ITPB3/423-246/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-246/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie Klastra, obsługę organizacyjną i administracyjną, koszty przejazdu prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania oraz szkolenia organizacyjne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie Klastra, obsługę organizacyjną i administracyjną, koszty przejazdu prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania oraz szkolenia organizacyjne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem ciepłowniczym, którego przedmiotem działalności jest wytwarzanie i dostarczanie ciepła, pary wodnej i ciepłej wody. W dniu 18 grudnia 2007 r. Jednostka zawarła porozumienie współpracy w ramach "Klastra", który zrzesza 26 podmiotów z regionu (jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa ciepłownicze i wodociągowe, Uniwersytet, Agencja Rozwoju Regionalnego).Cel jaki przyświecał inicjatorom powołania Klastra, to przede wszystkim podjęcie wspólnych działań zmierzających do rozwoju sektora ciepłowniczego w regionie, podniesienia jego konkurencyjności poprzez wdrażanie nowych innowacyjnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w ciepłownictwie oraz dywersyfikacji działalności polepszającej oferowane produkty. Celem Klastra jest również nawiązywanie współpracy z instytucjami, organizacjami i firmami spoza Klastra w celu zapewnienia ułatwienia partnerom (ich pracownikom) dostępu do najnowszych osiągnięć wiedzy, technologii, inicjowania, koordynowania wspólnych projektów badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych oraz występowania z wnioskami o dofinansowanie tych projektów z różnych funduszy europejskich, organizowania, koordynowania działań umożliwiających rozwój i efektywne wykorzystanie wiedzy, dostępu do specjalistycznych zasobów wiedzy i technologii oraz wymiany informacji i doświadczenia. Klaster ma przyczynić się również do postrzegania W. jako ważnego w Polsce ośrodka produkcji i dystrybucji energii cieplnej przyjaznej środowisku, wykorzystującej coraz powszechniej odnawialne źródła energii. Klaster funkcjonuje jako samodzielne, wspólne przedsięwzięcie (projekt) partnerów - nie ma osobowości prawnej, nie jest także spółką cywilną, jest tylko umową (porozumieniem) zawartą pomiędzy jego członkami, platformą wspólnych działań dla osiągnięcia celów określonych w umowie. Uczestnikiem Klastra może zostać instytucja, firma lub organizacja, prowadząca działalność związaną z sektorem ciepłowniczym lub oferująca usługi skierowane do osób i podmiotów tego sektora. Klaster jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych, uczestnictwo w nim jest oparte na zasadach dobrowolności i woli współpracy a każdy z partnerów Klastra uczestniczy w nim na równych zasadach.

Strukturę organizacyjną Klastra tworzą: Rada Klastra, Koordynator oraz Partnerzy Porozumienia. Partnerzy porozumienia powołują Radę Klastra. Do zakresu kompetencji Rady należy przede wszystkim: ustalenie kierunków wspólnych działań, zatwierdzanie planu zadań, nadzorowanie zadań podejmowanych przez koordynatora, przyjmowanie nowych członków Porozumienia (Partnerów), ustalenie regulaminu pracy Rady, podejmowanie decyzji w sprawach zmiany formy prawnej Klastra, zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Klastra, podejmowanie decyzji w sprawie powoływania organów doradczych, zespołów roboczych, których zadaniem jest merytoryczne wspieranie Rady. Każdy Partner ma prawo wyznaczyć jedną osobę jako członka Rady.

W celu zapewnienia właściwej realizacji Porozumienia Partnerzy ustalili że Koordynatorem jest "E." Sp. z o.o. w O. Do zadań Koordynatora należy przede wszystkim: inicjowanie i przedstawianie propozycji projektów dla Klastra, obsługa bieżąca i zarządzanie działaniami określonymi przez Radę, organizacja posiedzeń Rady, przygotowywanie rocznych sprawozdań z działalności Klastra, inne działania określone uchwałami Rady. Koordynator jest upoważniony do reprezentowania Klastra.

Główne zadania Partnerów to przede wszystkim: inicjowanie, przedstawianie propozycji projektów oraz przystąpienie do poszczególnych zadań przyjętych przez Radę, uczestnictwo w spotkaniach Partnerów Porozumienia, promocja inicjatywy klastrowej.

Porozumienie może być rozwiązane w wyniku zgodnej woli Partnerów bądź w wyniku wystąpienia okoliczności, które uniemożliwią dalsze wykonywanie zobowiązań w nim zawartych. Każdy z Partnerów ma prawo wystąpić z Porozumienia w każdym czasie za miesięcznym wypowiedzeniem złożonym Koordynatorowi. Obsługę organizacyjną i administracyjną działalności Klastra zgodnie z zawartym porozumieniem prowadzi "E." w O. Koszty związane z obsługą organizacyjną oraz administracyjną ponoszą wszyscy członkowie w równej części na podstawie wystawionej faktury przez "E.". Są to koszty przejazdu do poszczególnych partnerów, koszty sprzętu i oprogramowania komputerowego, koszty materiałów biurowych, oraz wynajmu lokalu na spotkanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwo na prowadzenie Klastra, obsługę organizacyjną i administracyjną (faktura VAT wystawiona przez Koordynatora - "E."), koszty przejazdu prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania, szkolenia organizowane przez Klaster, będą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Spółka stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone w związku z uczestnictwem w funkcjonowaniu Klastra mogą być uznane za koszty podatkowe. Zgodnie z dyspozycją, przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zalicza się te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu albo zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodu. Uczestnicy Klastra mają wspólnie pozyskiwać pieniądze unijne, tworząc wspólną strategię marketingową, wspólnie dokonywać zakupów, ułatwiać sobie wzajemnie dostęp do innowacji. Celem takich działań jest zmniejszenie kosztów produkcji ciepła i wykorzystanie do jego wytwarzania lokalnych surowców. Biorąc pod uwagę takie cele, zdaniem Spółki należy przyjąć, iż udział w takim wspólnym przedsięwzięciu ma w pozytywny sposób wpłynąć na przychody. Ponadto nie zachodzi żaden z przypadków wskazanych w przepisach i wyłączający te wydatki z kosztów uzyskania przychodów. Nie stosuje się w szczególności przepisów art. 16 ust. 1 pkt 37 ww. ustawy, zgodnie z którym za koszt uzyskania przychodu nie uważa się składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa. Klaster nie jest organizacją, stanowi on tylko porozumienie, nie ma osobowości prawnej ani nawet podmiotowości prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka jest przedsiębiorstwem ciepłowniczym, którego przedmiotem działalności jest wytwarzanie i dostarczanie ciepła, pary wodnej i ciepłej wody. W miesiącu grudniu 2007 r. Jednostka zawarła porozumienie współpracy w ramach "Klastra ", który zrzesza 26 podmiotów z regionu. Celem Klastra jest przede wszystkim podjęcie wspólnych działań zmierzających do rozwoju sektora ciepłowniczego w regionie, podniesienia jego konkurencyjności poprzez wdrażanie nowych innowacyjnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w ciepłownictwie oraz dywersyfikacji działalności polepszającej oferowane produkty. Celem Klastra jest również nawiązywanie współpracy z instytucjami, organizacjami i firmami spoza Klastra w celu zapewnienia ułatwienia partnerom (ich pracownikom) dostępu do najnowszych osiągnięć wiedzy, technologii, inicjowania, koordynowania wspólnych projektów badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych oraz występowania z wnioskami o dofinansowanie tych projektów z różnych funduszy europejskich, organizowania, koordynowania działań umożliwiających rozwój i efektywne wykorzystanie wiedzy, dostępu do specjalistycznych zasobów wiedzy i technologii oraz wymiany informacji i doświadczenia. Klaster ma przyczynić się również do postrzegania W. jako ważnego w Polsce ośrodka produkcji i dystrybucji energii cieplnej przyjaznej środowisku, wykorzystującej coraz powszechniej odnawialne źródła energii.

Z powyższego wynika zatem, iż przystąpienie Spółki do Klastra, czyli wspólnego przedsięwzięcia (projektu) partnerów, służy rozwojowi Jednostki poprzez możliwość dostępu do nowych technologii czy najnowszych osiągnięć wiedzy, które mogą być wykorzystane w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Zaznaczyć należy bowiem, iż Klaster zrzesza członków, prowadzących działalność związaną wyłącznie z sektorem ciepłowniczym lub oferujących usługi skierowane do osób i podmiotów tego sektora. Uczestnicy tego przedsięwzięcia, jak zaznacza Spółka, mają wspólnie pozyskiwać pieniądze unijne, tworząc wspólną strategię marketingową, wspólnie dokonywać zakupów, ułatwiać sobie wzajemnie dostęp do innowacji. Skutkiem tego, jak wskazuje podatnik, jest zmniejszenie kosztów produkcji ciepła i wykorzystanie do jego wytwarzania lokalnych surowców.

W związku z uczestnictwem w przedmiotowym przedsięwzięciu, Spółka jako członek Klastra ponosi koszty związane z jego prowadzeniem, obsługą organizacyjną oraz administracyjną. Są to, jak wskazuje Spółka, koszty przejazdu do poszczególnych partnerów, koszty sprzętu i oprogramowania komputerowego, koszty materiałów biurowych oraz wynajmu lokalu na spotkanie. Ponadto w związku z uczestnictwem w tym przedsięwzięciu podatnik ponosi również wydatki związane z przejazdami prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania i szkolenia organizowane przez Klaster.

Biorąc zatem pod uwagę cel uczestnictwa w opisanym we wniosku przedsięwzięciu stwierdzić należy, iż zarówno wydatki związane z prowadzeniem Klastra, obsługą organizacyjną oraz administracyjną (do ponoszenia których zobowiązani są wszyscy członkowie Klastra), jak również wydatki związane z przejazdami prezesa i pracowników Spółki na spotkania i szkolenia, stanowić będą koszty uzyskania przychodów. W obiektywnej ocenie przedstawionych okoliczności, wydatki te są bowiem konsekwencją prowadzonej działalności gospodarczej polegającej między innymi na wytwarzaniu i dostarczaniu ciepła. Uczestnictwo w Klastrze sprzyja z kolei rozwojowi tego typu działalności.

W zakresie wydatków związanych z przejazdami prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania oraz szkolenia prowadzone przez Klaster zaznaczyć należy jednak, iż możliwość uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychód zależy od celu tych szkoleń i spotkań. Jeżeli służą one edukacji pracowników, podnoszenia ich wiedzy w zakresie pokrewnym z rodzajem prowadzonej przez Spółkę działalności, mają na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie członków Klastra, jak również pracowników Spółki, budowanie zespołu i w efekcie poprawę efektywności pracy, a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pamiętać należy również, iż wielkość tych wydatków powinna być uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia.

Reasumując, stwierdzić należy, iż ponoszone przez Spółkę wydatki na prowadzenie Klastra, obsługę organizacyjną i administracyjną, jak również koszty przejazdu prezesa oraz pracowników Spółki na spotkania i szkolenia organizowane przez Klaster, stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Zastrzec należy również, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem przez podatnika jego celowości i związku z przychodem jak i prawidłowym udokumentowaniem. To na podatniku bowiem ciąży obowiązek wykazania związku poniesionego wydatku z przychodem, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia obciążenia podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl