ITPB3/423-240/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-240/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, które poniesione zostaną z tytułu wypłaconych premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu wpływu 20 maja 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, które poniesione zostaną z tytułu wypłaconych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzeń przyszłych.

Zdarzenie przyszłe nr 1

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Zgodnie z § 5 Statutu zamierza podjąć działalność gospodarczą związaną ze sprzedażą towarów.

Jako sprzedawca zamierza stosować system premii (bonusów) pieniężnych, polegający na tym, iż wypłacał będzie danemu kontrahentowi premie (bonusy) pieniężne za osiągnięcie w danym czasie określonego poziomu obrotów, tj. z tytułu dokonywania przez tegoż kontrahenta u wnioskodawcy zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości w danym określonym czasie, oraz z tytułu dokonywania przez danego kontrahenta na rzecz wnioskodawcy w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowych płatności innych należności przysługujących wnioskodawcy.

Premie te nie będą związane z konkretną dostawą nie będą więc stanowić rabatu, ani nie będą stanowić skonta. Premie te wypłacane będą po osiągnięciu w określonym danym czasie określonych pułapów (progów) obrotów, tj. wartości lub ilości zakupów lub terminowych płatności w danym okresie i w określony sposób. Wysokość premii będzie uzależniona od tego jaki pułap (próg) zakupów w danym określonym okresie osiągnie kontrahent. Kontrahent nie będzie zobowiązany do świadczenia na rzecz wnioskodawcy usług marketingowych. Premia wypłacana będzie po upływie określonego okresu, np. po upływie roku, kwartału, miesiąca.

Ustalenie wysokości premii pieniężnej i jej wypłata następować będzie po zakończeniu danego roku/kwartału/miesiąca, w następnym roku/kwartale/miesiącu na podstawie zastosowanego systemu premiowania i uzyskanego pułapu (progu) poziomu obrotu za dany rok/kwartał/miesiąc lub oceny terminowości dokonanych na rzecz wnioskodawcy jako sprzedawcy w danym okresie: roku/ kwartale/miesiącu płatności za zrealizowane dostawy i terminowości płatności innych należności przysługujących wnioskodawcy od danego kontrahenta.

Potencjalne ustalenie i zapłata premii nastąpi nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego i nie później niż do upływu terminu do złożenia zeznania. System i zasady premiowania określone będą w zawartych między stronami umowach o współpracy dotyczących zasad i warunków zakupu przez danego kontrahenta towarów u wnioskodawcy.

Zdarzenie przyszłe nr 2

Wnioskodawca w ramach podjętej działalności gospodarczej handlowej jako Kupujący uczestniczył będzie w takich samych jak opisane w zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I) systemach premii pieniężnych (bonusów) u swoich Dostawców.

I tak, system premii (bonusów) pieniężnych polegał będzie na tym, iż kontrahent wnioskodawcy jako sprzedawca wypłacał będzie wnioskodawcy, jako kupującemu, premie (bonusy) pieniężne z tytułu dokonywania przez wnioskodawcę u tegoż kontrahenta w danym określonym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości oraz z tytułu dokonywania przez wnioskodawcę na rzecz danego kontrahenta w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowej płatności innych należności przysługujących danemu kontrahentowi od wnioskodawcy.

Premie te nie będą związane z konkretną dostawą nie będą więc stanowić rabatu, ani nie będą stanowić skonta. Premie te wypłacane będą pod warunkiem osiągnięcia określonych pułapów (progów) obrotów, tj. wartości lub ilości zakupów w określonym danym czasie, lub dokonywania terminowej płatności w danym okresie i w określony sposób. Wysokość premii będzie uzależniona od tego jaki pułap (próg) zakupów w danym określonym okresie osiągnie wnioskodawca u danego kontrahenta.

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do świadczenia usług marketingowych na rzecz danego sprzedawcy. Premia wypłacana będzie po upływie danego określonego okresu, np. po upływie roku, kwartału, miesiąca. Ustalenie wysokości premii pieniężnej i jej wypłata przez sprzedawcę następować będzie po zakończeniu danego roku/kwartału/miesiąca w następnym roku/kwartale/miesiącu na podstawie zastosowanego systemu premiowania i uzyskanego pułapu (progu) poziomu obrotu za dany rok/kwartał/miesiąc lub oceny terminowości dokonanych na rzecz danego kontrahenta przez wnioskodawcę w danym okresie: roku/kwartale/miesiącu płatności za zrealizowane dostawy i inne należności przysługujące danemu kontrahentowi od wnioskodawcy.

Potencjalne ustalenie i wypłata premii nastąpi nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego i nie później niż do upływu terminu do złożenia zeznania. System i zasady premiowania określone będą w zawartych między stronami umowach o współpracy dotyczącej zasad i warunków zakupu towarów przez wnioskodawcę u danego kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdarzenie przyszłe nr 1

Pytanie 1 - w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy premie (bonusy) pieniężne, o których mowa w zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I poz. 54 wniosku), które będą przyznawane przez wnioskodawcę na rzecz danych kontrahentów za dokonywanie u wnioskodawcy przez tychże kontrahentów zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości w danym określonym czasie, czy też dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i innych należności przysługujących wnioskodawcy od tychże kontrahentów, a więc premie nie związane z konkretną dostawą

a.

nie stanowią rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie wymagają wystawienia faktur korygujących VAT,

b.

nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz wnioskodawcy przez danego kontrahenta (kupującego) i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w konsekwencji brak podstaw do wystawiania przez danego kupującego faktur VAT obejmujących ustalone premie (bonusy) pieniężne,

c.

są obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług i ich przyznanie nie powinno być dokumentowane fakturą VAT ani korektą faktury VAT, a wystarczającym dokumentem księgowym dokumentującym przyznanie premii pieniężnej (bonusa) w tym zakresie będzie nota księgowa wystawiona przez sprzedawcę jako podmiot przyznający i wypłacający premię (bonus) pieniężną.

Pytanie 2 - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Czy wydatki z tytułu przyznanych premii pieniężnych (bonusów), o których mowa zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I poz. 54 wniosku), które będą ponoszone przez wnioskodawcę płacącego premię będą ściśle powiązane z osiągniętym w danym roku przychodem, tzn. roku w którym wnioskodawca osiągnąłby przychody w związku z realizacją umowy premiowanej bonusami, a wobec tego stanowić będą koszt uzyskania przychodu za rok, w którym powstałby tenże przychód z tytułu realizacji umowy premiowanej bonusami, nawet jeśli nota księgowa zostałaby przez wnioskodawcę wystawiona w roku następnym i w roku następnym nastąpiłaby faktyczna zapłata premii pieniężnej (bonusa) przy założeniu, że wypłata premii nastąpiłaby nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym powstałby przychód z tytułu realizacji umowy premiowanej bonusami i nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania za tenże rok.

Zdarzenie przyszłe nr 2

Pytanie 1 - w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy premie (bonusy) pieniężne, o których mowa w pkt II poz. 54 wniosku, które będą przyznawane wnioskodawcy przez jego kontrahentów za dokonywanie przez wnioskodawcę u tychże kontrahentów w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości oraz za dokonywanie przez wnioskodawcę na rzecz tychże kontrahentów w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i innych należności przysługujących tymże kontrahentom, a więc premie nie związane z konkretną dostawą:

a.

nie stanowią rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie wymagają wystawienia faktur korygujących VAT przez podmiot przyznający premię,

b.

nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług przez wnioskodawcę na rzecz danego kontrahenta (kupującego) i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w konsekwencji brak podstaw do wystawiania przez wnioskodawcę faktur VAT obejmujących ustalone premie (bonusy) pieniężne,

c.

są obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług i ich przyznanie nie powinno być dokumentowane fakturą VAT ani korektą faktury VAT, a wystarczającym dokumentem księgowym dokumentującym przyznanie premii pieniężnej (bonusa), w tym zakresie będzie nota księgowa wystawiona przez sprzedawcę

Pytanie 2 - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Czy za datę powstania przychodu z tytułu otrzymanej przez wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusa) za dokonywanie w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości, czy też za dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminową zapłatę innych należności przysługujących danemu kontrahentowi wnioskodawcy od wnioskodawcy, o której to premii mowa w zdarzeniu przyszłym nr 2 (w pkt II poz. 54 wniosku), należy uznać dzień otrzymania zapłaty tejże premii, np. dzień wpływu środków na rachunek bankowy wnioskodawcy.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie dotyczące zdarzenia przyszłego nr 1 - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi pismami.

Odnosząc się do pytań Wnioskodawca stwierdził, że jego zdaniem wydatki z tytułu przyznanych premii pieniężnych (bonusów), o których mowa w zdarzeniu przyszłym nr 1 (pkt I poz. 54 wniosku), które będą ponoszone przez wnioskodawcę płacącego premię swoim kontrahentom, będą ściśle powiązane z osiągniętym w danym roku przychodem, tzn. roku w którym wnioskodawca będzie osiągał przychody w związku z realizacją umowy premiowanej bonusami i stanowiły będą koszty uzyskania przychodu potrącalne w roku osiągnięcia tego przychodu, nawet jeśli nota księgowa zostałaby przez wnioskodawcę wystawiona w roku następnym i w roku następnym nastąpiłaby faktyczna zapłata przez wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusa) przy założeniu, że wypłata premii nastąpiłaby nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym powstałby przychód z tytułu realizacji umowy premiowanej bonusami i nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania za tenże rok.

Oznacza to, że premie (bonusy) pieniężne, które będą wypłacone przez wnioskodawcę jako Dostawcę swoim kontrahentom jako Kupującym z tytułu uzyskania w danym przedziale czasowym miesiąca/kwartału/roku określonego pułapu obrotów oraz terminowej zapłaty za zrealizowane dostawy i inne należności stanowić będą koszty uzyskania przychodów wnioskodawcy związane bezpośrednio z uzyskiwanymi przez wnioskodawcę w danym przedziale czasowym, za który obliczany jest pułap obrotów warunkujący wypłatę premii, przychodami, tj. w okresie miesiąca/kwartału/roku i będą potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, tj. w roku wystąpienia przedziału czasowego, za który obliczany jest pułap obrotów warunkujący wypłatę premii, a nie w roku faktycznego poniesienia wydatku z tytułu premii pieniężnej (bonusa) lub wystawienia noty księgowej.

Kontrahent wnioskodawcy wywiązując się z przyjętych przez siebie zobowiązań umownych w sposób, o którym mowa w przyjętym przez strony systemie premiowania, przyczyniał się będzie do powstania po stronie wnioskodawcy określonego przychodu.

Z drugiej jednak strony ten sam kontrahent z chwilą spełnienia przesłanek określonych w przyjętym przez strony systemie premiowania (tekst jedn. osiągnięcia określonego pułapu wartości lub ilości nabytych towarów w określonym w tym systemie premiowania okresie czasu) nabywać będzie wobec wnioskodawcy roszczenie o wypłatę premii pieniężnej (bonusa), aczkolwiek roszczenie to nie będzie jeszcze w tym momencie wymagalne (termin wypłaty premii pieniężnej (bonusa) w systemach premiowania, które zamierza wprowadzić wnioskodawca, przypada w następnym miesiącu/kwartale/roku w stosunku do okresu, którego dotyczy).

Oznacza to, iż po stronie wnioskodawcy powstanie zobowiązanie do zapłaty premii pieniężnej (bonusa) w roku, w którym osiągany będzie określony pułap wartości lub ilości towarów sprzedanych na rzecz danego kontrahenta, to jest w roku, w którym powstanie u wnioskodawcy przychód ze sprzedaży tychże towarów.

Wydatki z tytułu przyznanych premii pieniężnych stanowić więc będą koszt uzyskania przychodu wnioskodawcy bezpośrednio związany z przychodem wnioskodawcy osiągniętym w związku ze sprzedażą przez wnioskodawcę na rzecz danego kontrahenta towarów przy osiągnięciu określonego premiowanego poziomu, a więc koszt, o którym mowa w art. 15 ust. 4 i art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Owa bezpośredniość wynika także z przyjętej przez wnioskodawcę w planowanych systemach premiowania metody naliczania tych bonusów (premii).

Ponadto podkreślić należy, iż wypłacane bonusy z tytułu zrealizowania określonych obrotów mają wpływ na sam fakt osiągania tych przychodów. Przecież wnioskodawca wypłacał będzie przedmiotowe premie i bonusy za sprzedaż, jaka została zrealizowana. Jest to wydatek bezpośrednio wiążący się z konkretnym przychodem i osiągniętym już przez wnioskodawcę.

Przyjąć zatem należy, że związek wypłacanego bonusu (premii) za dany okres ma charakter bezpośredni a nie pośredni. Wypłata bonusu (premii), o czym już wspomniano, dotyczy obrotów za okresy przeszłe a nie przyszłe, a zatem ich wypłata nie będzie uzależniona od kontynuowania bądź zwiększania zakresu współpracy z wnioskodawcą w przyszłości.

Zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego, są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Tak więc ponoszone przez wnioskodawcę koszty z tytułu wypłaty premii pieniężnych (bonusów), o których mowa w zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I poz. 54 wniosku), stanowiłyby podatkowy koszt uzyskania przychodów w roku, w którym osiągnięty zostałby przychód z tytułu sprzedaży określonej ilości lub wartości towarów (pułap), za osiągnięcie którego to pułapu sprzedaży przyznawana byłaby premia pieniężna (bonus), nawet jeśli nota księgowa dotycząca przyznania premii zostałaby wystawiona przez wnioskodawcę w roku następnym i w następnym roku zostałaby wypłacona ta premia, przy założeniu, że wypłata premii nastąpiłaby nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli przed dniem 31 marca roku następnego.

Stanowisko takie zajmuje również judykatura (vide: wyroki WSA w Białymstoku z dnia 10 marca 2009 r. sygn. akt: I SA/Bk 583/08, I SA/Bk 579/08, I SA/Bk 581/08 i wyroku z dnia 11 marca 2009 r. syng. akt: I SA/Bk 580/08) i zostało ono zaaprobowane przez Ministerstwo Finansów Departament Podatków Dochodowych w piśmie kierowanym do organów podatkowych opublikowanym w Biuletynie Skarbowym z 2009 r., Nr 3, str. 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ustawa przewiduje zatem dwie kategorie kosztów:

* koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,

* koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem oraz koszty, które pomimo, że niewątpliwie związane są z osiągniętym przychodem, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie podatkowym powstał konkretny przychód uzasadniający potrącanie takich kosztów. Należy zatem zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu.

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są zobowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego - są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast w świetle art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Datę poniesienia kosztu podatkowego określa art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nr 1 wynika, że Jednostka wypłacać będzie danemu kontrahentowi premie (bonusy) pieniężne za osiągnięcie w danym czasie określonego poziomu obrotów, tj. z tytułu dokonywania przez tegoż kontrahenta u wnioskodawcy zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości w danym określonym czasie, oraz z tytułu dokonywania przez danego kontrahenta na rzecz wnioskodawcy w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowych płatności innych należności przysługujących wnioskodawcy.

Premie te wypłacane będą po osiągnięciu w określonym danym czasie określonych pułapów (progów) obrotów, tj. wartości lub ilości zakupów lub terminowych płatności w danym okresie i w określony sposób. Premia wypłacana będzie po upływie określonego okresu, np. po upływie roku, kwartału, miesiąca.

Ponieważ premie pieniężne zachęcają kontrahentów do systematycznych zamówień towarów lub usług i wpływają na wysokość osiąganych przychodów, a wydatek powyższy nie został wymieniony jako niestanowiący kosztu uzyskania przychodów, przyznawane premie - co do zasady - stanowią na podstawie art. 15 ust. 1 koszt uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania zaznaczyć należy również, iż bonusy (premie), wypłacane przez Spółkę kontrahentom, są kosztami bezpośrednio związanymi z osiąganymi przychodami.

Wielkość bonusów jest wprost proporcjonalna do określonego pułapu obrotów, którego wysokość uzależniona jest od dostaw dokonanych na rzecz odbiorców w danym okresie (miesiącu, kwartale), a zatem ich wielkość w bezpośredni sposób jest związana z osiągniętymi przez Spółkę przychodami. Ponadto wypłacane bonusy z tytułu zrealizowania określonych obrotów mają wpływ nie tylko na wysokość przychodów uzyskiwanych w danym okresie, ale również na sam fakt osiągania tych przychodów. Tym samym związek wypłacanego bonusu za określony miesiąc (kwartał), z wielkością przychodu Spółki w tym miesiącu (kwartale) ma charakter bezpośredni.

W konsekwencji, wydatki z powyższego tytułu należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z zasadą wynikającą z treści art. 15 ust. 4 i ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem do przychodów miesiąca lub ostatniego miesiąca kwartału, za który bonus przysługuje. Tym samym Spółka będzie miała prawo potrącić powyższe koszty w miesiącach (kwartałach, latach), w których kontrahenci osiągnęli określony pułap obrotu uprawniający, zgodnie z zawartą umową, do uzyskania bonusu. W świetle opisanego zdarzenia przyszłego powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że przedmiotowe koszty powinny zostać rozpoznane w roku, za który premie pieniężne zostaną wypłacone, czyli w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostaną im przychody. Data faktycznej wypłaty środków pieniężnych (wynagrodzenia z tytułu premii pieniężnej-bonusu) nie będzie miała wpływu na moment rozpoznania przedmiotowych kosztów.

Odnośnie przytoczonych we wniosku: wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku oraz w Bydgoszczy, także pisma Ministerstwa Finansów podnieść należy, że orzeczenia sądów administracyjnych zostały wydawane w indywidualnych sprawach, w określonych, odmiennych stanach faktycznych, a więc tylko do nich się odnoszą i nie wiążą organu podatkowego właściwego do wydania interpretacji indywidualnej. Każdorazowo orzeczenia sądu są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich zawężają się, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będące przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Wnioskodawcy wskazana we wniosku jest tożsama. Natomiast we wskazanym piśmie organu podatkowego w sposób wyraźny pokreślono, że zdaniem Ministerstwa Finansów kwalifikacja czy dany koszt należy uznać za koszt bezpośredni czy pośredni, uzależniona jest od konkretnego stanu faktycznego związanego z systemem udzielania bonusów czy wypłacania premii.

Ponadto, w związku z faktem załączenia do wniosku Statutu Stowarzyszenia należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl