ITPB3/423-221/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-221/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Fundacją ustanowioną w listopadzie 2013 r. Jednostka wpisana została w miesiącu grudniu 2013 r. do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych. Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o organizacji pożytku publicznego i wolontariacie.

Cele działania Fundacji zapisane w Statucie to:

1.

rozpowszechnianie i propagowanie wiedzy o komórkach macierzystych i możliwościach ich stosowania w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa;

2.

rozpowszechnianie wiedzy o właściwościach komórek macierzystych oraz ich wykorzystaniu w medycynie klinicznej;

3.

wspieranie rozwoju działalności służącej ratowaniu życia i zdrowia z wykorzystaniem komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa;

4.

wspieranie prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa;

5.

organizowanie konferencji naukowych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych;

6.

pomoc chorym na choroby układu nerwowego i kręgosłupa przygotowywanym do leczenia komórkami macierzystymi, w trakcie takiego leczenia jak i po zastosowaniu leczenia.

Jak wynika ze Statutu, Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

a.

wspieranie działalności innych osób prawnych, prowadzących działalność zbieżną z jej celami;

b.

organizowanie konferencji naukowych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych;

c.

prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych;

d.

promowanie działalności innych osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność zbieżną z jej celami w kraju i za granicą;

e.

organizowanie i udział w konferencjach, debatach i innych formach aktywności promujących działalności innych osób prawnych i fizycznych, prowadzących działalność zbieżną z jej celami;

f.

propagowane rozwoju powszechnej edukacji na temat stosowania komórek macierzystych w terapiach klinicznych;

g.

prowadzenie badan naukowych;

h.

prowadzenie szkoleń;

i.

pomoc lekarzom i pracownikom naukowym w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w zakresie badań nad komórkami macierzystymi, a także leczeniem chorób układu nerwowego i kręgosłupa;

j.

prowadzenie laboratorium badań nad komórkami macierzystymi;

k.

prowadzenie ośrodka opieki i pomocy chorym przygotowanym do leczenia komórkami macierzystymi, w trakcie takiego leczenia, jak i po zastosowaniu leczenia.

Zgodnie ze Statutem dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:

* dochodów z majątku Fundacji,

* dotacji i subwencji otrzymywanych na podstawie właściwych przepisów prawa,

* środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,

* darowizn, spadków, dotacji i zapisów,

* dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

* dochodów z działalności gospodarczej Fundacji.

W Statucie wskazano, że dochody Fundacji są przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych zgodnie z ustalonym programem działania Fundacji.

Jak wynika ze Statutu, źródłem pozyskiwania środków na realizację celów statutowych Fundacji jest również prowadzenie działalności gospodarczej w kraju i zagranicą przy czym wśród rodzajów działalności wymienionej w Statucie nie została wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać w tym miejscu należy, że zarówno w 2013 r., jak i do chwili złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Fundacja nie prowadziła działalności gospodarczej. W grudniu 2013 r. Fundacja otrzymała darowiznę pieniężną na realizację celów statutowych oraz uzyskała przychód z tytułu nieodpłatnego używania pomieszczenia udostępnionego przez Fundatora na podstawie umowy użyczenia na prowadzenie działalności statutowej, w tym na siedzibę. W 2013 r. Fundacja nie poniosła jakichkolwiek wydatków, co oznacza, że dochód Fundacji za 2013 r. był równy uzyskanym za ten rok przychodom. Ww. dochód został w całości przeznaczony na realizację celów statutowych i został wykazany w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz w załącznikach CIT-8/0 oraz CIT-D jako zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W 2014 r., w celu realizacji zadań statutowych, Fundacja ponosi określone wydatki. Tymi wydatkami są w szczególności: wydatki na nabycie inkubatorów do hodowli komórek macierzystych w celu ich przekazania Uniwersytetowi na potrzeby badań naukowych, wydatki na wadium i czynsz związane z dzierżawą od dnia 7 kwietnia 2014 r. pomieszczeń przeznaczonych na siedzibę Fundacji (umowa użyczenia z 2013 r. zostanie rozwiązana) oraz na laboratorium do badań naukowych nad komórkami macierzystymi, które Fundacja ma zamiar utworzyć i prowadzić, wydatki na zakup wyposażenia do laboratorium (np. szafki do przechowywania preparatów), wydatki na obsługę prawną (polegającą m.in. na przygotowywaniu i opiniowaniu umów, przygotowywaniu uchwał organów Fundacji itp.), wydatki na opłaty skarbowe (od pełnomocnictw) i sądowe (zmiany w KRS), wydatki na usługi księgowe (księgi rachunkowe Fundacji są prowadzone przez zewnętrzne biuro rachunkowe).

Ww. wydatki - zarówno te bezpośrednio realizujące cele określone w statucie (np. zakup inkubatorów dla Uniwersytetu, dzierżawa pomieszczeń, w których będzie laboratorium, zakup wyposażenia do laboratorium), jak i te pośrednio, choć ściśle, związane z realizacją tych celów statutowych (np. koszty usług prawnych, księgowych, itp.) - są finansowane z dochodu wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2013 r. jako zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ochrona zdrowia, działalność naukowa).

Z ww. dochodu finansowane będą ponadto wydatki na media związane z dzierżawionymi pomieszczeniami, wydatki na utworzenie laboratorium (remont i adaptacja pomieszczeń oraz wyposażenie laboratorium), wydatki na wynagrodzenia pracowników naukowych, a także - o ile zajdzie taka potrzeba - inne wydatki związane z działalnością statutową Fundacji, np. wydatki na remont i wyposażenie pomieszczenia przeznaczonego na siedzibę, wydatki na usługi pocztowe, bankowe, wynagrodzenia pracowników biurowych itp.

Ponadto wskazać należy, że w 2014 r. Fundacja otrzymała w drodze darowizny stronę internetową. Ww. strona jest i będzie wykorzystywana do celów działalności statutowej Fundacji i realizacji zadań wynikających ze statutu, w szczególności do rozpowszechniania i propagowania wiedzy o komórkach macierzystych i możliwościach ich stosowania w medycynie. Na ww. stronie internetowej są umieszczane m.in. informacje o celach utworzenia i działania Fundacji, informacje o schorzeniach układu nerwowego, które mogą być leczone z wykorzystaniem komórek macierzystych, informacje o roli komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa. Ponadto na stronie zamieszczane są ogłoszenia o zamówieniach publicznych, w tym m.in. ogłoszenie dotyczące wyboru wykonawcy do realizacji projektu polegającego na budowie laboratorium medycyny regeneracyjnej, informacje o otrzymanych darowiznach i możliwości przekazania darowizn na cele statutowe Fundacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wydatkowanie środków z dochodu zadeklarowanego w zeznaniu CIT-8 za 2013 r. jako wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na pokrycie wydatków na usługi prawne, księgowe, opłaty skarbowe, sądowe, dzierżawę pomieszczeń na siedzibę i laboratorium, media związane z tą dzierżawą wydatki na wyposażenie siedziby i laboratorium, wynagrodzenia pracowników biurowych, usługi pocztowe, bankowe, spełnia przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy i tym samym dochód Fundacji przeznaczony na sfinansowanie ww. wydatków może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

2. Czy prawidłowym pozostaje stanowisko Wnioskodawcy, że wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są dochody Fundacji (rozumiane jako przychody pomniejszone o koszty ich uzyskania) z tytułu:

a.

otrzymania nieodpłatnego świadczenia w postaci użyczenia jej przez Fundatora pomieszczenia na cele prowadzenia działalności statutowej (w tym na siedzibę)

b.

otrzymanej w drodze darowizny strony internetowej, która wykorzystywana jest na realizację celów statutowych Fundacji.

3. Czy prawidłowym pozostaje stanowisko Wnioskodawcy, że dotychczas poniesione i mające być w przyszłości poniesione przez Fundację koszty usług prawnych, księgowych, opłat sądowych i skarbowych, dzierżawy pomieszczeń w części dotyczącej siedziby, mediów związanych z tą dzierżawą, wynagrodzeń pracowników biurowych, usług pocztowych, bankowych, finansowane ze środków zadeklarowanych w zeznaniu CIT-8 za 2013 r. jako dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodów Fundacji (art. 15 ust. 1 omawianej ustawy).

Prezentując własne stanowisko - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 - Fundacja podnosi, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jak stanowi zaś art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W niniejszym stanie faktycznym celami statutowymi Fundacji jest ochrona zdrowia oraz działalność naukowa. Warunek pierwszy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zatem spełniony.

Co do spełnienia drugiego warunku, o którym mowa w ww. przepisie, to Fundacja wydatkuje i ma zamiar wydatkować dochód osiągnięty w 2013 r. i zadeklarowany jako zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na cele działalności statutowej. Wydatkami Fundacji na cele działalności statutowej są i będą zarówno wydatki poniesione na bezpośrednią realizację zadań statutowych (np. zakup inkubatorów dla uniwersytetu na potrzeby badań nad regeneracją komórek nerwowych, wydatki na utworzenie i wyposażenie laboratorium itp.), jak i wydatki, które są niezbędne dla realizacji zadań statutowych Fundacji (usługi prawne, usługi księgowe, opłaty skarbowe i sądowe, koszty administracyjne itp.).

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. ochrona zdrowia i działalność naukowa w części przeznaczonej i wydatkowanej - bez względu na termin - na te cele.

W ocenie Wnioskodawcy, w sformułowaniu przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Ponosząc ten drugi rodzaj wydatków Fundacja ma bowiem na względzie realizację zadań i celów, do których została powołana.

Reasumując, wydatkując w 2014 r. i w latach następnych środki z dochodu za 2013 r. zadeklarowanego w zeznaniu CIT-8 jako w całości wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na usługi prawne, usługi księgowe, opłaty skarbowe, opłaty sądowe, dzierżawę pomieszczeń na siedzibę i laboratorium, media związane z tą dzierżawą wynagrodzenia pracowników biurowych, usługi pocztowe, bankowe itp. Fundacja zachowa prawo do zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1b w zw. z ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z wydatkowaniem dochodu na cele statutowe.

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo: w interpretacji indywidualnej Nr ITPB3/423-637g/12/AW z dnia 11 stycznia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał za prawidłowe stanowisko Fundacji, że ponoszone przez nią wydatki o charakterze ogólno-administracyjnym, takie jak: koszty obsługi Zarządu, koszty zatrudnienia pracowników biura Fundacji, koszty zatrudnienia pracowników księgowości, koszty najmu pomieszczeń biurowych, koszty materiałów biurowych i eksploatacyjnych, koszty mediów (energia elektryczna, woda, ścieki, usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet) - jako niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Fundację statutowej działalności w zakresie ochrony zdrowia - spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym dochód Fundacji przeznaczony na ich sfinansowanie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Prezentując własne stanowisko - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 - Fundacja wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym stanowi w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przychodem dla celów podatkowych jest zatem wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy i praw, jak również wartość nieodpłatnie otrzymanych świadczeń. Wprawdzie przepisy nie definiują określenia "świadczenie nieodpłatne", niemniej jednak przyjmuje się, iż istotą nieodpłatnego świadczenia jest uzyskanie określonej korzyści majątkowej bez odpłatności.

Nieodpłatne udostępnienie Fundacji (na podstawie umowy użyczenia) pomieszczenia na działalność statutową (w tym na siedzibę) oraz otrzymanie w drodze darowizny strony internetowej na potrzeby prowadzenia działalności statutowej w konsekwencji stanowi przychód Fundacji. Niemniej jednak - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ze zwolnienia z podatku mogą korzystać dochody podatników których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Jak stanowi zaś art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin-wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie również do dochodów (rozumianych jako przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów) z tytułu nieodpłatnie otrzymanych rzeczy, praw majątkowych oraz z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Skoro bowiem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyszczególnia wprost jako zwolnionych od podatku wyłącznie dochodów pieniężnych, to brak jest uzasadnienia dla ograniczenia ww. zwolnienia jedynie w odniesieniu do takich dochodów. W przepisie art. 17 ust. pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mowa jest ogólnie o "dochodach" przeznaczonych na określone cele. Skoro zaś art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, od osób prawnych wprost stanowi, że przychodem są nieodpłatne świadczenia oraz wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy i praw, to nie ma przeszkód, aby traktować jako zwolnione od podatku dochody (rozumiane jako przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów) z tytułu nieodpłatnego udostępnienia Fundacji części nieruchomości na potrzeby działalności statutowej (w tym na siedzibę), czy darowizny strony internetowej mającej służyć wyłącznie działalności statutowej Fundacji.

Powyższe stanowisko potwierdzają sądy administracyjne (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia z dnia 30 czerwca 2004 r. sygn. akt FSK 188/04) oraz organy podatkowe (por. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 14 grudnia 2007 r., znak ITPB3/423-105/07/AM).

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 - osiągając przychody z tytułu prowadzonej działalności statutowej Fundacja w pierwszej kolejności winna dokonywać ich kwalifikacji w kontekście późniejszych wydatków, tj. stanowiących bądź niestanowiących kosztu uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. O ile stanowić będą one koszt podatkowy zmniejszać będą wartość uzyskiwanego przychodu, a jednocześnie ustalać będą uzyskiwany przez Fundację dochód, który następnie winien być rozpatrywany pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskana przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Podkreślić tu jednak należy, że Fundacja nie została powołana w celu osiągania przychodów. Jej celem nie jest powiększanie swojego majątku i działanie polegające na zachowaniu posiadanych zasobów pieniężnych czy rzeczowych, lecz spożytkowanie tych zasobów na cele wymienione w statucie. Tym samym, kwalifikacja ponoszonych przez Fundację kosztów winna odbywać się w kontekście celu, do którego została powołana. Celem tym będą działania zmierzające do realizacji wskazanych w Statucie celów społecznie użytecznych z zakresu ochrony zdrowia i działalności naukowej. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku o interpretację indywidualną stan faktyczny stwierdzić należy, że ponoszone przez Fundację w 2014 r. koszty usług prawnych, księgowych, opłat skarbowych, sądowych, dzierżawy pomieszczeń w części dotyczącej siedziby, czy innych kosztów administracyjnych (usług pocztowych, bankowych, wynagrodzeń pracowników biurowych) stanowić będą koszty uzyskania przychodów Fundacji, pomniejszające przychody Fundacji w 2014 r., o ile nie będą to wydatki wyłączone z kosztów uzyskania na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy (np. koszty reprezentacji) lub wydatki wiążące się bezpośrednio z realizacją celów statutowych. W ocenie Wnioskodawcy, dla możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania nie ma znaczenia fakt ich sfinansowania ze środków zadeklarowanych w zeznaniu CIT-8 za 2013 r. jako dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest bowiem normy prawnej wyłączającej z kosztów uzyskania przychodów wydatki sfinansowane z dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b tej ustawy. Takiego wyłączenia nie zawiera art. 16 ust. 1 pkt 58 omawianej ustawy, w którym wskazano, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Powyższe stanowisko potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 października 2002 r. sygn. akt I SA/Lu 16/02).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienia się, że w gestii tutejszego organu nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, że tutejszy organ nie dokonuje oceny, czy wymienione przez Wnioskodawcę cele statutowe spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie Jednostki mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl