ITPB3/423-156a/13/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-156a/13/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczania kaucji za opakowania zwrotne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej w zakresie sposobu rozliczania kaucji za opakowania zwrotne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną piwa, wina i napoi. Zakupy realizowane są w opakowaniach wielokrotnego użytku (palety, skrzynki, butelki), które Spółka ewidencjonuje ilościowo/asortymentowo w systemie magazynowym oraz wartościowo w systemie finansowo-księgowym. Do wystawianych przez Spółkę faktur VAT za sprzedaż towarów handlowych wystawiane są noty obciążeniowe na opakowania wydane odbiorcom wraz z towarem. Odbiorca ma prawo zwrócić pobrane opakowania lub wpłacić za nie kaucję, jako zabezpieczenie wykonania zobowiązania. Spółka pozostawia odbiorcom bezterminowe prawo do zwrotu pobranych opakowań. Dla pewnej grupy odbiorców (stacje benzynowe) Spółka wystawia faktury za opakowania, których odbiorcy nie są w stanie zwrócić.

W ramach prowadzonej działalności część opakowań ulega zniszczeniu (stłuczki, braki magazynowe), część pozostaje w dyspozycji odbiorców za wpłaconą kaucję, a część Spółka sprzedaje, zgodnie z wystawionymi odbiorcom towarów fakturami za opakowania.

Zgodnie z umową dystrybucyjną jaką zawarto z dostawcą, Spółka dokonując zakupu towarów w opakowaniach zwrotnych, zobowiązana jest do zapłaty kaucji za opakowania w przypadku pobrania opakowań w terminie płatności wynikającym z noty obciążeniowej. Z tytułu zwrotu opakowań wystawiane są noty uznaniowe. Wierzytelności z tytułu zwróconych opakowań podlegają kompensacie z wierzytelnościami z tytułu wydanych opakowań.

W przypadku jeżeli Spółka w okresie danego kwartału zwróci dostawcy towarów mniej opakowań danego rodzaju, niż odebrała wraz z produktem dostawca wystawia Spółce fakturę VAT, która nie rodzi obowiązku zapłaty. Jednocześnie celem "wyrównania" wartości wynikających z uprzednio wystawionej noty obciążeniowej wystawiana jest techniczna nota uznaniowa w części dotyczącej niezwróconych opakowań. Wierzytelności wynikające z technicznej noty uznaniowej i faktury VAT są kompensowane.

Jeżeli Spółka w okresie danego kwartału zwróci dostawcy więcej opakowań danego rodzaju niż odebrała wraz z produktem, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT na kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością kaucji za opakowania odebrane i oddane. Analogicznie, celem "wyrównania" dostawca wystawia Spółce odpowiednią techniczną notę obciążeniową która jest kompensowana z wystawioną przez Spółkę fakturą.

Wystawienie faktury przez Spółkę, w związku ze zwrotem większej ilości opakowań zwrotnych, nie dokumentuje umowy sprzedaży tychże opakowań, jest realizacją obowiązku fakturowania ruchu opakowań.

Spółka stoi na stanowisku, że pomiędzy Spółką a Dostawcą kwartalnie nie dochodzi do rzeczywistego rozliczenia niedoboru lub nadmiaru opakowań. Zgodnie z umową opakowania pobrane w danym kwartale podlegają zwrotowi najpóźniej w ostatnim dniu tego kwartału. Według Spółki finalne rozliczenie nastąpi w przypadku zakończenia współpracy.

Umowa o Współpracy Handlowej, na której oparty jest przyjęty sposób rozliczania niedoboru lub nadwyżek opakowań zwrotnych, nie mówi o sprzedaży ani zakupie opakowań.

Przez pojęcie faktury VAT, która nie rodzi obowiązku zapłaty, jest rozumiana faktura VAT, rozliczająca kaucję, na kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością kaucji za opakowania odebrane i oddane w danym kwartale. Spółka jest zobowiązana do zapłaty kaucji za opakowania w terminie płatności wynikającym z not obciążeniowych za opakowania (nie przedmiotowej faktury). W przypadku zwrotu opakowań są wystawiane noty uznaniowe, które podlegają kompensacie z notami obciążeniowymi. Wystawienie faktury VAT na różnicę pomiędzy wartością kaucji za opakowania odebrane i oddane w danym kwartale nie rodzi obowiązku zapłaty - wystawiana jest techniczna nota uznaniowa, z którą kompensowana jest przedmiotowa faktura VAT.

Przedstawiony sposób rozliczeń obrotu opakowaniami zwrotnymi, wynika z łączącej spółki Umowy o Współpracy Handlowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wartość otrzymanej od dostawcy faktury za niezwrócone w danym kwartale opakowania stanowi koszt uzyskania przychodów.

Czy wartość wystawionej przez Spółkę faktury na różnicę wartości opakowań odebranych i oddanych dostawcy w danym kwartale stanowi przychód podatkowy.

W odniesieniu do zadanych pytań Wnioskodawca wskazał, że nie można uznać za koszt uzyskania przychodu wartości netto faktury za niezwrócone dostawcy opakowania w danym kwartale. Wystawienie przez dostawcę towarów faktury VAT za niezwrócone w danym kwartale opakowania nie dokumentuje ich sprzedaży, lecz jest realizacją obowiązku fakturowania ruchu opakowań, wynikającego z § 16 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Spółka może zwrócić te opakowania dostawcy w kolejnym kwartale. Zaliczanie wartości netto opakowań z wystawionej przez dostawcę faktury VAT do kosztów podatkowych byłoby sztucznym kształtowaniem podstawy opodatkowania. Spółka do kosztów podatkowych zalicza trwale utracone opakowania (zniszczenia, braki), które są w odpowiedni sposób dokumentowane oraz koszt własny sprzedaży fakturowanych odbiorcom opakowań. Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wartości netto z otrzymanej od dostawcy faktury za niezwrócone opakowania byłoby podwójnym wykazaniem tego samego kosztu (z jednej strony różnice inwentaryzacyjne lub koszt własny opakowań sprzedanych odbiorcom a z drugiej wartość netto opakowań z faktury wystawionej przez dostawcę na różnicę pomiędzy wartością pobranych i zdanych opakowań, która nie potwierdza ich nabycia).

Konsekwentnie Spółka uważa, że nie będzie również przychodem podatkowym wartość faktury wystawionej przez Spółkę na różnicę za opakowania odebrane i oddane dostawcy.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, a rezultatem ich poniesienia jest uzyskanie przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Działania podatnika muszą w związku z tym zmierzać w celu uzyskania przychodu, być na ten przychód ukierunkowane. Nie tworzą kosztów działania podejmowane w innym celu niż uzyskanie przychodu. Będą natomiast kosztem wydatki poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości. Dlatego kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem, aby móc zaliczyć konkretne wydatki do kosztów uzyskania przychodów, niezbędne jest wykazanie związku między ich poniesieniem, a dążeniem do uzyskania przychodów.

Rozliczenie kaucji w związku z brakami opakowań zwrotnych na ustalony dzień okresu rozliczeniowego można traktować jako koszt uzyskania przychodów związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile dokonane rozliczenie będzie skutkowało poniesieniem realnego wydatku, który uprzednio nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. W szczególności podkreślić należy, że samo otrzymanie faktury do zapłaty nie oznacza, że Spółka będzie mogła zaliczyć kwotę wynikającą z faktury do kosztów uzyskania przychodów, nie jest to bowiem główna przesłanka uprawniająca do zwiększenia kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl