ITPB3/423-189/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-189/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu przychodu wynikającego z uzyskiwanych przez Spółkę wpłat na poczet opłaty przyłączeniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu wpływu 21 kwietnia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu przychodu wynikającego z uzyskiwanych przez Spółkę wpłat na poczet opłaty przyłączeniowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka akcyjna ("Spółka", "Wnioskodawca", "Operator") jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm., dalej powoływanej jako "Prawo energetyczne") prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej przy wykorzystaniu należącej do Spółki sieci elektroenergetycznej, na którą składa się szereg urządzeń technicznych, budowli i budynków służących dostarczaniu energii elektrycznej do odbiorców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1. Prawa energetycznego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii jest obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci (dalej "Podmiot Przyłączany"), na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru.

Umowa o przyłączenie do sieci, zgodnie z art. 7 ust. 2 Prawa energetycznego powinna zawierać co najmniej postanowienia określające: termin realizacji przyłączenia, wysokość opłaty za przyłączenie, miejsce rozgraniczenia własności sieci przedsiębiorstwa energetycznego i instalacji Podmiotu Przyłączanego, zakres robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia, wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowo-rozliczeniowego i jego parametrów, warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości należącej do Podmiotu Przyłączanego w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do realizacji przyłączenia, przewidywany termin zawarcia umowy, na podstawie której nastąpi dostarczanie paliw gazowych lub energii, ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową, odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności za opóźnienie terminu realizacji prac w stosunku do ustalonego w umowie, oraz okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.

Za przyłączenie do sieci pobierana jest opłata w wysokości określonej w umowie o przyłączenie zwana dalej "opłatą przyłączeniową". Sposób obliczenia wysokości opłaty przyłączeniowej określany jest w przepisie art. 7 ust. 8 Prawa energetycznego oraz w taryfie obowiązującej w przedsiębiorstwie energetycznym, zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki ("Taryfa Spółki"). W zależności od rodzaju sieci, o przyłączenie do której ubiega się Podmiot Przyłączany, wysokość opłaty przyłączeniowej ustala się na podstawie% rzeczywistych nakładów poniesionych na realizację przyłączenia (sieci elektroenergetyczne o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV i nie wyższym niż 110 kV) lub w oparciu o stawki opłat zawarte w taryfie obowiązującej w przedsiębiorstwie energetycznym (sieci elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1kV).

W wykonaniu obowiązku wynikającego z art. 7 ust. 1 Prawa energetycznego Spółka zawiera z Podmiotami Przyłączanymi Umowę o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej (dalej "Umowa"), w której zobowiązuje się między innymi do:

* opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie budowy przyłącza i niezbędnej rozbudowy sieci oraz uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenia budowy jeśli są one wymagane, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo budowlane;

* budowy przyłącza do miejsca rozgraniczenia własności oraz do niezbędnej rozbudowy sieci;

* przyłączenia instalacji lub sieci do sieci elektroenergetycznej, po spełnieniu przez Podmiot Przyłączany warunków określonych w Umowie.

Wykonanie prac budowlanych związanych z budową przyłącza oraz niezbędną rozbudową infrastruktury sieci Spółka zwykle powierza podwykonawcom (przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie budowy tego typu instalacji) na podstawie odrębnej umowy o świadczenie usług budowlanych. Zdarza się również, iż przyłącza wykonywane są systemem gospodarczym.

Po wykonaniu przez podwykonawcę budowlanego przyłącza wraz z niezbędną rozbudową sieci, Spółka przejmuje od podwykonawcy przyłącze oraz sieć na podstawie protokołu odbioru technicznego (dalej zwanego "Protokołem"). Wybudowane przyłącze oraz związana z nim rozbudowa infrastruktury sieci stanowią własność Spółki i są przez nią wykorzystywane przy świadczeniu usług dystrybucji energii elektrycznej.

Po wykonaniu niezbędnych prac budowlanych, faktyczna realizacja przyłączenia Podmiotu Przyłączanego do sieci, tj. fizyczne połączenie instalacji z siecią elektroenergetyczną Spółki oraz rozpoczęcie dostaw energii elektrycznej, uzależniona jest od spełniania przez ten Podmiot obowiązków określonych w Umowie.

Opłata przyłączeniowa uiszczana jest przez Podmioty Przyłączane na warunkach określonych w Umowie, tj. albo

* zaliczką w wysokości 50% opłaty przyłączeniowej wynikającej z bieżącej Taryfy Spółki, jako Operatora, płatną po dniu zawarcia Umowy, pozostała część opłaty przyłączeniowej rozliczana jest wówczas na podstawie Taryfy Spółki, jako Operatora, obowiązującej w dniu sprawdzenia technicznego wykonanego przyłącza;

* w formie przedpłaty (zaliczki) w wysokości 100% Opłaty przyłączeniowej, płatnej po dniu zawarcia Umowy, obliczonej na podstawie zasad i stawek określonych w obowiązującej Taryfie Spółki.

Natomiast w sytuacji przyłączania źródeł (wytwórców) do sieci elektroenergetycznej powyżej 1 kV, Podmiot przyłączany w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, a więc jeszcze przed dniem zawarcia Umowy, dokonuje wpłaty zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie, zaś pozostała część opłaty przyłączeniowej rozliczana jest wówczas na podstawie Taryfy Spółki, jako Operatora, obowiązującej w dniu sprawdzenia technicznego wykonanego przyłącza.

Zaliczkę wyznacza się w oparciu o przepisy art. 7 ust. 8a i 8b Prawa energetycznego, zgodnie z którymi klient wnosi zaliczkę w wysokości 30 zł za każdy kilowat mocy przyłączeniowej określonej we wniosku, przy czym wysokość zaliczki nie może być wyższa niż wysokość przewidywanej opłaty za przyłączenie i nie wyższa niż 3.000.000,00 zł.

W przypadku, gdy wysokość zaliczki przekroczy wysokość opłaty za przyłączenie, różnica podlega zwrotowi wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia wniesienia zaliczki. Zwrot zaliczki w całości następuje oczywiście także w sytuacji wydania przez Spółkę odmowy przyłączenia do sieci.

Według otrzymanej przez Spółkę interpretacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z maja 2008 r., usługi wykonywane przez Spółkę jako dystrybutora energii elektrycznej, tj. przyłączenie podmiotów do sieci elektroenergetycznych zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 40.13.1 "Usługi związane z dystrybucją i handlem energią elektryczną".

Jednocześnie zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 18 marca 1997 r. usługi te mieściły się w grupowaniu PKWiU 40.10.30 "Usługi w zakresie dostarczania energii elektrycznej".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opłata przyłączeniowa stanowi dla Spółki wynagrodzenie z tytułu wykonania usługi zaliczane do przychodów związanych z działalnością gospodarczą, którego moment uzyskania określać należy na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy otrzymane przez Spółkę zaliczki lub przedpłaty na poczet należnej opłaty przyłączeniowej podlegają wyłączeniu z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych do czasu wykonania usługi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.

Odnośnie pytania pierwszego Wnioskodawca stwierdził, że jego zdaniem opłata przyłączeniowa stanowi dla Spółki wynagrodzenie z tytułu wykonania na rzecz Podmiotu Przyłączanego usługi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, w zakresie prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, że obowiązek zapłaty Opłaty przyłączeniowej przez oznaczony co do tożsamości Podmiot Przyłączany wynika z Umowy zawartej z takim podmiotem określającej prawa i obowiązki stron związanych z przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej Spółki. Jakkolwiek zatem Opłata przyłączeniowa podlega regulacji przepisów art. 7 Prawa energetycznego, a wytwarzane na skutek zawarcia umowy przyłącze elektryczne oraz elementy sieci elektroenergetycznej stanowią własność Spółki, to jednak należna jest ona w związku z wykonaniem przez Spółkę określonych czynności na rzecz (w interesie) Podmiotu Przyłączanego ubiegającego się o przyłączenie do sieci.

Można zatem stwierdzić, że istotą usługi świadczonej przez Spółkę w związku z zawarciem Umowy o przyłączenie jest stworzenie technicznych warunków umożliwiających dystrybucję energii elektrycznej oraz jej odbiór przez konkretny Podmiot Przyłączany.

W tym stanie rzeczy w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że Opłata przyłączeniowa określona w Umowie o przyłączenie stanowi wynagrodzenie z tytułu wykonania przez Spółkę na rzecz Podmiotu Przyłączanego usługi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, świadczenie których to usług mieści się w zakresie działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę. Stanowisko takie potwierdza także uzyskana przez Spółkę interpretacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z maja 2008 r., w której określono właściwy kod PKWiU tej usługi zgodnie z obowiązującymi Polskimi Klasyfikacjami Wyrobów i Usług.

Powyższe oznacza zatem, że uzyskiwane przez Spółkę przychody z tytułu Opłaty przyłączeniowej powstają w dacie, o której mowa w art. 12 ust. 3a cyt. ustawy, tj. w dniu wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Odnośnie pytania drugiego Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego sprawy, opłata przyłączeniowa uiszczana jest przez Podmioty Przyłączane na warunkach określonych w Umowie, tj. albo

* zaliczką w wysokości 50% opłaty przyłączeniowej wynikającej z bieżącej Taryfy Spółki, jako Operatora, płatną po dniu zawarcia Umowy, pozostała część opłaty przyłączeniowej rozliczana jest wówczas na podstawie Taryfy Spółki, jako Operatora, obowiązującej w dniu sprawdzenia technicznego wykonanego przyłącza;

* w formie przedpłaty (zaliczki) w wysokości 100% Opłaty przyłączeniowej, płatnej po dniu zawarcia Umowy, obliczonej na podstawie zasad i stawek określonych w Taryfie Spółki.

Regułą jest, że Spółka otrzymuje płatność tytułem opłaty przyłączeniowej przed wykonaniem usługi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.

Mając zatem na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy opłata przyłączeniowa stanowi wynagrodzenie za usługę polegającą na przyłączeniu Podmiotu Przyłączanego do sieci elektroenergetycznej Spółki, do opłaty przyłączeniowej stosować należy wszystkie przepisy Ustawy CIT dotyczące wynagrodzenia z tytułu wykonania usług, w tym w szczególności przepis dotyczący pobranych należności na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych - art. 12 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy.

Jeżeli zatem Wnioskodawca otrzyma jakąkolwiek część lub całość należnej opłaty przyłączeniowej (zaliczkę lub przedpłatę) na poczet usługi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, która wykonana zostanie w następnym okresie sprawozdawczym, to zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ust. 3a w związku z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy otrzymana wpłata nie będzie stanowiła przychodu podatkowego, aż do czasu wykonania usługi przyłączenia zgodnie z zawartą Umową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zawiera podstawową zasadę dotyczącą określania momentu powstania przychodu. Zgodnie z jego treścią za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Natomiast szczególne zasady ustalania momentu powstania przychodu w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych, jak również dostaw energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje w art. 12 ust. 3c-3e. W przypadku otrzymania przychodu, do którego nie znajduje zastosowania żadna z powyższych regulacji (zarówno ogólna, jak i szczególne), za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Świadczenie w postaci przyłączenia innego podmiotu do sieci przesyłowej nie jest usługą rozliczaną w okresach rozliczeniowych, ani nie stanowi dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy, za przychód nie uznaje się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za przyłączenie do sieci pobierana jest opłata w wysokości określonej w umowie o przyłączenie zwana dalej "opłatą przyłączeniową". Sposób obliczenia wysokości opłaty przyłączeniowej określany jest w przepisie art. 7 ust. 8 Prawa energetycznego oraz w taryfie obowiązującej w przedsiębiorstwie energetycznym, zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki ("Taryfa Spółki"). W zależności od rodzaju sieci, o przyłączenie do której ubiega się Podmiot Przyłączany, wysokość opłaty przyłączeniowej ustala się:

* na podstawie% rzeczywistych nakładów poniesionych na realizację przyłączenia (sieci elektroenergetyczne o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV i nie wyższym niż 110 kV) lub

* w oparciu o stawki opłat zawarte w taryfie obowiązującej w przedsiębiorstwie energetycznym (sieci elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1kV).

Opłata przyłączeniowa uiszczana jest przez Podmioty Przyłączane na warunkach określonych w Umowie, tj. albo

* zaliczką w wysokości 50% opłaty przyłączeniowej wynikającej z bieżącej Taryfy Spółki, jako Operatora, płatną po dniu zawarcia Umowy, pozostała część opłaty przyłączeniowej rozliczana jest wówczas na podstawie Taryfy Spółki, jako Operatora, obowiązującej w dniu sprawdzenia technicznego wykonanego przyłącza;

* w formie przedpłaty (zaliczki) w wysokości 100% Opłaty przyłączeniowej, płatnej po dniu zawarcia Umowy, obliczonej na podstawie zasad i stawek określonych w obowiązującej Taryfie Spółki.

Natomiast w sytuacji przyłączania źródeł (wytwórców) do sieci elektroenergetycznej powyżej 1 kV, Podmiot przyłączany w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, a więc jeszcze przed dniem zawarcia Umowy, dokonuje wpłaty zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie, zaś pozostała część opłaty przyłączeniowej rozliczana jest wówczas na podstawie Taryfy Spółki, jako Operatora, obowiązującej w dniu sprawdzenia technicznego wykonanego przyłącza.

W konsekwencji, dla określenia daty powstania przychodu z tytułu wpłat otrzymanych przez jednostkę przed przyłączeniem podmiotu do sieci należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy opłata za przyłączenie do sieci stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług przez Spółkę. W zależności bowiem od tego, jak rozstrzygnięta zostanie ta kwestia zastosowanie znajdą różne przepisy w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji usługi. W takim przypadku należy więc odwołać się do potocznego znaczenia tego pojęcia oraz ewentualnie do innych dostępnych definicji, np. zawartych w słowniku języka polskiego lub w innych aktach prawnych. Słownik Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/usługi) definiuje usługi jako "działalność gospodarczą służącą zaspokajaniu potrzeb ludzi".

Co do zasady, w ramach realizacji transakcji przyłączenia do sieci podmiot zainteresowany przyłączeniem składa do Spółki wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci. Jeżeli wydane warunki przyłączenia spełniają oczekiwania zainteresowanego podmiotu, podpisuje on umowę ze Spółką na mocy której Spółka zobowiązuje się do podłączenia do sieci tego kontrahenta w określonym czasie i na określonych zasadach (określone parametry techniczne i przesyłowe). Natomiast, z tytułu uzyskanego świadczenia, podmiot przyłączany jest zobowiązany do zapłaty na rzecz Jednostki określonego wynagrodzenia.

Niezależnie jednak od powyższego, decydujące znaczenie dla możliwości klasyfikowania danej usługi do określonego grupowania świadczy charakter poszczególnych czynności składających się na tę usługę poświadczony przez stosowny organ statystyczny.

Jak wynika ze wskazanego we wniosku stanu faktycznego, organ statystyczny uznał, że wykonywane przez Spółkę jako dystrybutora energii elektrycznej, tj. przyłączenie podmiotów do sieci elektroenergetycznych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 40.13.1 "Usługi związane z dystrybucją i handlem energią elektryczną".

Z uwagi na powyższe, przyłączenie określonego podmiotu do sieci przesyłowej stanowi świadczenie usługi przez Wnioskodawcę, a moment powstania przychodu w podatku dochodowym powinien być ustalony na gruncie przepisów art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy czym za datę powstania przychodu należy uznać najwcześniejsze ze zdarzeń wskazanych w tym przepisie. W konsekwencji, w przypadku gdy ewentualne otrzymanie przez Spółkę płatności tytułem opłaty przyłączeniowej (uregulowanie należności) następuje po przyłączeniu podmiotu do sieci (wykonaniu usługi), za datę powstania przychodu należy uznać dzień wykonania usługi.

Należy zwrócić również uwagę, że pobierane przez Spółkę zaliczki (przedpłaty) z tytułu opłaty przyłączeniowej odnoszą się do usługi, która zostanie wykonana w późniejszym terminie. Podmiot przyłączany jest zobowiązany do zapłaty części opłaty za przyłączenie jeszcze przed terminem wykonania przyłączenia.

Mając na uwadze powyższe, otrzymanie zaliczki (przedpłaty), zaliczanej na poczet ostatecznej kwoty z tytułu przyłączenia do sieci jest wpłatą na poczet usługi, która wykonana zostanie w następnych okresach sprawozdawczych. Znajdzie więc do niej zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy. W konsekwencji, otrzymanie przez Spółkę części opłaty przyłączeniowej przed ostatecznym przyłączeniem danego podmiotu do sieci nie powoduje powstania przychodu podatkowego w momencie jej otrzymania.

Pobierane przez Jednostkę kwoty - z tytułu opłaty przyłączeniowej, odnoszą się do usługi, która zostanie wykonana w późniejszym terminie. Jak wskazano bowiem podmiot przyłączany jest zobowiązany do zapłaty części lub całości opłaty za przyłączenie (w jednej lub kilku transzach) jeszcze przed terminem wykonania przyłączenia. W niektórych przypadkach, podmiot przyłączany już na początku realizacji inwestycji wpłaca pełną kwotę szacowanej opłaty, a czasami dokonuje on kolejnych wpłat. Mając na uwadze postanowienia art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, przyjąć należy, że w dacie pobrania (zarachowania) przez Spółkę kwoty z tytułu opłaty przyłączeniowej, nie będą one podlegały zaliczeniu do przychodów podatkowych.

Reasumując, z uwagi na fakt, że przyłączenie określonego podmiotu do sieci przesyłowej stanowi świadczenie usługi przez Wnioskodawcę, moment powstania przychodu w podatku dochodowym powinien być ustalony na gruncie przepisów art. 12 ust. 3a oraz art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące prawidłowości zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl