ITPB3/423-258a/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-258a/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismami z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) - dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji poniesionych wydatków na organizację jubileuszu do kosztów podatkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji poniesionych wydatków na organizację jubileuszu do kosztów podatkowych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 21 lipca 2011 r., znak ITPB3/423-258/11-2/AW, ITPB2/415-619/11-2/MM, ITPP1/443-731/11-2/AP wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane w dniu 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu). Spółkę wezwano ponownie do uzupełnienia braków formalnych wniosku pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. Nr ITPB3/423-258/11-3/AW, ITPB2/415-619/11-3/WM. Odpowiedź na niniejsze wezwanie wpłynęła do tutejszego organu w dniu 9 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2012 Spółka będzie obchodziła jubileusz 20-lecia działalności. W związku z tym zamierza zorganizować uroczyste sympozjum połączone z wręczaniem drobnych upominków, nagród rzeczowych pracownikom Spółki oraz zaproszonym gościom o koszcie około 150 zł. Wieczorem natomiast planowany jest bal dla pracowników wraz z osobami towarzyszącymi oraz zaproszonych gości spoza Spółki wraz z osobami towarzyszącymi.

Z okazji jubileuszu Spółka planuje przygotowanie filmu i prezentacji multimedialnej na płytach DVD na temat osiągnięć Spółki na przestrzeni 20-lecia działalności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Płyty z filmem będą rozdane uczestnikom sympozjum oraz pozostałym pracownikom bądź byłym pracownikom, którzy nie wezmą udziału w tych uroczystościach. Wszystkie wydatki związane z jubileuszem będą zaliczone do kosztów pośrednich działalności eksploatacyjnej Spółki - nie będą pokrywane z innych źródeł a więc funduszu socjalnego bądź z podziału zysku.

Spółka przewiduje, że w ramach kosztów związanych z organizacją jubileuszu zostaną poniesione wydatki dotyczące:

1.

wynajmu sali na sympozjum, oficjalne spotkanie z zaproszonymi gośćmi oraz pracownikami,

2.

wystroju sali w postaci kwiatów,

3.

kwiatów dla gości i wyróżnionych pracowników,

4.

drobnego poczęstunku w trakcie spotkania (np. kawa, herbata, słodycze),

5.

honorarium prelegentów,

6.

przewóz uczestników na miejsce spotkania i z powrotem,

7.

upominków dla zaproszonych gości i pracowników o wartości ok. 150 zł (książki, albumy, materiały reklamowe z logo Spółki),

8.

balu dla pracowników i gości zaproszonych wraz z osobami towarzyszącymi (np. konsumpcja, napoje bezalkoholowe i alkohol),

9.

występu zespołu artystycznego,

10.

przygotowania filmu i prezentacji multimedialnych na płytach DVD.

Przekazane upominki, nagrody rzeczowe, filmy nie stanowią prezentów o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, na co wskazuje wartość tych prezentów.

Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów (upominków, nagród rzeczowych, filmu, DVD, kwiatów), gdyż wydatki te będą poniesione w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną.

Organizacja jubileuszu ma:

1.

charakter informacyjny na temat działalności Spółki,

2.

charakter integracyjny dla załogi i zaproszonych gości.

Jednostka dodaje także, iż ma zamiar przekazać płyty DVD z filmem o działalności i obiektach Spółki na cele edukacyjne dla szkół, społeczeństwu miasta, do urzędów.

Poniesione wydatki na organizację jubileuszu Spółki oraz przygotowanie materiałów informacyjnych o Spółce mają pośredni wpływ na uzyskanie przychodów z działalności Spółki, ponieważ:

* służą integracji załogi, lepszej i wydajniejszej pracy, integracji lokalnej i branżowej,

* służą przekazaniu społeczeństwu miasta, które jest odbiorca usług wodociągowych i kanalizacyjnych stanowiących 98% przychodu Spółki, sposobu wydobycia, uzdatniania i dostarczania wody do odbiorców, oczyszczania ścieków oraz gospodarczego wykorzystania osadów ściekowych co pozwoli na przekonanie społeczeństwa o jakości dostarczanego do konsumpcji produktu - wody, a tym samym większego spożycia wody, a dla Spółki zwiększonego przychodu z sprzedaży; w przypadku ścieków o uświadomienie społeczeństwa o szkodliwości posiadania szamb na ścieki, o korzyściach z podłączenia się do sieci kanalizacyjnej, co przyczyni się też w Spółce do zwiększenia przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy koszty związane z organizacją jubileuszu można zaliczyć do kosztów "uzyskania dochodu", z wyjątkiem wydatków na alkohol serwowany podczas spotkania wieczornego.

2.

Czy w związku z udziałem pracowników, gości i osób im towarzyszących w spotkaniu integracyjnym powstanie u tych uczestników przychód opodatkowany z tytułu otrzymanego nieodpłatnego świadczenia, następstwem czego powstanie po stronie Spółki obowiązek:

a.

pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczenia na rzecz pracownika i osoby towarzyszącej,

b.

wystawienia informacji z tytułu otrzymanego nieodpłatnego świadczenia na rzecz uczestniczących gości i osób im towarzyszących.

3.

Czy od przekazanych upominków, nagród rzeczowych, filmu na DVD należy naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

4.

Czy wartość przekazanych płyt DVD z filmem na cele edukacyjne do szkół, społeczeństwu miasta, urzędom należy zakwalifikować do:

a.

kosztów nie stanowiących "uzyskanie dochodu" w Spółce, z uwagi na to, że będą one miały charakter darowizny.

b.

kosztów stanowiących "uzyskanie dochodów" w Spółce z uwagi na to, że będą to koszty pośrednie dotyczące informacji i reklamy Spółki.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Spółki w zakresie pytania pierwszego. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego - wszystkie koszty związane z organizacją jubileuszu będą kosztem "uzyskania dochodu" jako koszty pośrednie związane z działalnością Spółki, gdyż służą one integracji załogi jak również integracji Spółki ze środowiskiem lokalnym jak też branżowym w skali całego kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

* przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz

* potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

1.

Bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód). Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

2.

Inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). "Pośrednie" koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, które nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników, koszty promocji i reklamy.

Natomiast moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e omawianej ustawy podatkowej. Przepisy art. 15 ust. 4-4e tej ustawy zawierają odrębne zasady, dotyczące ustalania momentu rozpoznania danego kosztu, kwalifikowanego jako koszt uzyskania przychodu. Są nimi m.in.:

* zasada dotycząca kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami - zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c;

* zasada dotycząca kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami - art. 15 ust. 4d ustawy stanowi, że są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż w roku 2012 Spółka będzie obchodziła jubileusz 20-lecia działalności. W związku z tym zamierza zorganizować uroczyste sympozjum połączone z wręczaniem drobnych upominków, nagród rzeczowych pracownikom Spółki oraz zaproszonym gościom. Wieczorem natomiast planowany jest bal dla pracowników wraz z osobami towarzyszącymi oraz zaproszonych gości spoza Spółki wraz z osobami towarzyszącymi. Z okazji jubileuszu Spółka planuje także przygotowanie filmu i prezentacji multimedialnej na płytach DVD na temat osiągnięć Spółki na przestrzeni 20-lecia działalności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Płyty z filmem będą rozdane uczestnikom sympozjum oraz pozostałym pracownikom bądź byłym pracownikom, którzy nie wezmą udziału w tych uroczystościach.

Spółka przewiduje, że w ramach kosztów związanych z organizacją jubileuszu zostaną poniesione wydatki dotyczące:

1.

wynajmu sali na sympozjum, oficjalne spotkanie z zaproszonymi gośćmi oraz pracownikami,

2.

wystroju sali w postaci kwiatów,

3.

kwiatów dla gości i wyróżnionych pracowników,

4.

drobnego poczęstunku w trakcie spotkania (np. kawa, herbata, słodycze),

5.

honorarium prelegentów,

6.

przewóz uczestników na miejsce spotkania i z powrotem,

7.

upominków dla zaproszonych gości i pracowników o wartości ok. 150 zł (książki, albumy, materiały reklamowe z logo Spółki),

8.

balu dla pracowników i gości zaproszonych wraz z osobami towarzyszącymi (np. konsumpcja, napoje bezalkoholowe i alkohol),

9.

występu zespołu artystycznego,

10.

przygotowania filmu i prezentacji multimedialnych na płytach DVD.

Jednostka nadmienia, iż wszystkie wydatki związane z jubileuszem będą zaliczone do kosztów pośrednich działalności eksploatacyjnej Spółki - nie będą pokrywane z innych źródeł a więc funduszu socjalnego bądź z podziału zysku. Podkreśla także, iż organizacja jubileuszu ma:

1.

charakter informacyjny na temat działalności Spółki,

2.

charakter integracyjny dla załogi i zaproszonych gości.

Jednocześnie wskazuje, iż poniesione wydatki na organizację jubileuszu Spółki oraz przygotowanie materiałów informacyjnych o Spółce mają pośredni wpływ na uzyskanie przychodów z działalności Spółki.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwalifikacji prawnej przedmiotowych wydatków związanych organizacją przedmiotowego jubileuszu, t.j. czy mogą one stanowić koszty uzyskania przychodów.

Dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją jubileuszu należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów (zabezpieczenia źródła).

Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że - co do zasady - wydatki ponoszone na rzecz pracowników ze środków obrotowych firmy w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych (w tym organizacji jubileuszu firmy) związane są z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu uzyskanie przychodów. Kosztami podatkowymi są bowiem tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

Tak więc, odnośnie imprez integracyjnych, bo taki cel, jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego ma zorganizowanie jubileuszu firmy, istnieje możliwość zaliczenia wydatków na organizację obchodów jubileuszu dla pracowników do kosztów podatkowych, jednak pracodawca musi położyć szczególny nacisk na motywacyjny charakter imprezy.

Przedsiębiorca, organizując dla pracowników określoną imprezę, musi jako cel tej imprezy przyjąć zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych. Jeżeli nie przyjmie takiego celu, to samo spotkanie polegające m.in. na konsumpcji nie będzie kosztem uzyskania przychodów. Z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie. Przykładem może być nagradzanie na takim spotkaniu osób, które wyróżniają się w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych, itp. W takim przypadku można przyjąć, że pomiędzy prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz wydatkami ponoszonymi, nawet w sposób pośredni, na lepszą, bardziej wydajną pracę pracowników, a przez to na zwiększenie przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę, istnieją określone związki.

Wobec powyższego, w przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie obchodów jubileuszu (spotkania integracyjnego), spotkania które ma na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych innych niż bezpośrednio związane z przychodem. Jeśli jednak spotkanie nie służy takiemu celowi, to w takim przypadku nie można uznać, iż wydatki poniesione na organizację takiej imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów. Trudno bowiem dopatrzeć się wpływu na przychód Spółki (bądź zabezpieczenie źródła) integracji pozostałych uczestników spotkania ("integracja lokalna i branżowa").

Z przedstawionych okoliczności wynika także, iż część wydatków, które Spółka zamierza ponieść w związku z organizacją jubileuszu może nosić znamiona reklamy. Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa). Wydatki ponoszone na reklamę firmy przyczyniają się pośrednio do uzyskania przychodów. Nie są także wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mogą więc stanowić koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem.

Jednocześnie wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie część ponoszonych wydatków nosi znamiona reprezentacji. Wydatki na reprezentację natomiast, mocą art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały wyłączone z kosztów podatkowych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Omawiana ustawa podatkowa nie zawiera definicji reprezentacji, wobec czego znaczenie tego terminu należy ustalić stosując wykładnię językową. Zgodnie z definicją słownikową, reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskie pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Pomocną może być również etymologia tego słowa - "repraesentatio" (łac.) oznacza "wizerunek". Reprezentację należy zatem rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Działania te ułatwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów handlowych, w tym poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

* stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i

* stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Zatem, celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Pojęcie reprezentacji w prawie podatkowym jest trudne do zdefiniowania z powodu podobnego charakteru do reklamy, często różnice pomiędzy reprezentacją a reklamą zacierają się. Reprezentacja, podobnie jak reklama ma za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego, jednakże każda z nich spełnia je w inny sposób. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Innymi słowy, stwierdzić należy, iż niektóre wydatki związane z organizacją jubileuszu mogą mieć charakter reprezentacyjny - dotyczyć mogą zarówno stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów. Do takich wydatków należeć mogą np. koszty organizacji balu dla zaproszonych gości i osób towarzyszących, koszty wystroju sali w postaci kwiatów, koszty zakupu kwiatów dla gości, honorarium prelegentów i inne. W konsekwencji, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy podatkowej, wydatki na reprezentację nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Reasumując - w przedmiotowej sprawie - poniesione przez Wnioskodawcę wydatki mogą mieć znamiona kosztów ogólnych (pracowniczych), reklamowych, promocyjnych, jak również reprezentacyjnych, w zależności od całokształtu okoliczności związanych z organizacją jubileuszu. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych w związku z organizacją jubileuszu, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację, czy też inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wyłączeń z kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ww. ustawy) mogących znaleźć zastosowanie w sprawie i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Dodatkowo zauważyć należy, że na tle wymienionych we wniosku, przykładowo, ogólnie rodzajów wydatków związanych z organizacją jubileuszu, bez badania ich charakteru w świetle weryfikacji zgromadzonych przez Spółkę konkretnych dowodów - nie można przesądzić, że wydatki te są racjonalnie uzasadnione. Samo ogólne przedstawienie wydatków nie wystarcza, aby można je było uznać za koszty uzyskania przychodów bez analizy ich związków z przychodem. Należy przy tym podnieść, że tego rodzaju kwestie nie są przedmiotem postępowania w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż to postępowanie opiera się na przyjęciu zdarzenia przyszłego opisanego przez podatnika - a nie na weryfikacji, czy takie zdarzenie zaistniało w rzeczywistości, t.j. czy w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca poprzez posiadane konkretne dowody udowodnił, że szczegółowe pozycje i kwoty kosztów są kosztem uzyskania przychodów, gdyż jest to właściwość postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Niezależnie od powyższych wniosków wskazać należy, iż wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter ocenny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia "reprezentacja" zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl