ITPB3/423-231b/09/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-231b/09/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku środków pomocowych otrzymanych na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym w dniu 24 lipca 2009 r.:

* jest prawidłowe w części dotyczącej uznania tych środków za wolne od podatku dochodowego,

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej podstawy prawnej tego zwolnienia.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku środków pomocowych otrzymanych na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 lipca 2009 r. poprzez wniesienie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Centrum jako jego jednostka uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network, podjętej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013 (Competetivnese and lnnovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L310/15 z dnia 9.11.2006) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. (sygnatura ENT/CIP/07/0001) i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji tego przedsięwzięcia jest konsorcjum grupujące następujące instytucje:

1.

Politechnikę - Centrum "T.",

2.

Fundację "U.",

3.

Uniwersytet (ówcześnie Politechnika),

4.

Agencję Rozwoju Regionalnego S. A.,

5.

Fundację "K.",

6.

Stowarzyszenie "R.",

7.

Stowarzyszenie "P.",

8.

Uniwersytet Z.,

9.

Agencję Rozwoju Regionalnego S. A. w K.

Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum "T.". Uniwersytet (Centrum) wchodzi w skład konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy następujących umów zawartych z Komisją Europejską:

* umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) Nr EEN (...),

* Specific Grant Agrement Nr EEN (...) oraz

* umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.

Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia;

2.

rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych;

3.

aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów;

4.

wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP;

5.

wkład w przeprowadzane przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP;

6.

wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;

7.

pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu międzynarodowej sieci;

8.

pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi;

9.

usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy;

10.

informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji;

11.

uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań;

12.

zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej;

13.

usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w 7 Programie Ramowym na rzecz badań: podnoszenie świadomości MŚP w zakresie 7 Programu Ramowego na rzecz badań oraz pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7 Programie Ramowym, badań i rozwoju technologicznego i demonstracji.

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej. Z tego względu Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno - doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne.

Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi w sieci w następującej formie:

1.

prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie itd.) i pośrednich (mail, telefon, internet);

2.

organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp.;

3.

organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych;

4.

zamieszczanie ofert firm w bazach internetowych;

5.

opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych itp.;

6.

wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej;

7.

zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych itp.).

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów;

* budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", pokrywająca maksymalnie do 40% ponoszonych kosztów.

Wskazane wyżej środki są przekazywane Wnioskodawcy w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum.

Co do zasady, usługi sieci oferowane są bezpłatnie. Dopuszcza się wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokrywają koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników). Fakt pobierania opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności. Opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.

W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu państwa (40%) Uniwersytet (jego ww. jednostka) zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzi kierownik projektu oraz konsultanci, zatrudnieni na umowę o pracę. Ponadto dopuszcza się, do określonego limitu, zawieranie umów cywilnoprawnych i zlecanie pewnych działań, które nie mogą być dostarczone przez pracowników bezpośrednio zatrudnionych w projekcie (np. obsługa specjalistycznych ekspertyz).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dotacja otrzymywana przez Wnioskodawcę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2006-2013 za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotacja otrzymywana przez Wnioskodawcę (jednostkę organizacyjną wskazaną we wniosku) z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem tej Agencji przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 otrzymana za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy podatek VAT naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu Enterprise Europe Network podlega odliczeniu od podatku należnego.

4.

Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego. Wniosek Uniwersytetu w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja z budżetu państwa podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako pomoc finansowa w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program Ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L310 z dnia 9.11.2006 str. 15).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej uznania tych środków za wolne od podatku dochodowego i nieprawidłowe w części dotyczącej podstawy prawnej tego zwolnienia.

Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 - CIP) jest instrumentem przygotowanym przez Komisję Europejską. Został ustanowiony decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15). Jego celem jest:

a.

zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP;

b.

promowanie wszelkich form innowacji, w tym innowacji ekologicznych;

c.

przyśpieszenie tworzenia trwałego, konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym;

d.

promowanie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, w tym w sektorze transportu (art. 2 ust. 1 powołanego aktu).

W myśl art. 21 ust. 2 ww. aktu, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia, usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii, jak i wiedzy, usług zachęcających MŚP do udziału w Siódmym programie ramowym na rzecz badań.

W celu zapewnienia udziału polskich podmiotów w ww. Programie ramowym oraz promowania korzystania z oferowanych w jego ramach instrumentów, Rada Ministrów powzięła w dniu 31 grudnia 2007 r. uchwałę nr 313/2007 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013". Punkt 4 tego programu, wśród zadań, które mają być sfinansowane z budżetu państwa wymienia zapewnienie finansowania wkładu własnego polskich konsorcjów wybranych przez Komisję Europejską w drodze konkursu o sygnaturze ENT/CIP/07/0001. Do konsorcjów tych należy konsorcjum, w którym uczestniczy Wnioskodawca. Zgodnie z § 3 powołanej uchwały, ustanowiony nią program wieloletni realizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorców, zwłaszcza mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, eksportu, rozwoju regionalnego, działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich, rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców. Na mocy art. 6b ust. 1 w zw. z ust. 8 tej ustawy, w zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać - w drodze umów, do których stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego - pomocy finansowej podmiotom wymienionym w tym przepisie.

Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Agencję takiej pomocy w przypadkach, gdy nie jest ona związana z realizacją programów operacyjnych określa rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.), wydane na podstawie art. 6b ust. 11 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W myśl § 18 ust. 1 tego rozporządzenia, Agencja może udzielić osobie prawnej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i realizującej na podstawie umowy z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013), pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia na realizację zadań określonych w tej umowie, związanych ze świadczeniem usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w zakresie:

1.

udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi;

2.

wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii;

3.

zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

Wsparcie to jest udzielane z przeznaczeniem na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, poniesionych od dnia 1 stycznia 2008 r., w części nieobjętej finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej (§ 18 ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy stanowi natomiast, że wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Uniwersytet jest członkiem Konsorcjum - partnera sieciowego uczestniczącego w projekcie Enterprise Europe Network, realizowanym w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013. W związku z powyższym, na podstawie stosownej umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, uzyskał bezzwrotne wsparcie finansowe na realizację zadań w ramach tego projektu, przekazane za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum. Agencja otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Skoro zatem, przedmiotowe wsparcie nie zostało udzielone Wnioskodawcy bezpośrednio w formie dotacji z budżetu państwa, ale za pośrednictwem agencji rządowej, nie mieści się ono w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Środki pomocowe uzyskane przez Uniwersytet od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network, przekazane za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum, są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl