ITPB3/423-302/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-302/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka zamierza ubiegać się w przyszłości o otrzymanie zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej (dalej: Zezwolenie). W ramach specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE), Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zgodnym ze zgłoszonym przedmiotem działalności, sklasyfikowanym wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej: PKD), tj.:

* PKD 28.22.Z - produkcja urządzeń dźwigowych i chwytaków;

* PKD 33.12.Z - naprawa i konserwacja maszyn;

* PKD 33.13.Z - naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i optycznych;

* PKD 33.20.Z - instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że choć w zezwoleniu strefowym przedmiot działalności oznaczany jest poprzez wskazanie odpowiednich grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU), to w przypadku Spółki grupowania PKWiU wskazane w Zezwoleniu, o którego otrzymanie zamierza się w przyszłości ubiegać, będą obejmowały te rodzaje działalności, które są określone we wskazanych powyżej kodach PKD. Działalność, którą Spółka zamierza prowadzić w SSE nie jest także wymieniona w katalogu działalności wyłączonych z możliwości objęcia zwolnieniem strefowym zawartym w § 2 ust. 1 oraz ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, a zatem uzyskanie Zezwolenie w tym zakresie jest dopuszczalne.

Mając na uwadze względy biznesowe, po otrzymaniu Zezwolenia, w przyszłości może dojść do zawarcia kontraktów, na mocy których Wnioskodawca będzie świadczył usługi produkcji na powierzonych mu surowcach i materiałach. Efektem realizacji usługi produkcyjnej będą towary wskazane w Zezwoleniu.

W praktyce transakcje będą dokonywane w ten sposób, że kontrahent będzie przekazywał Spółce zakupione przez siebie surowce, które Wnioskodawca będzie poddawał procesowi produkcji prowadzonemu na terenie SSE. Finalny produkt, z katalogu wymienionego w Zezwoleniu, będzie następnie przekazywany kontrahentowi, a w zamian za zrealizowaną usługę produkcyjną Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie. Własność surowców oraz gotowego produktu na żadnym etapie transakcji nie przejdzie na Spółkę - będzie ona świadczyła wyłącznie usługi produkcyjne wykorzystując materiały dostarczone przez kontrahenta. Należy podkreślić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą mieściły się w zakresie Zezwolenia i ten aspekt nie jest przedmiotem niniejszego zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w dochód uzyskany przez Spółkę z tytułu świadczenia usług produkcyjnych, zrealizowanych na terenie SSE oraz przewidzianych w Zezwoleniu, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Prezentując własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego Jednostka wskazuje, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Podstawę udzielania pomocy strefowej przedsiębiorcom działającym na terenie SSE stanowi zezwolenie strefowe. Zasadnicze regulacje dotyczące zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE zawarte zostały w art. 16-20 ustawy o SSE. Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 6 ustawy o SSE, zezwolenie strefowe określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej w strefie, na prowadzenie której udzielane jest zezwolenie oraz warunki prowadzenia działalności w SSE (np. utrzymywanie zatrudnienia, dokonanie inwestycji, termin zakończenia inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji).

Jednym z kluczowych elementów zezwolenia strefowego jest określenie w nim działalności gospodarczej prowadzonej przez inwestora w SSE. Opis działalności dokonywany jest na podstawie klasyfikacji PKWiU. Wnioskodawca przewiduje, że Zezwolenie zostanie wydane na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w grupowaniach PKWiU zbieżnych z przedstawionym powyżej wg PKD przedmiotem działalności Spółki. W analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka realizować będzie usługi produkcji na powierzonych surowcach i materiałach. Taki rodzaj usługi będzie mieścił się w otrzymanym przez Spółkę Zezwoleniu - powyższy aspekt powinien zostać przyjęty przez tutejszy organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i nie musi być przedmiotem analizy.

Zakres zwolnienia podatkowego w odniesieniu do osób prawnych określony został w powołanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jest ograniczony do dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Żaden przepis nie nakłada obowiązku, aby dochód - aby był zwolniony - pochodziŁ ze sprzedaży wyrobu, wytworzonego na terenie SSE przez podmiot, jaki uzyskał zezwolenie. Wręcz przeciwnie, zdaniem Wnioskodawcy każda aktywność, a zatem również świadczenie usług, może prowadzić do wygenerowania dochodu zwolnionego, oczywiście o ile taka aktywność objęta jest zakresem zezwolenia. Wnioskodawca zwraca w tym miejscu uwagę, że zezwoleniem (a więc i zwolnieniem z opodatkowania) mogą być objęte takie aktywności, które w ogóle nie generują wyrobów, które można by sprzedać, lecz jedynie usługi (przykładem mogą być usługi księgowe). Fakt ten potwierdza więc rozumowanie Wnioskodawcy.

Jak zostało wskazane powyżej:

* w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie świadczyła usługi produkcji przewidziane Zezwoleniu;

* przedmiotowe usługi produkcyjne realizowane będą przez Spółkę w jej fabrykach położonych na terenie SSE.

Tym samym, należy uznać, iż uzyskiwany przez Spółkę dochód z tytułu świadczenia usługi produkcji będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym jednoznacznie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Podstawą do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Zgodnie z przepisem art. 12 dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników, jak również dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę - art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, wynika, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Innymi słowy, podstawowym warunkiem objęcia zwolnieniem od podatku jest to, aby badane dochody były "dochodami uzyskanymi z działalności gospodarczej". Niezależnie od tego wymogu, działalność generująca te dochody powinna spełniać dwa kolejne warunki:

1.

powinna być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i

2.

powinna być prowadzona na podstawie stosownego zezwolenia.

Warto podkreślić również, iż zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono, zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż jeśli - co wynika z opisu zdarzenia przyszłego - wykonywane przez Wnioskodawcę na terenie SSE usługi będą się mieściły w zakresie Zezwolenia, o które zamierza się ubiegać, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie przekroczy wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami, to tym samym - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie ww. zezwolenia, będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl