ITPB3/423-255/09/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-255/09/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej kosztów związanych z organizacją Konferencji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej kosztów związanych z organizacją Konferencji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji łopat do turbin wiatrowych i należy do koncernu będącego ich największym producentem na świecie. W związku z zakończeniem prac nad pierwszym etapem budowy specjalistycznej fabryki przystosowanej do produkcji największych i najdłuższych łopat produkowanych przez koncern oraz rozpoczęciem ich produkcji w Polsce, Spółka zorganizowała na terenie swojego zakładu konferencję promocyjno - reklamową połączoną z prezentacją nowo wybudowanej hali produkcyjnej oraz swoich możliwości produkcyjnych (dalej: Konferencja).

W zorganizowanej Konferencji uczestniczyli:

* przedstawiciele kluczowych klientów oraz potencjalnych kluczowych klientów,

* kontrahenci i dostawcy Spółki,

* dziennikarze mediów lokalnych, ogólnopolskich oraz zagranicznych,

* przedstawiciele agencji i instytucji wspierających Spółkę na co dzień przy realizacji inwestycji zarówno już zrealizowanej jak i będącej dopiero w fazie planów,

* przedstawiciele władz lokalnych oraz wojewódzkich zaangażowani we wsparcie inwestycji,

* przedstawiciele grupy kapitałowej, do której należy Spółka, reprezentujący między innymi zakłady należące do grupy, zaangażowane w proces specjalistycznego szkolenia pracowników oraz uruchomienie produkcji w należącym do Spółki zakładzie w Polsce,

* pracownicy Spółki.

Głównym celem zorganizowanej Konferencji była promocja Spółki, jej marki oraz produktów, jak również rozprzestrzenienie wśród potencjalnych klientów, kontrahentów oraz przyszłych pracowników informacji o rozpoczęciu przez nią działalności na terenie Parku Przemysłowego.

Ponadto, celem imprezy było przedstawienie osobom bezpośrednio zaangażowanym we wsparcie inwestycji charakteru oraz specyfiki produkcji, jak również uświadomienie skali problemów (na przykład związanych z transportem wielkogabarytowych łopat) związanych z bieżącym funkcjonowaniem nowo otwartego zakładu.

Obecność klientów oraz kontrahentów Wnioskodawcy miała przede wszystkim na celu odpowiednie wypromowanie informacji o rozpoczęciu funkcjonowania fabryki oraz uwypuklenie jej szczególnych możliwości produkcyjnych, związanych z możliwością produkcji specjalistycznych typów łopat, dostosowanych do specyficznych wymagań klientów z Europy Północnej. Należy w tym miejscu podkreślić, iż fabryka ta jest jedną z nielicznych podobnych w Europie Północnej i Środkowej. Ze względu na korzystne położenie geograficzne, fabryka stanowi istotną konkurencję dla innych tego typu zakładów, przede wszystkim z uwagi na potencjalną możliwość znacznej redukcji czasu i kosztów transportu wyprodukowanych przez siebie wyrobów oraz rozmiary produkowanych łopat.

Celem Konferencji było również polepszenie relacji biznesowych oraz nawiązanie nowych, bezpośrednich kontaktów pomiędzy pracownikami i menedżerami Spółki, a ich obecnymi i przyszłymi klientami. Konieczność utrzymywania dobrych i bezpośrednich kontaktów w tym przypadku związana jest również z charakterystyką produkowanych wyrobów - wartość jednostkowa produkowanych łopat jest bowiem stosunkowo wysoka, a potencjalnymi klientami jest dość wąskie grono odbiorców.

Należy również zwrócić uwagę na obecność na Konferencji oraz zorganizowanej w jej trakcie konferencji prasowej dziennikarzy, reprezentujących media lokalne, ogólnopolskie i zagraniczne. Celem, który przyświecał w tym przypadku Wnioskodawcy, było przede wszystkim - poza upowszechnieniem informacji o otwarciu fabryki wśród potencjalnych kooperantów oraz odbiorców jego produktów w kraju i zagranicą - przekazanie informacji związanych z planami rozbudowy fabryki oraz planowaną rekrutacją zarówno wykwalifikowanej kadry inżynierskiej, jak i pracowników produkcyjnych (Jednostka planuje bowiem zwiększenie zatrudnienia z obecnych 278 osób do około 700 pracowników, a docelowe zatrudnienie po zakończeniu inwestycji może oscylować w okolicach 1400 osób). Efektem zorganizowanej konferencji prasowej oraz obecności na niej dziennikarzy były odpowiednie publikacje, które pojawiły się w mediach lokalnych, ogólnopolskich jak również prasie zagranicznej oraz na stronach internetowych.

Zaproszenie przedstawicieli władz lokalnych i wojewódzkich motywowane było przede wszystkim faktem, iż Wnioskodawca jest jednym z większych lokalnych pracodawców oraz jednym z większych inwestorów w Parku Przemysłowym. Równocześnie, obecność przedstawicieli władz umożliwiła Spółce zaprezentowanie specyficznych uwarunkowań technicznych związanych między innymi z transportem produkowanych wyrobów (produkowane łopaty mają kilkadziesiąt metrów długości), które powodują konieczność odpowiedniej zmiany organizacji ruchu drogowego oraz wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w infrastrukturze drogowej wokół fabryki, co wymaga uzyskania przez nią odpowiednich pozwoleń od różnych instytucji państwowych oraz stałej i sprawnej współpracy z władzami lokalnymi.

Dla przykładu Jednostka korzysta obecnie ze wsparcia Centrum przy Urzędzie Marszałkowskim, w procesie uzyskania zgody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na bezpośrednie włączenie drogi wyjazdowej z zakładu do drogi krajowej (co jest dla niej szczególnie istotne, z uwagi na rozmiary produkowanych produktów oraz możliwości ich transportu do ostatecznego odbiorcy; brak wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w systemie komunikacji w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu lub też opóźnienia w przygotowaniu odpowiednich zmian skutkować mogą koniecznością ograniczenia określonych rodzajów produkcji, czy też wręcz uniemożliwią prowadzenie produkcji łopat o największych rozmiarach), a w Konferencji udział wzięły osoby bezpośrednio zaangażowane w ten proces.

Wśród celów zorganizowania Konferencji było również zwiększenie integracji wśród załogi zakładu obecnej na Konferencji oraz zwiększenie świadomości pracowników Spółki w odniesieniu do sposobu funkcjonowania zakładu w ramach grupy kapitałowej, strategii działania grupy oraz Spółki, jak również przekazanie informacji na temat planów rozwoju zakładu, a poprzez to zwiększenie zaangażowania pracowników oraz efektywności ich pracy.

Ze względu na brak odpowiedniego zaplecza technicznego zarówno po stronie Wnioskodawcy (jak dotąd nie została bowiem rozpoczęta budowa budynku biurowego w ramach kompleksu należących do niego budynków, a skoncentrowano się na budowie budynków produkcyjnych), jak i na terenie Parku Przemysłowego, Konferencja odbyła się w wynajętym od agencji reklamowo-marketingowej namiocie wzniesionym przy nowowybudowanej hali.

W związku z organizacją Konferencji, Spółka poniosła szereg kosztów, obejmujących w szczególności:

* koszty wynajęcia namiotów konferencyjnych,

* koszty wynajęcia pozostałych elementów związanych z zapleczem technicznym Konferencji (nagrzewnice, podłogi, wykładzina, stoły, krzesła, recepcja wraz z wyposażeniem obejmującym m.in. szatnię i garderobę, zaplecze socjalne, w tym toalety typu TOI TOI, nagłośnienie i oświetlenie sceny, mównica, rzutnik, nagłośnienie zewnętrzne, mikrofony bezprzewodowe, hostessy, etc),

* koszty sporządzenia dokumentacji fotograficznej Konferencji,

* koszty przygotowania materiałów informacyjnych,

* koszty logistyki,

* koszty krótkiej oprawy artystycznej (występ Zespołu Pieśni i Tańca),

* koszty cateringu,

* koszty wytworzenia statuetek oraz plakiet okolicznościowych z logo Spółki, które były wręczone uczestnikom Konferencji,

* koszty przygotowania oraz kolportażu zaproszeń na Konferencję,

* wynagrodzenie agencji reklamowej organizującej Konferencję,

* inne koszty związane bezpośrednio z organizacją Konferencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione przez Spółkę wydatki związane z organizacją Konferencji, w tym w szczególności:

* koszty wynajęcia namiotów konferencyjnych,

* koszty wynajęcia pozostałych elementów związanych z zapleczem technicznym Konferencji (nagrzewnice, podłogi, wykładzina, stoły, krzesła, recepcja wraz z wyposażeniem obejmującym m.in. szatnię i garderobę, zaplecze socjalne, w tym toalety typu TOI TOI, nagłośnienie i oświetlenie sceny, mównica, rzutnik, nagłośnienie zewnętrzne, mikrofony bezprzewodowe, hostessy, etc),

* koszty sporządzenia dokumentacji fotograficznej Konferencji,

* koszty przygotowania materiałów informacyjnych,

* koszty logistyki,

* koszty krótkiej oprawy artystycznej (występ Zespołu Pieśni i Tańca),

* koszty cateringu,

* koszty wytworzenia statuetek oraz plakiet okolicznościowych z logo Spółki, które były wręczone uczestnikom Konferencji,

* koszty przygotowania oraz kolportażu zaproszeń na Konferencję,

* wynagrodzenie agencji reklamowej organizującej Konferencję,

* inne koszty związane bezpośrednio z organizacją Konferencjimogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Równocześnie, w przypadku uznania zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska za nieprawidłowe, Spółka zwraca się z prośbą o wskazanie prawidłowego traktowania poszczególnych kategorii wydatków wymienionych powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione przez niego wydatki, związane z organizacją Konferencji stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu albo zabezpieczenia źródła przychodów. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba więc brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Nie każdy jednak koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami nie mogą być bowiem wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ocenie Spółki, poniesione przez nią wydatki związane z organizacją Konferencji mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W szczególności zaś nie stanowią one kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na fakt iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "reprezentacji", w celu określenia znaczenia tego pojęcia Wnioskodawca odwołuje się do wykładni językowej, wskazując, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną", natomiast "reprezentacyjność" to "okazałość, wystawność, wytworność" (Słownik Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 r.). Spółka uważa, że koszty poniesione w związku z Konferencją nie wskazują na okazałość lub wystawność, lecz pozostają w odpowiedniej relacji do skali wydarzenia i jej inwestycji, ilości zaproszonych klientów, kooperantów, pracowników oraz celów i założeń, które stanowiły przyczynę zorganizowania imprezy.

Głównym celem zorganizowania Konferencji była promocja Spółki, jej marki oraz produktów, jak również rozprzestrzenienie wśród potencjalnych klientów, kontrahentów oraz przyszłych pracowników informacji o rozpoczęciu przez nią działalności. Jej celem było również przedstawienie osobom bezpośrednio zaangażowanym we wsparcie inwestycji, charakteru oraz specyfiki produkcji, jak również uświadomienie skali problemów (na przykład związanych z transportem wielkogabarytowych łopat) związanych z bieżącym funkcjonowaniem nowo otwartego zakładu. Spółka podnosi ponadto, że jednym z założeń projektu było zbudowanie jej odpowiedniego wizerunku w lokalnej społeczności (w tym wizerunku przyszłego pracodawcy, istotne ze względu na planu jej rozwoju), a także budowa relacji między pracownikami, które z pewnością przyczynią się do usprawnienia procesu komunikacji wewnętrznej, a tym samym - wzrostu jej efektywności.

Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności, uzyskanie podobnego efektu marketingowego w przypadku innego rodzaju działań reklamowych nie byłoby - zdaniem Wnioskodawcy - równie skuteczne, a efektywność przeprowadzonych działań została w dużej mierze zagwarantowana z uwagi na powierzenie istotnej części prac związanych z organizacją Konferencji wyspecjalizowanej agencji marketingowej.

Jednostka podkreśla, że otwarta fabryka jest docelowo największą inwestycją która została zlokalizowana na terenie Parku Przemysłowego oraz jedynym tego rodzaju zakładem w Polsce. Z tego względu, biorąc pod uwagę cele postawione przed Konferencją oraz skalę przedsięwzięcia, organizowanie przedmiotowej imprezy w innej niż teren zakładu lokalizacji mogłoby nie pozwolić na osiągnięcie zakładanych celów i założeń.

Jak wskazuje Wnioskodawca, stanowiące najistotniejszą pozycję wśród poniesionych wydatków, koszty wynajęcia namiotów oraz inne wydatki związane z obsługą techniczną i zewnętrznym cateringiem, nie stanowią oznaki okazałości. Podyktowane były brakiem odpowiedniej infrastruktury w okolicy zakładu spółki - w momencie organizowania Konferencji jedynym budynkiem na terenie tego zakładu była hala produkcyjna, która nie mogła zostać wykorzystana dla przeprowadzenia imprezy, ze względu na znajdujące się w niej urządzenia produkcyjne. Alternatywą dla wynajęcia namiotów było zorganizowanie konferencji na wolnym powietrzu lub w innej, oddalonej od fabryki lokalizacji (w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki nie ma bowiem budynku odpowiedniego dla celów konferencyjnych). Z uwagi na datę imprezy - pierwsze dni marca - pierwsze z tych rozwiązań byłoby niekorzystne z punktu widzenia jej atrakcyjności, a w razie niekorzystnej pogody, mogłaby nawet zaistnieć konieczność jej odwołania lub przełożenia. Zorganizowanie Konferencji z dala od fabryki nie pozwoliłoby natomiast na zrealizowanie niektórych z najważniejszych punktów programu, jak np. prezentacja możliwości produkcyjnych fabryki dla klientów oraz kooperantów.

Jednostka ponownie zaznacza, że zaproszenie na Konferencję aktualnych i przyszłych klientów i kontrahentów, związane było z chęcią rozpropagowania wśród nich informacji o Spółce, jej marce, produktach oraz rozpoczęciu prowadzenia działalności w zakładzie zlokalizowanym w Ł. Podkreśla przy tym, że jej wyroby posiadają stosunkowo wysoki koszt jednostkowy i skierowane są do nielicznej grupy odbiorców. W związku z powyższym, jak również ze względu na fakt, że wyroby podobnego rodzaju wytwarzane są zaledwie w kilku innych fabrykach w regionie Europy Północnej i Środkowej, w celu zapewnienia ich odpowiedniego zbytu konieczne jest odpowiednie poinformowanie potencjalnych kontrahentów o rozpoczęciu przez Wnioskodawcę działalności oraz skali tej działalności. Jednocześnie, wizyta potencjalnych nabywców produktów pozwoliła im przekonać się o korzystnym położeniu geograficznym fabryki oraz skali możliwości produkcyjnych Spółki, które stanowiły jedno z głównych kryteriów decydujących o lokalizacji fabryki.

Obecność dziennikarzy, zarówno krajowych i zagranicznych (co jest istotne z uwagi na klientów zagranicznych), zaowocowała natomiast odpowiednim wsparciem medialnym w postaci relacji i doniesień prasowych z Konferencji oraz informacjami na temat otwarcia fabryki w mediach lokalnych, ogólnopolskich i zagranicznych oraz na stronach internetowych. Odpowiednie wsparcie mediów służy również - jak wskazuje Wnioskodawca - celom rekrutacyjnym, związanym z rozpropagowaniem przez media lokalne informacji o otwarciu fabryki oraz planach jej rozwoju wśród jego potencjalnych przyszłych pracowników.

Jednostka podkreśla ponadto, że wręczone uczestnikom Konferencji materiały reklamowe (w tym statuetki oraz plakiety) miały przede wszystkim charakter reklamowy, opatrzone były logo Spółki i nie nosiły znamion wystawności lub okazałości (koszt jednostkowy statuetek, którymi były łopaty turbiny wiatrowej w skali mikro, wynosił około 170 PLN, natomiast koszt plakiety to niecałe 35 PLN).

Również inne poniesione przez Wnioskodawcę koszty, w szczególności cateringu oraz krótkiej oprawy artystycznej (nie stanowiącej głównego elementu imprezy), pozostają - jego zdaniem - w odpowiedniej relacji do skali Konferencji, w szczególności ilości zaproszonych gości oraz charakteru spotkania.

Spółka powołuje ponadto wybrane interpretacje przepisów prawa podatkowego, potwierdzające możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków o podobnym charakterze, jak wydatki będące przedmiotem wniosku, tj.:

* interpretację indywidualną z dnia 17 października 2008 r. nr ILPB3/423-450/08-4/MC, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* interpretację indywidualną z dnia 19 lutego 2009 r. nr IPPB5/423-232/08-2/AS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

* interpretację indywidualną z dnia 11 sierpnia 2008 r. nr ILPB3/423-284/08-4/MC, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* interpretację indywidualną z dnia 1 lutego 2008 r. nr ILPB3/423-206/07-2/MC, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, iż wskazane przykładowo w treści wniosku wydatki, związane z organizacją Konferencji, poniesione przez niego w celu zaprezentowania możliwe szerokiemu gronu odbiorców oraz potencjalnym klientom i kooperantom informacji o Spółce, jej marce i produktach, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle tego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku, należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Do kosztów spełniających przesłankę celowości zalicza się również wydatki ponoszone na organizację imprez integracyjnych dla pracowników. Spotkania lub wyjazdy o charakterze integracyjnym, służące budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy osobami zatrudnionymi w firmie, mogą bowiem wpływać na efektywność wykonywanej pracy, a w konsekwencji na poziom przychodów pracodawcy.

Jak wskazano powyżej, ocena prawna danego wydatku wymaga również uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z punktem 28 tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Omawiana ustawa nie zawiera definicji reprezentacji, wobec czego znaczenie tego terminu należy ustalić stosując wykładnię językową. Zgodnie z definicją słownikową, reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskie pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Pomocną może być również etymologia tego słowa - "repraesentatio" (łac.) oznacza "wizerunek". Reprezentację należy zatem rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Działania te ułatwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów handlowych, w tym poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

W przedstawionym stanie faktycznym, z okazji zakończenia pierwszego etapu budowy nowej fabryki, Wnioskodawca zorganizował Konferencję - imprezę, w której uczestniczyli jego aktualni i potencjalni klienci, kontrahenci, przedstawiciele władz lokalnych, instytucji publicznych oraz mediów, przedstawiciele grupy kapitałowej, do której należy Spółka oraz jej pracownicy.

Wśród kosztów organizacji opisanej Konferencji można wyodrębnić wydatki związane z prezentacją informacji dotyczących zrealizowanej inwestycji, tj. budowy fabryki i wytwarzanych w niej produktów, wydatki na część artystyczną, koszty cateringu, prezentów dla uczestników, oraz tzw. koszty ogólne przygotowaniem tej imprezy (wynagrodzenie agencji reklamowej, wynajem namiotów, koszty wynajęcia pozostałych elementów związanych z zapleczem technicznym, itp.).

Jak wskazano powyżej, aby dokonać kwalifikacji prawnej tych wydatków, należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy oraz czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konieczne jest zatem zbadanie, czy zorganizowanie konferencji miało kształtować popyt na produkty Spółki, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, czy też służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Jednostki.

Należy zatem zauważyć, że choć Wnioskodawca wskazuje, że Konferencja miała służyć promocji i reklamie Spółki i jej produktów, impreza ta została zorganizowana dla konkretnych podmiotów. Jej uczestnikami byli klienci i potencjalni klienci Spółki, zaproszeni przez nią z myślą o "polepszeniu relacji biznesowych oraz nawiązaniu nowych, bezpośrednich kontaktów" pomiędzy jej menedżerami, a tymi podmiotami. W Konferencji uczestniczyli również kontrahenci, nienależący do grupy odbiorców ani potencjalnymi odbiorców jej produktów. Zaproszeni zostali również przedstawiciele władz lokalnych i instytucji publicznych, których obecność miała służyć "budowaniu stałej i sprawnej współpracy".

Powyższe okoliczności wskazują, że celem Konferencji było budowanie pozytywnych relacji z zaproszonymi podmiotami i kształtowanie wizerunku Wnioskodawcy jako zamożnego podmiotu gospodarczego. Przedsięwzięcie to należy zatem do działań o charakterze reprezentacji. Wobec tego, całość wydatków związanych z przygotowaniem tej imprezy, jako koszty noszące znamiona reprezentacji, podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl