ITPB3/423-264/09/AM - Zakres opodatkowania podatkiem tonażowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-264/09/AM Zakres opodatkowania podatkiem tonażowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, której przedmiotem działalności jest m.in. transport wodny, przeładunek, magazynowanie i przechowywanie towarów, pozostała działalność wspomagająca transport wodny, działalność pozostałych agencji transportowych oraz wynajem środków transportu wodnego.

Statek "T." jest własnością spółki cypryjskiej z siedzibą w L., Cypr. Statek posiadał polską przynależność i był zarejestrowany w rejestrze okrętowym prowadzonym przez Izbę Morską przy Sądzie Okręgowym, z którego został wykreślony postanowieniem Izby Morskiej z dnia 26 marca 2009 r.

W dniu 14 grudnia 2007 r. pomiędzy właścicielem statku ("Właściciel") a Spółką ("Czarterujący") zawarta została umowa czarteru na czas (Time Charter). Umowa została sporządzona na podstawie wzorcowej umowy międzynarodowej organizacji żeglugowej wzór NYPE 93. Umowa została zawarta na okres 120 miesięcy i może zostać skrócona lub przedłużona o 30 dni, stosownie do woli czarterującego. Na mocy tej umowy Właściciel zobowiązał się oddać Czarterującemu do dysponowania statek obsadzony załogą, za co przysługuje mu od Czarterującego wynagrodzenie.

W dniu 5 stycznia 2008 r. Właściciel zawarł z Wnioskodawcą umowę o zarządzanie statkiem "T.". Umowa została zawarta według standardowego wzorca rekomendowanego przez organizację, "Shipman 98". Na mocy tej umowy właściciel statku ustanowił Spółkę zarządcą (managerem) statku, a Spółka zgodziła się działać jako zarządca statku. Spółka jako manager statku działa w imieniu i na rzecz właściciela statku. Wnioskodawca posiada Dokument Zgodności wydawany zgodnie z Konwencją armatorowi, który spełnia wymagania Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczeniu - Kodeks ISM, a w myśl umowy o zarządzanie, w stosunku do statku "T.", Spółka jest uważana za "Company", a zatem za "armatora" w rozumieniu Kodeksu ISM.

Z uwagi na powyższe Spółka spełniała przesłanki z ustawy o podatku tonażowym, w związku z czym oświadczeniem z dnia 18 stycznia 2008 r. dokonała wyboru tej formy opodatkowania i podlegała opodatkowaniu podatkiem tonażowym od dnia 5 stycznia 2008 r. do dnia 26 marca 2009 r.

Postanowieniem z dnia 26 marca 2009 r. statek został wykreślony z rejestru okrętowego prowadzonego przez Izbę Morską, w konsekwencji czego utracił polską przynależność, a z dniem 1 kwietnia 2009 r. został zarejestrowany w norweskim rejestrze statków NIS. Wskazać przy tym należy, iż nie uległ zmianie właściciel statku, a jedynie jego bandera.

Wobec powyższego Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy w związku z odpadnięciem przesłanki opodatkowania podatkiem tonażowym, jaką jest polska przynależność statku, przed upływem minimalnego okresu opodatkowania tym podatkiem wskazanego w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku tonażowym, podatnik traci uprawnienie do opodatkowania tym podatkiem z mocą wsteczną, tj. czy dochody opodatkowane przed dniem odpadnięcia tej przesłanki podatkiem tonażowym winny być opodatkowane na zasadach ogólnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o podatku tonażowym, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a, tj. iż podatnik taki wyodrębni przychody i związane z nimi koszty na poszczególne rodzaje działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem tonażowym i podatkiem dochodowym.

Kwestię opodatkowania podatkiem tonażowym reguluje ustawa o podatku tonażowym stanowiąca zarówno o tym, jakie podmioty mogą zostać opodatkowane tym podatkiem, jak również jakiego rodzaju działalność podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej ustawy, armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych. Zgodnie zaś z ust. 2 tego artykułu, w okresie opodatkowania nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania. Przepisy ust. 4 i 5 limitują natomiast możliwość kolejnego wyboru tej formy opodatkowania w przypadku, gdy nastąpiło zakończenie działalności określonej w art. 3 ust. 1 i 2 w okresie opodatkowania.

Z powyższych przepisów ustawy wynika, iż minimalnym okresem opodatkowania podatkiem tonażowym jest okres 5 lat, co oznacza, iż nie jest możliwe korzystanie z tej formy opodatkowania w okresie krótszym. Przepisy te implikują wniosek, że opodatkowanie przez okres 5 lat jest warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania. W tym stanie rzeczy, skoro okres opodatkowania w niniejszym stanie faktycznym był krótszy niż 5 lat (tj. 1 rok, 2 miesiące i 21 dni), dochody Spółki uzyskiwane w okresie od złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania do dnia utraty przez statek polskiej przynależności (odpadnięcia przesłanki zastosowania podatku tonażowego) nie mogą być opodatkowane podatkiem tonażowym, zatem nie zachodzi wyłączenie określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody te winny być opodatkowane na zasadach ogólnych, w związku z czym podatnik powinien dokonać stosownych korekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353, z późn. zm.), wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez armatora oświadczenia, według ustalonego wzoru, o wyborze takiego opodatkowania (...).

Z kolei art. 10 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych.

W okresie opodatkowania nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania - art. 10 ust. 2 cyt. ustawy.

Natomiast przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) w art. 2 ust. 1 pkt 4 zawierają wyłączenie, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy będący armatorami w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym prowadzący działalność opodatkowaną podatkiem tonażowym oraz inną działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić przychody i związane z nimi koszty na poszczególne rodzaje działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem tonażowym i podatkiem dochodowym.

Głównym celem wprowadzenia podatku tonażowego było stworzenie armatorom warunków umożliwiających odzyskanie zdolności konkurencyjnej na międzynarodowym rynku żeglugowym oraz powrót statków pod polską banderę narodową.

Rezygnacja przez armatora z tej uproszczonej formy opodatkowania prowadzonej działalności przejawiająca się m.in. zmianą przynależności statku skutkuje niedopełnieniem ustawowego warunku podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez określony okres, nie krótszy jednak niż 5 lat, i koniecznością opodatkowania uzyskanych przychodów na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

W kontekście powyższego, dochód osiągnięty z prowadzonej przez armatora działalności w okresie, w którym Spółka podlegała opodatkowaniu podatkiem tonażowym, lecz okres ten był krótszy niż określony w oświadczeniu o wyborze tej formy opodatkowania, podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia zeznania podatkowego CIT-8, bądź stosownej korekty uwzględniającej powyższy dochód, jeśli takie zeznanie zostało już złożone.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl