ITPB3/423-166/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-166/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez Zakład z udziału we wspólnocie mieszkaniowej składającej się z lokali użytkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych przez Zakład z udziału we wspólnocie mieszkaniowej składającej się z lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta, która prowadzi działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jak również zarządza wspólnotami mieszkaniowymi.

Osiągane przychody z działalności w zależności od źródeł ich pochodzenia są ewidencjonowane w księgach rachunkowych w trzech kategoriach przychodów: przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zwolnione.

Zakład reprezentuje Gminę we wspólnotach mieszkaniowych, która posiada udziały (jest właścicielem lokali mieszkalnych i użytkowych) i z tego tytułu w celu należytego utrzymania lokali ponosi wydatki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością oraz osiąga przychody z różnych źródeł.

Zakład posiada również udziały we wspólnotach mieszkaniowych składających się tylko z lokali użytkowych, które osiągają przychody jedynie ze źródeł innych niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (przychody z lokali użytkowych, przychody z reklam). Przychody otrzymywane przez Zakład od wspólnoty mieszkaniowej w związku z podziałem uzyskanego przez nią przychodu z reklam i lokali użytkowych pomiędzy członków wspólnoty, są księgowane i rozpoznawane przez Zakład, jako przychód podatkowy na podstawie sprawozdania finansowego wspólnoty mieszkaniowej.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy przychód z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (pożytki z reklam, przychody z lokali użytkowych), podlegające opodatkowaniu przez wspólnotę mieszkaniową podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, będą też stanowiły przychód do opodatkowania przez Zakład, po zaksięgowaniu w księdze głównej kwoty przychodu odpowiadającego udziałowi w tej wspólnocie (dotyczy wspólnoty posiadającej przychody wyłącznie z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - wspólnota mieszkaniowa posiadająca w swoich zasobach jedynie lokale użytkowe).

We własnym stanowisku w sprawie Zakład wskazał, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osiągnięte z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez wątpienia przychody z lokali użytkowych oraz pożytki z reklam są dochodami wspólnoty mieszkaniowej uzyskanymi z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych przez wspólnotę mieszkaniową. W opinii Zakładu, który reprezentuje Gminę we wspólnocie, przychód uzyskany przez wspólnotę w części odpowiadającej udziałowi w tej wspólnocie, nawet jeżeli składa się ona w całości z lokali użytkowanych, nie powinien być rozpoznawany jako dochód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych przez Zakład. Stosownie bowiem do art. 17 ust. 1b omawianej ustawy zakład budżetowy przeznacza dochody uzyskiwane zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Treść wskazanego przepisu odnosi się do zwolnień określonych w ust. 1 art. 17 ww. ustawy, w konsekwencji należy odczytywać go z uwzględnieniem danego zwolnienia wyartykułowanego przez ustawodawcę w przytoczonym ustępie. Powyższe prowadzi do wniosku, iż cytowany przepis stanowi swego rodzaju doprecyzowanie pojęcia "przeznaczenia i wydatkowania dochodu" poprzez jego rozszerzenie na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych bądź innych wskazanych w danym przepisie statuującym określone zwolnienie oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Nie można natomiast w oparciu o brzmienie art. 17 ust. 1b ww. ustawy formułować kolejnego zwolnienia podatkowego, gdyż jest to sprzeczne z jego treścią, jak również nie wynika z przyjętej przez ustawodawcę systematyki art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie można wyodrębnić część, w której sformułowane zostały zwolnienia zamykającą się w ust. 1 tego przepisu, oraz część doprecyzowującą sformułowane zwolnienia (pozostałe ustępy).

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż przychody/dochody uzyskane przez Zakład w związku z udziałem we wspólnocie mieszkaniowej składającej się w całości z lokali użytkowych nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić przy tym należy, iż powyższe dochody nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 przedmiotowej ustawy - zgodnie z którym wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - gdyż nie są to dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w tym przepisie. Tym samym nie zostanie spełniona przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi niezbędna do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując należy stwierdzić, iż otrzymane przez Zakład przychody z tytułu udziału we wspólnocie posiadającej jedynie lokale użytkowe, tj. czerpiącej korzyści z wynajmu tychże lokali oraz reklam, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl