ITPB3/423-188/07/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-188/07/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 5 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia dnia poniesienia kosztu uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia dnia poniesienia kosztu uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 27 grudnia 2007 r. ma miejsce naprawa sprzętu komputerowego wykorzystywanego w dziale księgowości Spółki. Rozpoczęcie i zakończenie naprawy odbywa się w tym samym dniu. Wykonawca usługi wystawia w dniu 28 grudnia 2007 r. fakturę za wykonaną usługę, z wykazaną datą sprzedaży (wykonania usługi) i wystawienia faktury - 27 grudnia 2007 r. Spółka otrzymuje fakturę w dniu 2 stycznia 2008 r., co potwierdza pieczątka z datą wpływu faktury do kancelarii Spółki. Tego samego dnia, tj. 2 stycznia 2008 r., faktura zostaje fizycznie wprowadzona do ksiąg rachunkowych (programu księgowego) Spółki przez pracownika działu księgowości. W systemie księgowym dokument ten zostaje wprowadzony pod datą 31 grudnia 2007 r., ponieważ pracownik wprowadza pod jednym dniem kilka dokumentów jednorazowo, a nie co chwila osobny dokument.

Dokument ujęto w księgach pod datą miesiąca i roku którego dotyczył, w tym przypadku grudnia 2007 r. W systemie księgowym ujęto także datę dokonania operacji (datę wykonania usługi) oraz wystawienia dokumentu, tj. 27 grudnia 2007 r. Zaksięgowanie przedmiotowego dokumentu ma miejsce 15 dnia miesiąca stycznia 2008 r. Przez zaksięgowanie Wnioskodawca rozumie nieodwołalne i trwałe zapisanie dokumentu w księgach (dokumentu nie można usunąć, zmodyfikować), potwierdzone odpowiednią datą, nazwaną datą zapisu. Zaksięgowanie dokumentu w systemie księgowym nie powoduje zmiany daty ujęcia dokumentu w księgach, tj. 31 grudnia 2007 r., czy daty operacji. Dokument ten zostaje trwale ujęty w księgach 2007 r. i tylko w tych księgach, a także zestawieniach z tych ksiąg, jest widoczny. Nie jest on widoczny w księgach otwartych na rok 2008.

Należy zauważyć, że koszt naprawy komputera wykorzystywanego w dziale księgowości ma charakter kosztu pośredniego, gdyż wszelkich kosztów działu księgowego nie można przypisać konkretnym przychodom.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie

Jaki dzień należy rozpoznać jako dzień poniesienia kosztu w przypadku nabycia w dniu 27 grudnia 2007 r. usług naprawy komputerów w dziale księgowości.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dniem poniesienia kosztu jest dzień pod jakim ujęto koszt w księgach. W tym przypadku koszt ujęto pod dniem 31 grudnia 2007 r., gdyż dotyczył i był wykonany w grudniu 2007 r.. W sprawozdaniach i zestawieniach księgowych również, ten koszt zostanie wykazany w miesiącu grudniu 2007 r. Nie ma tu znaczenia, że fizycznego wprowadzenia dokumentu do ksiąg dokonano w miesiącu styczniu 2008 r. Przecież usługi dotyczące roku 2007 mogą być np. dokonywane do godz. 2345 dnia 31 grudnia 2007 r. i faktura może być wystawiona nawet o godz. 2355 dnia 31 grudnia 2007 r., a także dostarczona do spółki o godz. 2357 tego dnia - nie ma więc fizycznej możliwości wprowadzenia tego dokumentu jeszcze w roku 2007, tylko dopiero w roku 2008 pierwszego dnia. Nie będzie to jednak oznaczało, ze koszt nie dotyczył i nie był poniesiony w roku 2007 w dniu 31 grudnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Wprawdzie, w myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia, jednak, jak wskazuje Wnioskodawca, nakłady te mają na celu naprawę zepsutego sprzętu komputerowego. Powyższe zastrzeżenie nie znajdzie więc zastosowania.

Z kolei w przepisie art. 15 ust. 4 ustawy określono, ze koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 4d ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z przepisu art. 15 ust. 4e ustawy wynika, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Naprawa sprzętu komputerowego niewątpliwie jest kosztem pośrednio związanym z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Dlatego jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w dacie ich poniesienia.

Zasady księgowania kosztów określone zostały w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W związku z powyższym, przedstawione we wniosku wydatki z tytułu naprawy komputerów wykorzystywanych w dziale księgowości, stanowić będą koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia, z uwzględnieniem art. 15 ust. 4e ustawy. W konsekwencji dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowanie) na określony dzień decyduje o dacie i sposobie rozliczenia wydatku jako kosztu podatkowego - w tym wypadku będzie to 31 grudnia 2007 r.

Należy mieć przy tym na uwadze, że jeżeli, stosownie do postanowień powoływanego art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy, wydatki takie wyczerpują znamiona ulepszenia środka trwałego, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych - to wydatki te stanowić będą koszty uzyskania przychodów w postaci odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonywanych wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl