ITPB3/423-194/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-194/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Zawodowego przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodu Związku Zawodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodu Związku Zawodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest związkiem zawodowym, działającym na podstawie ustawy o związkach zawodowych oraz w oparciu o statut. Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości oraz właścicielem budynków znajdujących się na działkach objętych prawem użytkowania wieczystego, który planuje przedmiotową nieruchomość wnieść aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jest jedynym udziałowcem. Spółka ta utworzona została przez podatnika zgodnie z § 7 jego statutu, w którym określono środki, przy pomocy których Związek realizuje swoje cele. W zamian za wkład niepieniężny Związek Zawodowy obejmie udziały w podwyższonym kapitale tej spółki. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego działalność statutowa, jako związku zawodowego, objęta jest § 6 i § 7 statutu (dążenie do zapewnienia pracownikom warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ochrona interesów zdrowotnych, materialnych, socjalnych i kulturalnych członków oraz ich rodzin, szkolenia związkowe i przekwalifikowania zawodowe, prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej, organizowanie i wspieranie działań na rzecz sportu, rekreacji i turystyki) i pokrywa się z prowadzoną działalnością spółki, do której ma zostać wniesiony aport (wydawanie książek, gazet i wydawnictw periodycznych, pozaszkolne formy kształcenia gdzie indziej nie sklasyfikowane, działalność związana ze sportem, działalność rekreacyjna).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją opisanej transakcji jako zdarzenia przyszłego (wniesienie aportem budynków i prawa użytkowania wieczystego do spółki, której Wnioskodawca jest jedynym udziałowcem, w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale tej spółki) Związek będzie zwolniony z podatku dochodowego, przewidzianego w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w ramach zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b tej ustawy. Z brzmienia statutu podatnika wynika, że nie prowadzi on w ogóle działalności gospodarczej, tym samym w stanie prawnym przedmiotowej sprawy nie może zachodzić okoliczność ograniczająca zwolnienie, tj. przeznaczenia środków na działalność gospodarczą podatnika. Ponadto, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Związek Zawodowy informuje, że ulokowanie w formie aportu jego środków trwałych w spółce, która realizuje swoją działalnością cele statutowe podatnika jako związku zawodowego, wyraźnie określone w jego statucie, nie budzi wątpliwości że jest tożsame z realizacją celów statutowych przez samego podatnika. Wnioskodawca wskazuje również, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca zrezygnował z ograniczenia czasowego przy wydatkowaniu dochodów (pierwotnie zwolnieniem objęte były tylko dochody w części wydatkowanej na cele statutowe w danym roku podatkowym lub roku po nim następującym), co oznacza, iż jego celem było umożliwienie związkom zawodowym długookresowego planowania co do sposobu zagospodarowania pozyskanych dochodów przy założeniu, że ostatecznie przeznaczone zostaną na cele statutowe. Zdaniem Związku Zawodowego nie ulega więc wątpliwości, że przeprowadzenie przedmiotowej transakcji jest bezpośrednią realizacją celów statutowych podatnika jako związku zawodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez związki zawodowe służy realizacji ich zadań statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy ich członków (art. 24 ust. 1).

Artykuł 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z treści art. 12 ust. 1b powołanej ustawy wynika natomiast, że przychód określony w ust. 1 pkt 7 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1j ww. ustawy w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - na dzień objęcia tych udziałów (akcji), wkładów - ustala się koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 (...).

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że wniesienie wkładu niepieniężnego w innej formie niż przedsiębiorstwo lub zorganizowana jego część i objęcie w zamian za ten wkład udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki kapitałowej lub wkładów w spółdzielni, skutkuje powstaniem przychodu w podmiocie wnoszącym ten wkład oraz powstaniem kosztu uzyskania przychodu z tego tytułu.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 39 wynika natomiast, że wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z treści art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W świetle wyżej powołanych przepisów, stwierdzić należy, że warunkiem zwolnienia dochodu na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy, jest jego przeznaczenie i wydatkowanie - bez względu na termin - na cele statutowe, które muszą być wyraźnie wymienione w statucie podatnika, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W przypadku okoliczności opisanych przez Jednostkę nie można jednak przyjąć, iż objęcie przez Wnioskodawcę udziałów w wskazanej we wniosku spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci budynków i prawa użytkowania wieczystego jest równoznaczne z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe, a tym samym nie spełniony zostanie warunek zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl