ITPB3/423-273/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-273/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z planowanym zbyciem udziałów Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z planowanym zbyciem udziałów Spółki

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jedyny udziałowiec Spółki planując restrukturyzację, rozważa wniesienie prawie wszystkich udziałów Spółki (100% - 1 udział, bez jednego udziału) aportem do innych spółek z siedzibą w Polsce.

Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że spełnia kryteria, które przewidziane dla kategorii małych i średnich przedsiębiorców.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy Jednostka będzie uprawniona do dalszego stosowania obecnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli większość udziałów Spółki (100% - 1 udział) Spółki zostanie wniesione aportem do innych spółek z siedzibą w Polsce.

Wnioskodawca wskazał na treść przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

W ocenie Spółki, w przypadku przedsiębiorcy spełniającego kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz działającego na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., zakres zwolnień podatkowych i warunki korzystania z nich określają:

* przepis art. 5 ust. 1 oraz ust. 3-6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w brzmieniu ustalonym od dnia 1 maja 2004 r. (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.),

* przepis art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2001 r. (Dz. U. Nr 123. poz. 600 ze. zm.),

* przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2001 r. (Dz. U. Nr 135, poz. 909 z późn. zm.) w zakresie, w jakim określają prawo do zwolnień.

Spółka podniosła, że zgodnie z powyższymi przepisami przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2001 r. w przypadku:

* cofnięcia zezwolenia - zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw oraz z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu ustalonym po 1 maja 2004 r. (rażące uchybienie warunkom zezwolenia, zaprzestanie działalności gospodarczej na terenie strefy, nieusunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli),

* sytuacji wymienionych w § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej korzystanie z innych ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym,

* sytuacji wymienionych w § 13 ww. rozporządzenia w takim zakresie, w jakim przypadki utraty zwolnień nie są sprzeczne z art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw,

* zaistnienia sytuacji określonych w art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.

Ponadto Jednostka zauważyła, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2011 albo do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio małym albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Natomiast według przepisu art. 5 ust. 6 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

1.

zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1;

2.

spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1. połączyła się z inną spółka;

3.

nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

* przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Zdaniem Spółki, redakcja powyższego przepisu nie pozostawia wątpliwości, że tylko zbycie 100% udziałów skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Za zbycie należy również uznać wniesienie aportem udziałów do innej spółki, ponieważ w jego rezultacie dochodzi do przeniesienia własności udziałów.

Ponieważ udziałowiec Spółki nie zamierza wnieść aportem wszystkich udziałów Spółki do innych spółek, ale 100% minus 1 udział, dlatego Spółka nie utraci zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca zaznaczył, że w podobnej sprawie Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wydał w dniu 2 grudnia 2005 r. postanowienie Nr PUS.I/423/71/05, w którym stwierdził, iż przeniesienie własności udziałów w ilości mniejszej niż 100% w formie wniesienia wkładu do nowego udziałowca lub ich sprzedaży, nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl