ITPB3/423-216/11/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-216/11/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy do premii pieniężnej za osiągnięcie określonego pułapu zakupów materiałów wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy do premii pieniężnej za osiągnięcie określonego pułapu zakupów materiałów wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z udzielonym zezwoleniem dochód Spółki powstający w wyniku określonej działalności strefowej podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. dochód podlegający zwolnieniu stanowi około 80% ogólnego dochodu Wnioskodawcy.

Przez cały 2010 rok Spółka nabywała od Kontrahenta materiały i surowce niezbędne do wytworzenia towarów, których jest producentem. Dostawy na rzecz Wnioskodawcy dokumentowane były wystawianymi przez Kontrahenta fakturami. Spółka wydatki poniesione na zakup materiałów od Kontrahenta zalicza do kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością w Strefie. W związku z osiągnięciem przez Wnioskodawcę określonego wolumenu zakupów od Kontrahenta w roku 2010, przyznał on Spółce premię pieniężną. Rozliczenie premii nastąpiło na podstawie faktury, w oparciu o umowę określającą zasady udzielenia i rozliczenia premii.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy premia pieniężna przyznana Spółce stanowi przychód związany z prowadzeniem działalności w Strefie i podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna otrzymana w związku z zakupami materiałów do produkcji wyrobów objętych działalnością w Strefie stanowi przychód z działalności wykonywanej na terenie Strefy i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z ust. 4 niniejszego przepisu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 wymienione są jedynie przykładowe kategorie przychodów. Przyjmuje się, że przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, rzeczywiście otrzymane w roku podatkowym. Są to wyłącznie takie wartości, które definitywnie powiększają aktywa danego podmiotu. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że przekazana Spółce premia pieniężna stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy wiąże się szereg zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód. Ujęcie tych zdarzeń w zamkniętym katalogu, który wynikałby z treści zezwolenia jest w praktyce niemożliwe. W celu ustalenia czy dany dochód jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy, należy badać czy mieści się w kategorii dochodu z działalności prowadzonej na terenie Strefy. Premia pieniężna otrzymana w związku ze zrealizowaniem określonego poziomu zakupów materiałów i surowców niezbędnych do wykonywania działalności objętej zezwoleniem mieści się w kategorii dochodu z działalności prowadzonej na terenie Strefy.

Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 4 nie wprowadzają ograniczenia zwolnienia jedynie do dochodów uzyskanych ze sprzedaży produktów wytworzonych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy. Wskazują, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane w wyniku prowadzenia działalności na terenie Strefy na podstawie zezwolenia. Takim dochodem jest niewątpliwie premia pieniężna otrzymana z tytułu zrealizowania w danym okresie określonego poziomu zakupów materiałów i surowców niezbędnych w procesie produkcyjnym, stanowiącym działalność objętą zezwoleniem. Tym samym dochód z tytułu otrzymania premii pieniężnej podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) - dalej: ustawa o SSE - dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei przepis art. 16 ust. 1 ustawy o SSE stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zezwolenie określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników, jak również dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę - art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o SSE.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dalej: ustawa podatkowa - wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy - art. 17 ust. 4 ustawy podatkowej.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają fundamentalne warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej. Zasadniczym elementem stosowania ulg jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

* prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Jeżeli część działalności podmiotu prowadzona jest poza strefą, dochód z tej części pochodzący nie podlega zwolnieniu. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki jej prowadzenia.

Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna niewątpliwie stanowi przychód podatkowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej premia ta jest wynikiem osiągnięcia przez Spółkę określonego pułapu zakupów materiałów wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jako że w niniejszym przypadku transakcja tego rodzaju nie stanowi odrębnej działalności, lecz jest rezultatem premiowania przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań przez drugą stronę (Spółkę), jak również przychód ten wykazuje bezpośrednie powiązanie z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dochód powstały w wyniku otrzymania tejże premii podlega rozliczeniu na zasadach dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl