ITPB3/423-175/08/DK - Zasady zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych przez spółkę z działalności pozarolniczej, przeznaczonych na prowadzoną działalność rolniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-175/08/DK Zasady zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych przez spółkę z działalności pozarolniczej, przeznaczonych na prowadzoną działalność rolniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka powstała w 1999 r. jako spółka z udziałem kapitału zagranicznego, zajmująca się wyłącznie produkcją rolniczą. Zła koniunktura w rolnictwie (wysokie ceny środków produkcji a niskie ceny produktów rolnych) w przeciągu całego okresu gospodarowania (ciągłe straty) jest przyczyną znacznego obniżenia kapitału podstawowego. Było to także powodem wycofania się kapitału zagranicznego ze Spółki, w konsekwencji obecnie Jednostka jest wyłącznie spółką z kapitałem krajowym. W związku z zaistniałą sytuacją Spółka podejmie działalność pozarolniczą a otrzymany z tego tytułu dochód przeznaczy w całości na działalność rolniczą - odbudowanie kapitału podstawowego poprzez uzyskanie dodatniego wyniku finansowego. Planowane uzyskanie dochodu z działalności pozarolniczej w bieżącym roku spowoduje, że udział przychodów z działalności rolniczej powiększony o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowić będzie znacznie poniżej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności (art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Spółka wskazuje, że od 1999 r. do 2007 r. włącznie przychody z działalności rolniczej stanowiły 100 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy w 2008 r. Spółka w związku z powyższym planem (gdzie udział z działalności rolniczej w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności stanowić będzie znacznie poniżej 60%), będzie w całości podlegać zwolnieniu podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4e tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż w roku poprzedzającym obecny rok podatkowy (2007 rok) udział przychodów firmy z działalności rolniczej ustalonych zgodnie z art. 12-14 ww. ustawy, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił 100 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, Spółka zamierza podjąć działalność pozarolniczą w roku bieżącym a dochody z przedmiotowej działalności będą w całości przeznaczone na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 wskazanej ustawy, opisane przychody Jednostki z działalności pozarolniczej, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w bieżącym roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Działalnością rolniczą zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-

licząc od dnia nabycia.

Dodatkowym ograniczeniem przy ustalaniu udziału procentowego przychodów osiągniętych z działalności rolniczej w ogólnej wysokości przychodów podatnika jest art. 17 ust. 1d ww. ustawy. Stanowi on, iż przy ustalaniu udziału, o którym mowa w ust. 1 pkt 4e, w kwocie przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności nie uwzględnia się przychodów uzyskanych:

*

w związku z regulowaniem zobowiązań wobec Agencji Nieruchomości Rolnych wierzytelnościami nabytymi od wierzycieli tej Agencji,

*

ze sprzedaży produktów produkcji rolnej nabytych przez spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną od członków tych spółdzielni - w części odpowiadającej cenie nabycia tych produktów.

Ponadto stosownie do postanowień art. 17 ust. 1a pkt 1 i 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

*

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

*

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tak więc, aby korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e powołanej ustawy podatnik powinien spełnić następujące warunki:

*

osiągnąć w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy 60 % wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ze wszystkich rodzajów prowadzonej działalności, a w przypadku gdy działalność jest rozpoczynana w pierwszym roku podatkowym prowadzenia tej działalności,

*

wydatkować osiągnięty dochód z działalności pozarolniczej na prowadzoną działalność rolniczą zdefiniowaną w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Spółka prowadzi działalność od 1999 r., w roku 2007 uzyskiwała przychody wyłącznie z działalności rolniczej, a dochody uzyskane w 2008 r. z prowadzonej działalności pozarolniczej przeznaczy w całości na prowadzoną działalność rolniczą. W konsekwencji dochody Spółki uzyskane z działalności pozarolniczej będą korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a pkt 1 i 2.

W tym miejscu należy zauważyć, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e powołanej ustawy zwolnieniu podlegają dochody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zaś przychody jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie. Ponadto należy wskazać, iż przeznaczenie rzeczonych dochodów na odbudowanie kapitału podstawowego Spółki, która jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego zajmuje się także działalnością pozarolniczą nie spełnia kryterium przeznaczenia i wydatkowania tych dochodów na cele działalności rolniczej. Tym samym dopiero wydatkowanie tych środków z kapitału podstawowego na działalność rolniczą będzie uzasadniało korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia określonego w przedmiotowym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl