ITPB3/423-223/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-223/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do przychodów podatkowych środków finansowych związanych z funduszem pożyczkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do przychodów podatkowych środków finansowych związanych z funduszem pożyczkowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie umowy z dnia 6 listopada 2009 r. zawartej z Województwem realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Projekt jest realizowany przez Konsorcjum instytucji prowadzących fundusze pożyczkowe, w skład którego wchodzi sześć instytucji. Liderem konsorcjum jest Wnioskodawca i jako Lider otrzymał dofinansowanie (dotację) z Województwa, które zostało przekazane w ustalonych częściach uczestnikom konsorcjum. Przekazane dofinansowanie jest dotacją, którą należy przeznaczyć na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, służącego udzielaniu pożyczek według opisanych poniżej zasad.

Dofinansowanie zostało przekazane w ratach: w dniu 9 listopada 2009 r. I rata w wysokości 12 231 351 zł 67 gr oraz w dniu 4 grudnia 2009 r. II rata w wysokości 6 962 548 zł 97 gr. Łącznie na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego uzyskano dofinansowanie w wysokości 19 193 900 zł 64 gr, co stanowi 95% należnej dotacji.

Fundusz pożyczkowy w Spółce służy udzielaniu pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie przez Spółkę pożyczek mieści się w ramach prowadzonej przez nią działalności statutowej.

Zgodnie z aneksem z dnia 29 kwietnia 2011 r.:

* "dofinansowanie" (§ 1 pkt 8 umowy) - należy rozumieć jako bezzwrotną pomoc finansową przeznaczoną na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu w ramach Programu na podstawie niniejszej Umowy, udzieloną w formie dotacji na wniesienie wkładu do funduszu poręczeniowego lub funduszu pożyczkowego,

* "bezpośredni wkład finansowy" (§ 1 pkt 9 umowy) - należy rozumieć jako europejskie środki finansowe, przekazywane przez BGK na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum, stanowiące bezzwrotną pomoc na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu w ramach Programu na podstawie niniejszej umowy,

* "dotacja na instrumenty finansowe" (§ 1 pkt 10 umowy) - należy rozumieć jako środki przeznaczone na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszy kapitału podwyższonego ryzyka, funduszy gwarancyjnych i funduszy pożyczkowych, funduszy na rzecz rozwoju obszarów miejskich oraz funduszy powierniczych, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2009 Nr 223, poz. 1786),

* "instrument inżynierii finansowej" (§ 1 pkt 29 umowy) - należy rozumieć jako instrumenty, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego Rozporządzenie (WE) na 1260/1999 oraz fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy w rozumieniu postanowień rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie udzielania pomocy przez fundusze pożyczkowe i poręczeniowe w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 105, poz. 874),

* "BGK" (§ 1 pkt 39 umowy) - należy rozumieć jako Bank Gospodarstwa Krajowego pełniący rolę płatnika środków europejskich, który będzie dokonywał płatności na rzecz Beneficjenta na podstawie zlecenia płatności wystawianego przez Instytucję Zarządzającą RPO, podpisującą z Beneficjentem Umowę o dofinansowanie projektu,

* "środki europejskie (EFRR)" (§ 1 pkt 40 umowy) - należy rozumieć jako dofinansowanie pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane Beneficjentowi w formie płatności przez BGK z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w § 1 pkt 41 Umowy.

Zgodnie z § 6 umowy "Obowiązki Beneficjenta":

1.

Lider Konsorcjum zobowiązuje się spełniać następujące warunki:

1.

z wolnych środków funduszu dokonywane są lokaty i inwestycje kapitałowe w wyłącznie bezpieczne i płynne instrumenty finansowe:

a.

depozyty bankowe objęte Bankowym Funduszem Gwarancyjnym;

b.

papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski;

c.

bony skarbowe.

2.

w okresie realizacji projektu wszelkie przychody, osiągnięte bezpośrednio dzięki gospodarowaniu środkami funduszu przeznaczyć na powiększenie kapitału funduszu, a jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają po potrąceniu należnego podatku; dotyczy to w szczególności:

a.

przychodów z oprocentowania środków na rachunkach bankowych, na których są przechowywane środki funduszu;

b.

przychodów z inwestycji środków funduszu, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c);

c.

oprocentowania z tytułu pożyczek udzielonych przez fundusz pożyczkowy.

3.

wszelkie pozostałe przychody związane z udzielaniem pożyczek, wnoszone przez przedsiębiorców (prowizje wnoszone za udzielanie pożyczki, inne opłaty wnoszone przez przedsiębiorców), po potrąceniu należnego podatku, jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają, przeznaczyć na powiększenie kapitału funduszu.

2.

W okresie trwałości wszelkie przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu po potrąceniu kosztów administracyjnych oraz należnego podatku, jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają, powiększają kapitał funduszu z zastrzeżeniem § 2 pkt 12.

Zgodnie z powyższym zapisem przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 umowy o dofinansowanie, osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu, po potrąceniu kosztów administracyjnych oraz należnego podatku, jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają, powinny powiększać kapitał funduszu z zastrzeżeniem § 2 pkt 12 umowy, z którego udzielane są pożyczki mikro, małym i średnim przedsiębiorcom.

Zgodnie z artykułem 78 ust. 7 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999: "Odsetki uzyskane z tytułu płatności z programów operacyjnych do funduszy określone w art. 44 wykorzystywane są na finansowanie projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich w przypadku funduszy na rzecz rozwoju obszarów miejskich lub na instrumenty inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw w pozostałych przypadkach".

Zgodnie z artykułem 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999: "W ramach programu operacyjnego fundusze strukturalne mogą finansować wydatki dotyczące operacji składające się z wkładów we wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw, przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak: fundusze kapitału podwyższonego ryzyka (venture capital funds), fundusze gwarancyjne i fundusze pożyczkowe oraz fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich, czyli fundusze inwestujące w partnerstwa publiczno-prywatne i inne projekty ujęte w zintegrowanym planie na rzecz trwałego rozwoju obszarów miejskich".

Zgodnie z artykułem 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości, "przychody i zyski" - należy rozumieć jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych:

* Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

* Stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Zgodnie z polityką rachunkowości Spółki:

* Środki pieniężne z tytułu otrzymanego dofinansowania oraz przychodów, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie, które bezpośrednio powiększają kapitał funduszu pożyczkowego ujmowane są w bilansie Spółki po stronie aktywów jako środki pieniężne i po stronie pasywów w grupie zobowiązań jako fundusze specjalne. Ten sposób ujęcia wymienionych środków zgodny jest zarówno ustawą o rachunkowości (art. 46 ust. 4 w brzmieniu: "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz inne fundusze tworzone na podstawie odrębnych przepisów, nie zaliczone do kapitałów (funduszów) własnych, wykazuje się w pasywach bilansu w grupie zobowiązań jako fundusze specjalne"), jak i z polityką rachunkowości Spółki.

* Środki pieniężne z tytułu otrzymanego dofinansowania oraz przychodów, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie, które bezpośrednio powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, są ewidencjonowane na wydzielonym koncie Funduszy Specjalnych - 850-0025-x.

* Przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie w części przeznaczonej na pokrycie kosztów administracji i zarządzania projektem ujmowane są w rachunku zysków i strat na koncie "Pozostałe przychody operacyjne" (konto 760-0002 - jako dotacje) oraz na koncie rozliczeń międzyokresowych "Rozrachunki z tytułu dotacji" (konto 223-XXX).

* Po zatwierdzeniu przez Instytucję Zarządzającą sprawozdań okresowych dotyczących poniesionych wydatków z tytułu kosztów administracji i zarządzania projektem, następuje refundacja tych kosztów poprzez odpowiednie przeksięgowania środków: (1) z konta funduszy specjalnych (850-0025-x) na konto rozliczeń międzyokresowych "Rozrachunki z tytułu dotacji" (konto 223-XXX) oraz (2) przekazanie środków pieniężnych z wydzielonego rachunku bankowego projektu na rachunek bieżący Spółki.

* Wynik finansowy (dochód) na operacji refundacji kosztów administracji i zarządzania projektem jest wartością "0 zł" (przychody równają się kosztom).

* Przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie, które powiększają kapitał funduszu pożyczkowego nie są ujmowane w Rachunku zysków i strat Spółki. Nie mają zatem wpływu na wynik finansowy (dochód) Spółki i tym samym nie mają wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie, które powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, nie stanowią przychodu w rozumieniu artykułu 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości oraz nie stanowią przychodu bądź dochodu w rozumieniu artykułu 7 ust. 1 i artykułu 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie projektu, po potrąceniu kosztów na administrację i zarządzanie projektem, powiększające kapitał funduszu pożyczkowego, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie artykułu 7 ust. 1, artykułu 7 ust. 3 pkt 1 i art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody, o których mowa w § 6 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie projektu, po potrąceniu kosztów na administrację i zarządzanie projektem, powiększające kapitał funduszu pożyczkowego, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymała w 2009 r. środki pieniężne na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Otrzymane środki stanowią 95% należnej dotacji.

W ramach prowadzonej działalności - jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego - Jednostka "gospodaruje środkami funduszu". Umowa zawarta miedzy Wnioskodawcą a Województwem zezwala Spółce m.in. w stosunku do wolnych środków funduszu na dokonywanie lokat i inwestycji kapitałowych w wyłącznie bezpieczne i płynne instrumenty finansowe (depozyty bankowe objęte Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski, bony skarbowe) oraz, że w okresie realizacji projektu wszelkie przychody, osiągnięte bezpośrednio dzięki gospodarowaniu środkami funduszu ma przeznaczać na powiększenie kapitału funduszu, a jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają po potrąceniu należnego podatku (niniejsze dotyczy w szczególności: przychodów z oprocentowania środków na rachunkach bankowych, na których są przechowywane środki funduszu, przychodów z inwestycji środków funduszu, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c) oraz oprocentowania z tytułu pożyczek udzielonych przez fundusz pożyczkowy).

Zdaniem Spółki, przychody z powyżej wymienionych tytułów (z tytułu gospodarowania środkami funduszu) powinny być zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Jako podstawę prawną takiego zwolnienia Jednostka podaje art. 7 ust. 1, art. 7 ust. 3 pkt 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i obecnym - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników nie mających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 powołanej ustawy).

W art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wskazał na sytuacje, w których określone w tym przepisie kategorie przychodów, kosztów lub strat nie są uwzględniane przy obliczaniu dochodu podatkowego i tym samym pozostają bez wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Jednocześnie koszty uzyskania przychodów dotyczące ww. źródeł przychodów również, co do zasady, podlegają wyłączeniu z podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 omawianej ustawy.

Oznacza to, że przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu nie uwzględnia się zarówno przychodów, jaki kosztów uzyskania przychodów mających wpływ na dochód wolny od podatku.

Należy przy tym wyjaśnić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika (względnie na jego rachunek) wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

W przedmiotowej Wnioskodawca otrzymuje przychody:

* z oprocentowania środków funduszu przechowywanych na rachunkach bankowych,

* z inwestycji środków funduszu w postaci papierów wartościowych emitowanych przez Narodowy Bank Polski i bonów skarbowych,

* z oprocentowania z tytułu pożyczek udzielonych przez fundusz pożyczkowy.

Środki te są generowane przez wolne środki funduszu gromadzone na lokatach i inwestycjach kapitałowych (depozyty bankowe objęte Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski, bony skarbowe).

Odnosząc powyższe do przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż odsetki otrzymane z tytułu udzielonych pożyczek oraz inne dochody funduszu pożyczkowego (z gospodarowania środkami funduszu) stanowią przychód podatkowy Spółki w dacie otrzymania.

W stosunku do otrzymywanych przez Wnioskodawcę odsetek należy dodatkowo podkreślić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek od należności i zobowiązań, przy czym brak jest w tych przepisach podziału na odsetki, które są bezpośrednio związane z działalnością prowadzoną przez podatnika oraz inną działalnością wynikającą z umów zawieranych przez przedsiębiorców. Zatem do przychodów z tytułu odsetek mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji - jako że odsetki od należności, w tym od udzielonych pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów - odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Ponadto wskazać należy na zasadę neutralności podatkowej otrzymywanych i spłacanych kwot w związku z pożyczką. Zasada ta wynika z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje, iż do przychodów nie zalicza się otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) oraz z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy podatkowej wskazującego, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powołuje się na brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przepis stanowiący podstawę do zwolnienia od podatku przychodów uzyskiwanych w związku z gospodarowaniem środkami funduszu.

Stosownie do treści tego przepisu wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Należy nadmienić, iż norma ta została dodana do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zwolnienie to znajduje zastosowanie w odniesieniu do otrzymanych z BGK środków pochodzących z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego. Środki te stanowią odrębną formę środków europejskich (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - Dz. U. Nr 157, poz. 1240), przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Nie dotyczy ono natomiast środków, które Jednostka uzyskuje w związku z gospodarowaniem funduszem pożyczkowym (jak np. odsetki czy dyskonto), a także odsetek o należności w związku z udzieloną pożyczką. Środki te nie stanowią bowiem środków europejskich, tylko środki uzyskane w następstwie obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego. Dlatego też omawiane zwolnienie nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Ponadto należy także wskazać, iż w ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje zwolnienia środków pieniężnych otrzymanych w efekcie gospodarowania dofinansowaniem na fundusz pożyczkowy. Dlatego tez otrzymanie przedmiotowych środków stanowi przychód Wnioskodawcy.

Trzeba przy tym wyjaśnić, iż sposób księgowania, t.j. ujęcia w urządzeniach księgowych poszczególnych zdarzeń gospodarczych określają przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), które nie mają charakteru podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, ustawami podatkowymi - są ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nie opodatkowanych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Wynika z tego, iż przedmiotem interpretacji udzielonej tutejszy organ podatkowy mogą być jedynie przepisy ogólnego prawa podatkowego oraz szczególnego, materialnego prawa podatkowego dotyczącego podatków. Wobec tego Minister Finansów nie jest właściwy do wydania interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, a tym samym sposobu ujęcia określonych zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl