ITPB3/423-157/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-157/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy sprzedaż ryb świeżych stanowi przychód z działalności rolniczej, a tym samym czy tego typu działalność wyłączona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy sprzedaż ryb świeżych stanowi przychód z działalności rolniczej, a tym samym czy tego typu działalność wyłączona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność związaną z hodowlą ryb, która prowadzona jest zarówno w stawach rybnych jak i dzierżawionych obwodach rybackich. Na prowadzonych stawach oraz dzierżawionych okręgach rybackich Wnioskodawca dokonuje sprzedaży ryb. Można zatem odróżnić dwie sytuacje, pierwszą gdy sprzedaż ryb dokonuje się po samodzielnym ich wyłowieniu ze stawu przez kupującego, przy czym płaci on za złowioną rybę, oraz gdy kupujący zawiera umowę ze spółką o nabycie określonej ryczałtowo liczby ryb do samodzielnego odłowu. Warunki odłowu określa regulamin, zgodnie z którym kupujący ma określoną limitami liczbę poszczególnych rodzajów ryb, jakie może on w ramach zawartej umowy kupić. W ramach dokonanej sprzedaży kupujący może uzyskać przy pomocy własnych środków (amatorski połów) określoną liczbę produktów (ryb świeżych) stanowiących własność spółki. Warto zaznaczyć, że w ramach prowadzonej gospodarki rybackiej w dzierżawionych obwodach rybackich spółka prowadzi gospodarkę rybacką poprzez dokonywanie zarybień (uzupełnia zasoby ryby w dzierżawionych jeziorach poprzez wpuszczanie materiału zarybieniowego pochodzącego z własne produkcji), a następnie po okresie wzrostu pozyskuje ryby. Za sprzedaż pozwoleń spółka pobiera od kupującego opłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ryb świeżych poprzez odpłatne zawarcie umowy zezwalającej na samodzielny połów ryb na obszarach obwodów rybackich lub stawów, której to potwierdzeniem jest pozwolenie na połów ryb, stanowi przychód z działalności rolniczej. Tym samym czy przychody uzyskane ze sprzedaży w ten sposób ryb świeżych są przychodami z działalności rolniczej, wyłączonymi z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o rybactwie śródlądowym ryby stanowią jej pożytki, a do ich pobierania uprawniony jest właściciel wody zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy - Prawo wodne. Spółka użytkując obwody rybackie prowadzi w niej gospodarkę poprzez zarybianie obwodów oraz pobieranie z nich pożytków - ryb. Własność ryb nabywa się po ich odłączeniu jako pożytku od wody, a więc z chwilą ich wyłowienia (art. 190 Kodeksu cywilnego). Ponadto Spółka wskazuje, że prowadzi hodowlę ryb w użytkowanych przez siebie obwodach rybackich, a następnie dokonuje ich pozyskania na takich samych warunkach jak w stawach hodowlanych. Tym samym użytkownik obwodu, jakim jest Spółka, może przekazać część swoich uprawnień do pozyskiwania pożytków wędkarzowi (kupującemu) poprzez udzielenie mu zezwolenia na wędkowanie (na amatorski połów ryb). Art. 7 ust. 1 ustawy o rybactwie śródlądowym określa amatorski połów ryb jako ich pozyskiwanie przy pomocy wędki lub kuszy, czyli własnych środków wędkarza (kupującego). Zatem przedmiotem zawartej pomiędzy Spółką a wędkarzem umowy jest zgoda na pozyskanie odpowiedniej liczby ryb stanowiących de facto pożytki Spółki. Tym samym sprzedaż pozwolenia na wędkowanie jest umową cywilno prawną zawartą pomiędzy spółką a wędkarzem na sprzedaż ryb pozyskanych przez niego z użytkowanych obwodów rybackich Spółki, zaś samo pozwolenie potwierdzeniem jej zawarcia. Przedmiotem tak zwanej umowy jest sprzedaż ryb. Ich pozyskanie następuje natomiast w ramach samodzielnych działań kupującego. W tego typu umowach cena sprzedaży określona jest ryczałtowo, bowiem przy uwzględnieniu regulaminu dokonania samodzielnego odłowu, wędkarz nie może pozyskać więcej niż zakłada to sprzedający w ramach umowy. Zawarcie tego typu umów jest dopuszczalne w świetle postanowień Kodeksu cywilnego. Ryby z chwilą ich pozyskania (połowu) staną się własnością spółki, a następnie, na podstawie zawartej z nią umowy, kupującego.

W związku powyższym Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż ryb pochodzących z własnych hodowli (w przedstawionej sytuacji hodowla prowadzona jest na użytkowanych obwodach rybackich) stanowi działalność rolniczą, wyłączoną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ponadto Sprzedaż ryb, po uprzednim ich uzyskaniu ze stawów rybnych, poprzez samodzielny połów z wyznaczonych stawów Spółki jest również działalnością rolniczą, wyłączoną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika natomiast, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 z późn. zm.) za chów ryb uważa się działania zmierzające do utrzymywania i zwiększania produkcji ryb, a za hodowlę - chów połączony z doborem i selekcją, w celu zachowania i poprawienia wartości użytkowej ryb.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na hodowli ryb, wykorzystując do tego celu stawy rybne jak i dzierżawione obwody rybackie. Ponadto Wnioskodawca użytkując obwody rybackie, prowadzi w nich gospodarkę rybacką poprzez zarybianie tych obwodów oraz pobieranie z nich pożytków w postaci ryb. Spółka informuje także, iż sprzedaż hodowanych ryb odbywa się w dwojaki sposób, tj. po samodzielnym ich wyłowieniu ze stawu przez kupującego oraz poprzez zawarcie umowy z kupującym o nabycie określonej ryczałtowo liczby ryb, po samodzielnym ich odłowieniu. W związku powyższym, skoro zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy hodowla ryb stanowi działalność rolniczą, należy podzielić stanowisko Spółki na tle przedstawionego przez nią stanu faktycznego, iż przychody pochodzące ze sprzedaży ryb z własnej hodowli, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednakże pamiętać należy, że w przypadku wcześniejszego zakupu ryb w celu hodowli, jeżeli okres ich przetrzymywania, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż dwa miesiące, licząc od dnia ich nabycia, w związku z art. 2 ust. 2 cytowanej ustawy przychody z ich sprzedaży nie będą stanowiły przychodów z działalności rolniczej, a zatem dochód stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl