ITPB3/423-296/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-296/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Podstawę jej działalności na terenie strefy stanowi zezwolenie z dnia 28 października 1998 r. wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. na podstawie art. 16 ust. 1, 5, 8 i 9 ustawy z dnia 20 października 1994 o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wskazane zezwolenie zostało zmienione na podstawie decyzji z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy (dalej: decyzja z 2003 r.) wydanej przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Zgodnie z pierwotnym brzmieniem zezwolenia, Spółka uprawniona była do prowadzenia na terenie strefy działalności gospodarczej, tj. działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wytwarzania wyrobów mineralnych na bazie bentonitów, w tym bentonitowych wyrobów hydroizolacyjnych, określonej symbolami polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) wskazanymi w zezwoleniu (pięć określonych grup wyrobów).

W zezwoleniu zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te dotyczą:

* poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych,

* osiągnięcia określonego zezwoleniem stanu zatrudnienia,

* rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie do dnia 31 grudnia 1999 r.,

* przestrzegania na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jej regulaminu.

Trzy pierwsze ze wskazanych powyżej warunków zostały przez Spółkę spełnione w terminie określonym w zezwoleniu. Ponadto Spółka działa w zgodzie z regulaminem specjalnej strefy ekonomicznej.

Zezwolenie udzielone zostało do dnia 23 września 2017 r.

2.

Na podstawie decyzji z 2003 dokonano zmian w zezwoleniu rozszerzając przedmiot działalności objętej zezwoleniem - przedmiotem działalności objętej zezwoleniem jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, określona następującymi symbolami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

1.

sekcja C, podsekcja CB, dział 14,

A. - klasa 14.12 - wapień, kamień gipsowy i kreda,

B. - klasa 14.21 - żwir i piasek,

C. - klasa 14.22 - gliny i kaolin,

D. - klasa 14.30 - minerały chemiczne i minerały do produkcji nawozów,

E. - klasa 14.50 - produkty kopalne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

2.

sekcja D,

A. podsekcja DB, dział 17,

* klasa 17,20 - tkaniny,

* klasa 17.40 - wyroby włókiennicze gotowe, z wyjątkiem odzieży,

* klasa 17.53 - włókniny i wyroby wykonane z włóknin, z wyjątkiem odzieży,

B. podsekcja DD, dział 20, klasa 20.40 - opakowania drewniane,

C. podsekcja DE, dział 21. Klasa 21.21 - papier i tektura faliste oraz opakowania z papieru i tektury,

D. podsekcja DG, dział 24,

* klasa 24.30 - farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy,

- podkategoria 24.51.20 - substancje organiczne powierzchniowo-czynne (z wyjątkiem mydła),

* klasa 24.66 (z wyjątkiem 24.66.48-90.20 oraz 24.66.48-90.30) - produkty chemiczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (z wyjątkiem biodiesel i estrów wyższych kwasów tłuszczowych),

E. podsekcja DH, dział 25,

* pozycja 25.22.11-00 - worki i torby (łącznie ze stożkami) z polimerów etylenu,

* pozycja 25.22.12-00 - worki i torby z innych tworzyw sztucznych (poza etylenowymi),

F. podsekcja DL, dział 26, - klasa 26.52-wapno,

* klasa 26.53-gips,

* klasa 26.63 - masa betonowa prefabrykowana,

* klasa 26.64 - zaprawy murarskie nieogniotrwałe,

* klasa 26.82 - wyroby z mineralnych surowców niemetalicznych pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

3.

sekcja I, dział 63,

A. - klasa 63.11 - usługi w zakresie prac przeładunkowych,

B. - klasa 63.12 - usługi magazynowania i przechowywania towarów,

4.

- sekcja K,

A. dział 73, grupa 73.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,

B. dział 74, grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych; (dalej: przedmiot działalności).

Dodatkowo, decyzja z 2003 r. dokonała zmian w zezwoleniu w zakresie warunku poniesienia przez Jednostkę określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz osiągnięcia przez Spółkę stanu zatrudnienia, podwyższając ww. warunki.

Decyzja z 2003 r. wprowadziła również zmianę aktualizacyjną do treści zezwolenia, wynikającą z wejścia w życie przepisów regulujących funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego.

3.

Warunki wskazane w zezwoleniu oraz wynikające z decyzji z 2003 r., które uzależniały możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zostały przez nią spełnione.

W szczególności Jednostka rozpoczęła działalność w strefie poprzez dokonanie pierwszej sprzedaży w dniu 17 listopada 1999 r. (wystawiona faktura VAT), jak również poniosła określone w zezwoleniu i decyzji z 2003 r. poziomy wydatków inwestycyjnych.

Spełniła również warunek osiągnięcia określonego stanu zatrudnienia (zarówno w wymiarze wskazanym w zezwoleniu, jak i w decyzji z 2003 r.). Spółka przestrzega również regulaminu obowiązującego na terenie strefy.

Przed dniem rozpoczęcia działalności, tj. przed dniem 17 listopada 1999 r., wydatki inwestycyjne poniesione przez nią przekroczyły kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. Euro, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków.

Spółka, jako podstawę zwolnienia, wybrała poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości i na warunkach określonych przez przepisy obowiązujące w dniu otrzymania zezwolenia.

4.

Ponadto Jednostka wskazała, iż na dzień 1 maja 2004 r., tj. na dzień uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej pozostawała średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z dnia 13 stycznia 2001 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy Spółce do dnia 17 listopada 2009 r. włącznie przysługiwać będzie całkowite zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od dnia 18 listopada 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. włącznie zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 50% osiągniętego dochodu.

* Czy do dnia upływu terminu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (całkowitego, a następnie częściowego) przedmiotem objętym zwolnieniem z podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Spółkę z działalności prowadzonej na terenie warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z zakresem wynikającym z zezwolenia, z uwzględnieniem zmian w zakresie działalności objętej zezwoleniem dokonanych w 2003 r....

1.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym do dnia 17 listopada 2009 r. włącznie przysługiwać jej będzie całkowite zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od dnia 18 listopada 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. włącznie zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 50% osiągniętego dochodu;

Do dnia upływu terminu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (całkowitego, a następnie częściowego) przedmiotem objętym zwolnieniem z podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Jednostkę z działalności prowadzonej na terenie strefy zgodnie ze zakresem wynikającym z zezwolenia, z uwzględnieniem zmian w zakresie działalności objętej zezwoleniem dokonanych w 2003 r.

2.1.

Zdaniem Jednostki powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawa, w tym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem: "wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Przepis ten zwalnia zatem z podatku dochodowego od osób prawnych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 123, poz. 600 z późn. zm.).

Jednakże, wielkość tej pomocy uwzględniać powinna zasady regulujące przyznawanie pomocy publicznej.

2.2

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka uważa, iż zezwolenie, które zostało wydane na jej rzecz w dniu 28 października 1998 r., oparte zostało na podstawie art. 16 ust. 1, 5, 8 i 9 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (w jej ówcześnie obowiązującym brzmieniu). A zatem, co do zasady, dochody Spółki uzyskane z działalności prowadzonej na terenie strefy, w zakresie udzielonego zezwolenia, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych na przestrzeni lat podlegała licznym nowelizacjom, które wpływały na sposób ukształtowania uprawnień podmiotów działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych (w tym różnicując zasady zwolnienia z podatku dochodowego) i mogące pojawiać się w związku z powyższym wątpliwości co do zakresu uprawnień, Spółka zdecydowała się na złożenie niniejszego wniosku.

Jej zdaniem w pierwszej kolejności konieczne jest określenie, która wersja przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych znajdzie zastosowanie w stosunku do spółki - tj. analiza przepisów intertemporalnych.

Zgodnie bowiem z normą art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117, poz. 1228; dalej: ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.), która to ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. - przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r., tj. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Uszczegółowienie powyższej zasady nastąpiło w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.

Zgodnie z normą tego przepisu w zakresie zwolnień i preferencji podatkowych przysługujących przedsiębiorcom, o których mowa w ust. 1 (tj. takich przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 przed dniem 1 stycznia 2001 r.), stosuje się przepisy art. 12-14 i 19 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.

2.3.

Przywołany powyżej art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. został jednak z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej (tj. z dniem 1 maja 2004 r.) uchylony normą art. 3 w związku z art. 12 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840; dalej: ustawa z dnia 2 października 2003 r.).

Jednocześnie zgodnie z obecnym brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r., przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

* w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 r. małym przedsiębiorcą;

* w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 r. średnim przedsiębiorcą

w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania § 9 art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z dnia 13 stycznia 2001 r.; dalej: rozporządzenie z dnia 12 stycznia 2001 r.).

Przepis powyższy stosuje się jednak z zastrzeżeniem art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r., zgodnie z którym to przepisem w przypadku:

* zbycia 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,

* połączenia się przez spółkę będącą małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, z inną spółką,

* nabycia przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,

* przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 tegoż przepisu, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym doszło do powyższych zdarzeń.

2.4.

W ocenie Wnioskodawcy, analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż w odniesieniu do średnich przedsiębiorców (w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia z dnia 12 stycznia 2001 r.), którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych przed dniem 1 stycznia 2001 r., i w przypadku których nie doszło do zdarzeń opisanych w art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. zastosowanie będą mieć zasady zwolnienia z podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. A zatem w sytuacji Spółki, która:

* uzyskała zezwolenie w dniu 28 października 1998 r. (tj. Spółka spełnia warunek uzyskania zezwolenia przed dniem 1 stycznia 2001 r.);

* na dzień 1 maja 2004 r. była średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia z dnia 12 stycznia 2001 r. (tj. spółka spełnia warunek pozostawania średnim przedsiębiorcą na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 r.);

* nie dokonała czynności/nie była przedmiotem zdarzeń opisanych w art. art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r.

- do dnia 31 grudnia 2010 r. włącznie zastosowanie będą mieć przepisy dotyczące zwolnienia z podatku dochodowego wynikające z art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.

2.5.

W tym kontekście Wnioskodawca podkreślił, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2000 r.:

* "dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa."

* "dochody, o których mowa w ust. 1, uzyskane w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym zgodnie z ust. 1 wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów."

Analiza powyższych przepisów, obowiązujących na dzień 31 grudnia 2000 r., prowadzi do następujących wniosków:

* w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została specjalna strefa ekonomiczna, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie tej strefy mogą być całkowicie zwolnione od podatku dochodowego w drodze rozporządzenia Rady Ministrów;

* w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa (tj. po upływie okresu całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy będą zwolnione od podatku dochodowego w części nie przekraczającej 50% tych dochodów w drodze rozporządzenia rady ministrów.

2.6

Wskazane powyżej przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jednoznacznie wskazują, iż możliwość zwolnienia z podatku dochodowego związana jest ściśle z wydaniem przez Radę Ministrów rozporządzenia. W sytuacji Wnioskodawcy, na rzecz którego zezwolenie zostało wydane w dniu 28 października 1998 r., przedmiotowym rozporządzeniem było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia warmińsko mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej, obowiązujące od dnia 15 listopada 1997 r. (Dz. U. Nr 135, poz. 909; dalej: < rozporządzenie z 1997 r.).

Zgodnie z § 1 ust. 4 rozporządzenia z 1997 r., w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., specjalna strefa ekonomiczna ustanowiona została na okres 20 lat.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 1 rozporządzenia z 1997 r., brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.: "dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5."

Wskazany przepis (tj. § 5 ust. 1 rozporządzenia z 1997 r.) stanowi wypełnienie normy art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., wprowadził bowiem zwolnienie od podatku dochodowego w okresie dziesięciu lat (tj. w okresie równym połowie okresu na jaki została utworzona strefa), czyniąc tym samym zadość normie art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Należy jednak wskazać, iż § 5 ust. 1 rozporządzenia z 1997 r. stosuje się z zastrzeżeniem ust. 2 do 5 tegoż paragrafu.

Przepisy te wprowadzają szczegółowe zasady dotyczące sposobu kalkulacji wysokości zwolnienia z podatku dochodowego.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia z 1997 r., w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania zezwolenia podmiot korzystający ze zwolnienia uprawniony był do dokonania wyboru jednej z podstaw zwolnienia, wskazanych w § 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia z 1997 r. i o wybranej podstawie zawiadamiał wydającego zezwolenie oraz urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 3 i 4 oraz § 8 rozporządzenia z 1997 r., w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.:

* "dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. Euro, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości." (§ 5 ust. 3 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.).

* "zwolnienie od podatku dochodowego wynosi 20% dochodu na każdych dziesięciu pracowników zatrudnionych przez podmiot, jednakże zwolnienie to nie może wynieść mniej niż 20% i nie więcej niż 100% miesięcznego dochodu." (§ 5 ust. 4 rozporządzenia z 1997 r. W brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.).

* "przepisy § 5 i 7 stosuje się odpowiednio po upływie okresu, o którym mowa w § 5 ust. 1, z tym że kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego przez podmiot z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu." (§ 8 rozporządzenia z 1997 r. W brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.).

A zatem podmiot korzystający z zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniony był dokonać wyboru metody kalkulacji wysokości zwolnienia w podatku dochodowym w oparciu o wysokość poniesionych wydatków inwestycyjnych, bądź w oparciu o liczbę zatrudnionych pracowników.

2.7.

Spółka, jako podstawę zwolnienia, wybrała poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości i na warunkach określonych przez przepisy obowiązujące w dniu otrzymania zezwolenia. Uwzględniając fakt, iż wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę przekroczyły kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. Euro, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, w stosunku do spółki, stosownie do § 5 ust. 3 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., zastosowanie znalazła zasada zgodnie, z którą dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż na gruncie przepisów obowiązujących na dzień 31 grudnia 2000 r., Jednostka uprawniona była do korzystania z pełnego zwolnienia z podatku dochodowego w okresie dziesięciu lat od dnia rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej na terenie strefy.

W pozostałym okresie na jaki przyznano Spółce zezwolenie, uprawniona była natomiast do 50% zwolnienia z podatku dochodowego.

Biorąc jednak pod uwagę dokonaną powyżej analizę obecnie obowiązującego prawa - tj. normy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. - Wnioskodawca, jako średni przedsiębiorca (w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia z dnia 12 stycznia 2001 r. według stanu na dzień 1 maja 2004 r.), zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. wyłącznie w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r.

2.8.

W tym kontekście Jednostka wskazała, iż dziesięcioletni okres całkowitego jej zwolnienia od podatku dochodowego liczony powinien być od dnia rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej (§ 5 ust. 1 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.).

Dla prawidłowego określenia uprawnień Spółki koniecznym jest wskazanie sposobu obliczania dziesięcioletniego okresu zwolnienia z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla potrzeb wskazania dnia, od którego liczony będzie dziesięcioletni okres całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego - tj. dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej - zastosowanie znajdzie norma § 6 ust. 2 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. Zgodnie w tym przepisem: "za dzień rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie."

W świetle powyższego, za dzień rozpoczęcia prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej - początek biegu okresu dziesięcioletniego zwolnienia z podatku dochodowego - należy uznać dzień wystawienia przez Jednostkę pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy. W sytuacji Spółki dniem tym jest 17 listopada 1999 r., bowiem w tym dniu Spółka wystawiła fakturę VAT - pierwszą fakturę dotyczącą sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy.

Zdaniem Jednostki dla wyznaczenia początku okresu zwolnienia irrelewantna pozostaje norma § 5 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., stanowiąca, iż: "zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8."

Poniesienie wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 3 zdaniu 2 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., stanowiło warunek nabycia przez Spółkę prawa do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym. Spółka poniosła wydatki inwestycyjne w kwocie przekraczającej kwotę 350 tys. Euro, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków przed dniem rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej - 17 listopada 1997 r., co choć uprawnia Jednostkę do korzystania z całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego poniesienie wydatków, nie rozstrzyga jednak o początkowej dacie dziesięcioletniego okresu zwolnienia - ten aspekt analizowanego zagadnienia, na co wskazała i powyżej, został wyraźnie uregulowany w § 5 ust. 1 w zw. z § 6 ust. 2 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu | obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.

2.9.

Wnioskodawca wskazał jednocześnie, iż rozporządzenie z 1997 r. nie zawiera przepisów rozstrzygających w jaki sposób należy liczyć upływ dziesięcioletniego terminu zwolnienia z podatku dochodowego.

Zdaniem Spółki wobec braku takich przepisów w rozporządzeniu z 1997 r. oraz ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, koniecznym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa), regulujących sposób obliczania terminów w prawie podatkowym. Mając na uwadze fakt, iż rozporządzenie z 1997 r. posługuje się dziesięcioletnim okresem zwolnienia, zastosowanie znajdzie norma art. 12 § 4 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym to przepisem: "terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień."

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki - która rozpoczęła działalność w strefie w dniu 17 listopada 1999 r. (dzień wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy) - dziesięcioletni termin całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych upłynie w dniu 17 listopada 2009 r. - tj. w dniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu (§ 5 ust. 1 w zw. z § 6 ust. 2 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Po tym dniu Spółce, na podstawie § 8 rozporządzenia z 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., przysługiwać będzie zwolnienie 50% dochodu z podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2010 r. (tj. Spółce przysługiwać będzie zwolnienie 50% dochodu z podatku dochodowego w okresie od dnia 18 listopada 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Spółka pragnie wskazać, iż w podobnych stanach faktycznych, jak wyżej opisana sytuacja, organy podatkowe potwierdziły zaprezentowany powyżej przez nią sposób obliczania terminów zwolnienia z podatku dochodowego:

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 16 kwietnia 2007 r. (nr 1440-DF2/415-45708/VII/2007) oraz

* decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 11 czerwca 2007 r. (nr IS.I/1/4230-1/07),

które choć odnoszą się do odpowiednio s... specjalnej strefy ekonomicznej oraz specjalnej strefy ekonomicznej, zdaniem Spółki rzutują na sposób interpretacji przepisów prawa podatkowego w niniejszej sprawie.

2.10.

Podsumowując wskazać należy, iż:

* dochody Spółki uzyskane z działalności prowadzonej na terenie strefy, w zakresie udzielonego zezwolenia, podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

* Spółka - na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. - zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r.;

* na podstawie przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenia z 1997 r. obowiązujących na dzień 31 grudnia 2000 r. - Jednostka uprawniona jest do korzystania z pełnego zwolnienia z podatku dochodowego w okresie dziesięciu lat od dnia rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej na terenie strefy. W pozostałym okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. uprawniona jest natomiast do 50% zwolnienia z podatku dochodowego;

* za dzień rozpoczęcia prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej należy uznać dzień i wystawienia przez Spółkę pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy, tj. 17 listopada 1999 r.;

W konsekwencji, Spółce do dnia 17 listopada 2009 r. włącznie przysługiwać będzie całkowite zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od dnia 18 listopada 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. włącznie zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 50% osiągniętego dochodu.

Powyższe stanowisko zdaniem Spółki znajduje pełne odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawa i jest również wyrażane przez organy podatkowe - np. w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-969/08/MO), która - choć odnosi się do interpretacji przepisów dotyczących k... specjalnej strefy ekonomicznej - z uwagi na podobieństwo stanów faktycznych oraz analogiczne brzmienie odpowiednich przepisów objętych analizą, potwierdza interpretację wyrażoną przez Spółkę w niniejszym wniosku.

3.

Zdaniem Spółki, zmiana dokonana decyzją z 2003 r. wywiera ten skutek, iż do dnia upływu terminu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (całkowitego i częściowego) przedmiotem objętym zwolnieniem z podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Jednostkę z działalności prowadzonej na terenie strefy zgodnie ze zakresem wynikającym z zezwolenia, z uwzględnieniem zmian w zakresie działalności objętej zezwoleniem, dokonanych decyzją z 2003 r.

Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z normą art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wskazać jednak należy, iż w sytuacji spółki, zgodnie z pierwotnym brzmieniem zezwolenia, Spółka uprawniona była do prowadzenia na terenie strefy działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania wyrobów mineralnych na bazie bentonitów, w tym bentonitowych wyrobów hydroizolacyjnych, określonej pięcioma grupami wyrobów określonych symbolami polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU).

Zezwolenie zostało zmienione na podstawie decyzji z 2003 r. w ramach zmian dokonanych decyzją z 2003 r. Dokonano rozszerzenia zakresu działalności określając w zezwoleniu przedmiot działalności. Zmiana zakresu zezwolenia została dokonana m.in. w oparciu o art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzemieniu obowiązującym na dzień wydania decyzji z 2003 r. Zgodnie z tym przepisem: "minister właściwy do spraw gospodarki może, na wniosek przedsiębiorcy, po zasięgnięciu opinii zarządzającego strefą, zmienić zezwolenie, z tym że ustalenie dla przedsiębiorcy korzystniejszych niż dotychczasowe warunków prowadzenia działalności gospodarczej może nastąpić, jeżeli niemożność ich dotrzymania jest spowodowana wykazanymi przez przedsiębiorcę okolicznościami od niego niezależnymi, rozszerzenie zaś przedmiotu działalności określonej w zezwoleniu może nastąpić tylko z zachowaniem warunków określonych w art. 16 ust. 3. Zmiana warunków zezwolenia nie może dotyczyć obniżenia określonego w zezwoleniu poziomu zatrudnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1."

Zdaniem Spółki, mając na uwadze fakt, iż wypełniła warunki wskazane w decyzji z 2003 r. dotyczące poziomu nakładów inwestycyjnych oraz poziomu zatrudnienia, do dnia upływu terminów zwolnienia (całkowitego i częściowego) z podatku dochodowego od osób prawnych uprawniona jest do korzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie objętym przedmiotem działalności, zgodnie z decyzją z 2003 r. Należy bowiem wskazać, iż decyzja z 2003 r. wywarła skutek ex nunc - tj. od dnia wejścia w życie decyzji z 2003 r. i zakres działalności Spółki objęty zezwoleniem obejmuje przedmiot działalności wskazany w decyzji z 2003 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl