ITPB3/423-231a/09/MT
Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-231a/09/MT
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dotacji otrzymanej ze środków Unii Europejskiej, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym w dniu 24 lipca 2009 r. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dotacji otrzymanej ze środków Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 lipca 2009 r. poprzez wniesienie brakującej opłaty.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Centrum jako jego jednostka uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network, podjętej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013 (Competetivnese and lnnovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L310/15 z dnia 9.11.2006) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.
Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. (sygnatura ENT/CIP/07/0001) i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji tego przedsięwzięcia jest konsorcjum grupujące następujące instytucje:
Politechnikę - Centrum "T.",
Fundację "U.",
Uniwersytet (ówcześnie Politechnika),
Agencję Rozwoju Regionalnego S. A.,
Fundację "K.",
Stowarzyszenie "R.",
Stowarzyszenie "P.",
Uniwersytet Z.,
Agencję Rozwoju Regionalnego S. A. w K.
Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum "T.". Uniwersytet (Centrum) wchodzi w skład konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy następujących umów zawartych z Komisją Europejską:
* umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) Nr EEN (...),
* Specific Grant Agrement Nr EEN (...) oraz
* umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.
Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:
usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia;
rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych;
aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów;
wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP;
wkład w przeprowadzane przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP;
wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;
pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu międzynarodowej sieci;
pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi;
usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy;
informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji;
uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań;
zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej;
usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w 7 Programie Ramowym na rzecz badań: podnoszenie świadomości MŚP w zakresie 7 Programu Ramowego na rzecz badań oraz pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7 Programie Ramowym, badań i rozwoju technologicznego i demonstracji.
Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej. Z tego względu Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno - doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne.
Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi w sieci w następującej formie:
prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie itd.) i pośrednich (mail, telefon, internet);
organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp.;
organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych;
zamieszczanie ofert firm w bazach internetowych;
opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych itp.;
wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej;
zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych itp.).
Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:
* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów;
* budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", pokrywająca maksymalnie do 40% ponoszonych kosztów.
Wskazane wyżej środki są przekazywane Wnioskodawcy w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum.
Co do zasady, usługi sieci oferowane są bezpłatnie. Dopuszcza się wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokrywają koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników). Fakt pobierania opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności. Opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.
W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu państwa (40%) Uniwersytet (jego ww. jednostka) zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzi kierownik projektu oraz konsultanci, zatrudnieni na umowę o pracę. Ponadto dopuszcza się, do określonego limitu, zawieranie umów cywilnoprawnych i zlecanie pewnych działań, które nie mogą być dostarczone przez pracowników bezpośrednio zatrudnionych w projekcie (np. obsługa specjalistycznych ekspertyz).
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy dotacja otrzymywana przez Wnioskodawcę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2006-2013 za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy dotacja otrzymywana przez Wnioskodawcę (jednostkę organizacyjną wskazaną we wniosku) z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem tej Agencji przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 otrzymana za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy podatek VAT naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu Enterprise Europe Network podlega odliczeniu od podatku należnego.
Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Uniwersytetu w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.
Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana przez niego z budżetu Komisji Europejskiej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż spełnia wymogi określone w tym przepisie. Dotacja jest otrzymana na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską, a środki na realizację projektu przekazane są Koordynatorowi bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej ze środków bezzwrotnej pomocy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 - CIP) jest instrumentem przygotowanym przez Komisję Europejską. Został ustanowiony decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15). Jego celem jest:
zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw;
promowanie wszelkich form innowacji, w tym innowacji ekologicznych;
przyśpieszenie tworzenia trwałego, konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym;
promowanie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, w tym w sektorze transportu (art. 2 ust. 1 powołanego aktu).
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. aktu, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia, usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii, jak i wiedzy, usług zachęcających małe i średnie przedsiębiorstwa do udziału w Siódmym programie ramowym na rzecz badań.
Na podstawie upoważnienia Komisji Europejskiej, systemem wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz inicjatywami w zakresie innowacji ekologicznych, stanowiącymi elementy Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007#8722;2013, zarządza Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI). Zawiera ona umowy o dotacje, stanowiące podstawę dla przekazywania podmiotom środków wspólnotowych na ww. działania.
W analizowanym stanie faktycznym, Wnioskodawca jako członek Konsorcjum, uczestniczy w projekcie Enterprise Europe Network realizowanym w ramach omawianego Programu ramowego. W związku z powyższym, na podstawie stosownych umów zawartych z Komisją Europejską i działającą z jej upoważnienia Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji, Uniwersytet otrzymuje dotację ze środków Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie tego Programu. Środki te mają charakter pomocowy i są przekazywane Wnioskodawcy przez Komisję Europejską za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Wobec powyższego, wsparcie finansowe, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013, mające charakter bezzwrotnej pomocy, otrzymywane przez Wnioskodawcę z budżetu Unii Europejskiej za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum, jest wolne od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.