenie działalności określonej w zezwoleniu na terenie strefy nie dają prawa do zwolnienia dochodu wypracowanego z tej działalności z opodatkowania podatkiem dochodowym. Prawo do zwolnienia jest warunkowe i powstaje dopiero z chwilą spełnienia przez podatnika wszystkich warunków określonych w uzyskanym zezwoleniu, tj. nie tylko faktycznego prowadzenia działalności na terenie strefy, ale również dokonania w określonym terminie inwestycji w wysokości wskazanej w zezwoleniu czy osiągnięcia i utrzymania pewnego poziomu zatrudnienia.

Takie stanowisko zostało potwierdzone w otrzymanej przez Spółkę z o.o. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 maja 2008 r. wydanej przez Ministra Finansów, gdzie stwierdzono, że spółka będzie mogła rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyła prawo do zwolnienia (tj. po spełnieniu warunków zwolnienia). Stanowisko powinno znaleźć zastosowanie odpowiednio również w przypadku Wnioskodawcy. Podobne stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji wydanej przez Ministra Finansów oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Podsumowując, po połączeniu ze Spółką z o.o., Wnioskodawca będzie mógł rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określone w udzielonym Wnioskodawcy zezwoleniu na prowadzenie działalności w S. SSE bądź w przejętym przez Wnioskodawcę w wyniku sukcesji uniwersalnej zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie Ł. SSE, tj. zezwoleniu, które zostało udzielone Spółce z o.o. przed połączeniem z Wnioskodawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl