ITPB3/423-206b/10/DK - Sposób korekty deklaracji CIT-8 spółki za rok 2008.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-206b/10/DK Sposób korekty deklaracji CIT-8 spółki za rok 2008.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) - dotyczącej kwestii korekty deklaracji CIT-8 za 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) - dotyczącej kwestii korekty deklaracji CT-8 za 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Dnia 9 czerwca 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął w Spółce kontrolę podatkową prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2006 i 2007. Dnia 4 lipca 2008 r. przekazano Spółce protokół kontroli podatkowej. Dnia 26 września 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął w Spółce postępowanie podatkowe w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2006 i 2007. Dnia 5 marca 2009 r. ww. organ podatkowy wydał decyzję, w której określił wysokość poniesionej straty w podatku dochodowym za rok 2006 w kwocie 32.953,57 zł.

W uzasadnieniu decyzji poinformowano Spółkę, że w wyniku postępowania podatkowego ustalono, że w deklaracji CIT-8 za rok 2006 Spółka zaniżyła stratę o 39.181,01 zł. Dnia 5 marca 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję, w której określił wysokość poniesionej straty w podatku dochodowym za rok 2007 w kwocie 153.279,21 zł W uzasadnieniu decyzji poinformowano Spółkę, że w wyniku postępowania podatkowego organ podatkowy ustalił, że w deklaracji CIT-8 za rok 2007 Spółka zaniżyła stratę o 15.429,97 zł.

W latach 2006 i 2007 za sprawy bilansowe Spółki odpowiedzialne było biuro rachunkowe, któremu powierzona została księgowość, jak również zagadnienia związane ze sprawozdaniem finansowym. Gdy Spółka stwierdziła, że istotne stany faktyczne z działalności przedsiębiorstwa przedstawiane są niewłaściwie, zareagowała niezwłocznie i szukała innego biura rachunkowego. Spółka wskazała, iż przyjęta przez ww. biuro systematyka nie odpowiadała rzeczywistemu rozwojowi przedsiębiorstwa, a prowadzenie ksiąg pod względem technicznym nie odbywało się prawidłowo. Deklaracje CIT-8 za lata 2006 i 2007, które były podstawą kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w 2008 r., zawierały dane nieprawidłowe. Ponadto biuro rachunkowe nie złożyło w imieniu Spółki w wymaganym terminie sprawozdań finansowych za lata 2006 i 2007 do Urzędu Skarbowego, a w trakcie ww. kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego niewłaściwie przekazywało informacje o stanach faktycznych.

Mając powyższe na względzie Spółka samodzielnie opracowała sprawozdania finansowe oraz deklaracje CIT-8 za lata 2006 i 2007. Dane w nich zawarte Spółka opracowała na podstawie przyjętej "polityki rachunkowości". Sprawozdania finansowe za lata 2006 i 2007 wraz ze stosownymi wyjaśnieniami zostały przekazane do Urzędu Skarbowego w lutym 2009 r. Jednocześnie Spółka podjęła starania wykazania w deklaracjach CIT-8 za lata 2006 i 2007 prawidłowych danych i przekazania ich Urzędowi Skarbowemu. Kierując się przyjętą polityką rachunkowości oraz samodzielnie sporządzonymi bilansami Spółka sporządziła korekty deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007, ponieważ stała na stanowisku, że te deklaracje, które podlegały kontroli podatkowej, były nieprawidłowe. Korekty deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007 Spółka złożyła w Urzędzie Skarbowym w marcu 2009 r. Jednak organ podatkowy poinformował Spółkę o konieczności wycofania korekt, ponieważ dostarczone zostały po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego.

Deklarację CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe za rok 2008 Spółka sporządziła samodzielnie w odniesieniu do danych zawartych w korektach deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007, ponieważ na dzień wysłania dokumentów nie był Spółce znany fakt konieczności wycofania korekt deklaracji CIT-8 za 2006 r. i 2007 r.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007.

2.

Czy korekta deklaracji CIT-8 za rok 2008 powinna być sporządzona w odniesieniu do decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 5 marca 2009 r., w której określono wysokość poniesionej straty za lata 2006 i 2007.

3.

Czy Spółce wolno będzie korygować deklarację CIT-8 za rok 2008 w oparciu o interpretację indywidualną wydaną do drugiego wniosku ORD-IN złożonego przez Spółkę, a mianowicie: czy interpretacja indywidualna wydana w roku 2010 może odnoście się do korekty deklaracji CIT-8 za rok 2008.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie przedstawione we wniosku, natomiast w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnymi pismami.

W odniesieniu do pytania drugiego Spółka wskazała, że korekta deklaracji CIT-8 za 2008 rok powinna odnosić się do danych określonych w decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 5 marca 2009 r., który ustalił wysokość straty za lata 2006 i 2007 i w oparciu o nie dokonać korekty deklaracji CIT-8 za rok 2008.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 81b § 1 ww. ustawy uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż podatnikowi przysługuje prawo do złożenia korekty ograniczone w art. 81b § 1 omawianej ustawy. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż decyzje Naczelnika Urzędu Skarbowego odnosiły się do lat 2006 i 2007, i dotyczyły zaniżenia straty wykazanej w deklaracjach podatkowych za ten okres. Zatem, jeżeli w ocenie Spółki wskazane rozstrzygnięcia nie były prawidłowe, koniecznym było skorzystanie ze środka odwoławczego. W przypadku nieskorzystania z tej możliwości w określonym czasie, dochodzi do uprawomocnienia się decyzji, co prowadzi do tego, iż Spółka nie ma możliwości korygowania deklaracji za lata objęte postępowaniem, gdyż de facto zmierzałoby to do wzruszania prawomocnych decyzji organu podatkowego.

Tymczasem wzruszenie ostatecznych decyzji może nastąpić jedynie poprzez:

* wznowienie postępowania (art. 240-246 Ordynacji podatkowej),

* stwierdzenie nieważności decyzji (art. 247-252 Ordynacji podatkowej),

* uchylenie bądź zmianę decyzji (art. 253-257 Ordynacji podatkowej).

Zauważyć również należy, iż przedmiotowe decyzje niewątpliwie będą miały wpływ na rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych w następnych latach, oprócz bowiem możliwości sumowania poszczególnych strat w kolejnych latach podatnicy mogą stosownie do art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych o wysokość straty, poniesionej w roku podatkowym, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Innymi słowy ustalenia zawarte w decyzjach ostatecznych winny zostać uwzględnione w ewentualnej korekcie deklaracji podatkowej za 2008 r.

Reasumując należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym wskazuje, iż korekta deklaracji CIT-8 za 2008 r., powinna odnosić się do danych określonych w decyzji organu podatkowego ustalającego wysokość straty za lata 2006 i 2007 jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl