ITPB3/423-227/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-227/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do przychodów podatkowych środków otrzymanych, jako wkłady własne członków klastra - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do przychodów podatkowych środków otrzymanych, jako wkłady własne członków klastra.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

W ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 Wnioskodawca podpisał umowę z PARP na realizację projektu: "Razem Cieplej - Rozwój Klastra" jako Koordynator Projektu w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 marca 2013. Projekt będzie finansowany ze środków EFRR w 90% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 10% kosztów kwalifikowanych projektu będzie finansowane z wnoszonych "wkładów własnych" przez Członków Klastra, którzy są partnerami w projekcie i wyrazili zgodę na uczestnictwo w projekcie oraz podpisali umowę z koordynatorem projektu, czyli ARR S.A.

W tym celu, zgodnie z umową, Koordynator wyodrębnił rachunek bankowy. Koordynator rozlicza się kwartalnie z poniesionych wydatków w wartościach brutto, uznanych za kwalifikowane na podstawie złożonego wniosku o płatność do Instytucji Pośredniczącej wraz z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki. Wydatki te są akceptowane do pokrycia ze środków EFRR w 90%, a pozostałe 10% będzie pokrywane w ramach zgromadzonego wkładu własnego.

W projekcie "Razem Cieplej - rozwój Klastra" ujęto następujące koszty:

* koszty osobowe,

* wynajęcie powierzchni biura,

* zakup środków trwałych przeznaczonych do użytku na czas realizacji projektu, np. sprzęt komputerowy, meble,

* zakup materiałów biurowych,

* koszty podróży służbowych, diet noclegowych i wyżywieniowych,

* usługi pocztowe i teleinformatyczne,

* wydatki związane z promocja projektu,

* wydatki związane z organizacją spotkań, seminariów i konferencji,

* wydatki związane z pracami badawczymi, ekspertyzami, opracowaniem strategii,

* wydatki związane z organizacja wyjazdów studyjnych.

Efekty projektu, z których mogą skorzystać uczestnicy wpłacający 10% wkładu własnego:

* usługi informacyjne świadczone przez Biuro Klastra,

* możliwość korzystania z opracowanych w ramach projektu badań, ekspertyz i dokumentów strategicznych,

* udział w konferencjach i seminariach o charakterze ogólnym,

* udział w działaniach promocyjnych adresowanych do całego klastra.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymane środki od Członków Klastra, jako wkład własny na realizację projektu podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

2.

Czy środki otrzymane, jako wkłady własne Członków Klastra, które w całości będą przeznaczone na współfinansowanie wydatków w ramach realizowanego projektu nie stanowią przychodu podatkowego i mogą być rozliczane kwartalnie na podstawie złożonych i zatwierdzonych sprawozdań.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego (w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych). Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego (w części dotyczącej podatku od towarów i usług) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania drugiego - biorąc pod uwagę specyfikę umów i okres na jaki zostały zawarte środki otrzymane od Członków Klastra nie stanowią przychodu podatkowego, a wydatki ponoszone w ramach Projektu nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. 10% kosztów kwalifikowanych poniesionych w ramach Projektu będzie sfinansowane ze środków otrzymanych od Członków Klastra z wnoszonych wkładów własnych, co wynika z zawartych umów dotyczących realizacji wspólnego projektu i wiąże się z możliwością przeznaczenia wniesionych wkładów jedynie na pokrycie kosztów kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca, jako Koordynator Projektu podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu: "Razem Cieplej - Rozwój Klastra". Niniejszy projekt będzie finansowany ze środków EFRR w 90% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 10% kosztów kwalifikowanych projektu będzie finansowane z wnoszonych "wkładów własnych" wniesionych przez Członków Klastra, którzy są partnerami w projekcie i wyrazili zgodę na uczestnictwo w projekcie oraz podpisali umowę z koordynatorem projektu (Wnioskodawcą). Niniejsze wpłaty będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy Koordynatora.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia kwalifikacji podatkowej wpłat dokonanych przez członków klastra stanowiących 10% tzw. "wkładu własnego".

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1-3 powołanej ustawy).

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc wywieść, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę niniejsze przepisy należy stwierdzić, iż kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę (Koordynatora Projektu) od Członków Klastra na obsługę organizacyjną oraz administracyjną przedsięwzięcia Klastra - bowiem za takie należy uznać przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wydatki związane z Projektem - stanowią przychód podatkowy w dacie otrzymania.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki, które zostały wyliczone w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) mogą natomiast stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniają warunki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Należy przy tym podkreślić, iż definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać celowość wydatku, tj. istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W konsekwencji kwalifikując dany wydatek do kosztów podatkowych należy uwzględnić, czy spełnia on następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez niego działalnością,

* jego poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

* nie został wyłączony z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym):

* środki pieniężne otrzymane, jako wkłady własne Członków Klastra, które w całości będą przeznaczone na współfinansowanie wydatków w ramach realizowanego projektu stanowią przychód podatkowy,

* wydatki - o ile spełniają warunki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowią koszty podatkowe.

Jednocześnie koniecznym jest podkreślenie, iż kwestia rozliczeń dokonywanych pomiędzy Członkami Klastra, a także Wnioskodawcą (Koordynatorem) a Instytucją Zarządzającą nie może podlegać ocenie w ramach interpretacji indywidualnej. Wobec powyższego nie może podlegać ocenie w ramach interpretacji indywidualnej możliwość dokonywania rozliczeń kwartalnych na podstawie złożonych i zatwierdzonych sprawozdań przez Instytucję Zarządzającą. Dla potrzeb podatku dochodowego bowiem kwestię rozliczeń podatkowych (ustalenia przychodów i kosztów podatkowych, które generują dochód i podstawę opodatkowania) regulują przedstawione powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10 - 562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl