ITPB3/423-172/10/AM - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dotacji otrzymanej przez instytucję kultury z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-172/10/AM Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dotacji otrzymanej przez instytucję kultury z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest instytucją kultury - osobą prawną działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca pokrywa koszty bieżącej działalności dotacją podmiotową otrzymaną od organizatorów oraz wpływów własnych. Uzyskane dochody korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 47 ustawy. Wszystkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę mają związek z realizacją celów statutowych lub wynikają z obowiązujących przepisów prawa, w tym niestanowiące kosztów uzyskania przychodów: wpłaty na PFRON, amortyzacja i składki OC od samochodów służbowych w części wykraczającej ponad ustalony limit.

Zakładając, że równowartość dochodu przeznaczonego na opisane koszty, tj. PFRON, OC, amortyzację nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca odprowadził na konto właściwego urzędu skarbowego należny za rok 2009 podatek.

Konstrukcja planu finansowego jednoznacznie wskazuje, że wszystkie powyższe koszty finansowane są z dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatorów.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy równowartość dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy Miasta i Województwa oraz budżetu państwa, tj. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości kosztów odpowiadających wpłatom na PFRON, składek OC i amortyzacji ponad równowartość 20 tys. euro korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych część dotacji przeznaczona na opłacenie ww. kosztów jest wolna od opodatkowania. Jednostka prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o plan finansowy zatwierdzony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji podmiotowej. Dotacja przeznaczona jest na prowadzenie działalności bieżącej, w tym koszty amortyzacji, obowiązkowych składek i podatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis powyższy, stosownie do ust. 1c art. 17 ustawy, nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy wynika, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jednocześnie, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

W kontekście powyższego należy potwierdzić pogląd Wnioskodawcy, iż otrzymana przez Jednostkę dotacja przeznaczona na opłacenie ponoszonych kosztów jest wolna od opodatkowania.

Jednocześnie zastrzega się, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Jednostki w odniesieniu do powiązanego z nim pytania, wpisanych w nakreślony wnioskiem stan faktyczny. Ocena ta nie przesądza natomiast o prawidłowości kwalifikacji otrzymanych środków jako dotacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl