ITPB3/423-151/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-151/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) - dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) - dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Utworzone pod koniec 2007 r. Stowarzyszenie z siedzibą w L. (zwane dalej Stowarzyszenie) w styczniu 2008 r. otrzymało 149 996,06 zł z Towarzystwa. Przychód ten pochodzi w całości z majątku zlikwidowanego Oddziału Towarzystwa, złożonego głównie ze składek członkowskich. Wymieniona kwota została przekazana przelewem bankowym na mocy uchwały zarządu Towarzystwa i uchwały likwidatorów oddziału. Założyciele Stowarzyszenia i członkowie byłego zlikwidowanego oddziału Towarzystwa to ci sami ludzie, którzy na pewnym etapie rozwoju zapragnęli autonomii organizacyjnej. Likwidowany oddział nie był osobnym bytem w sensie prawnym, tzn. nie był zarejestrowany jako samodzielny podmiot w KRS. Stowarzyszenie, podobnie jak Towarzystwo, posiada osobowość prawną.

Otrzymane z Towarzystwa środki w kwocie 149 996,06 zł stanowią składki zebrane we wcześniejszych okresach przez obecnych członków Stowarzyszenia, zrzeszonych niegdyś w zlikwidowanym oddziale Towarzystwa. Okoliczność ta była główną przyczyną podjęcia decyzji o przekazaniu ww. pieniędzy do Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane w styczniu 2008 r. od Towarzystwa środki pieniężne w kwocie 149 996,06 zł (sto czterdzieści dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt sześć złotych i 06/100) są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z § 1 statutu Stowarzyszenia - jest ono organizacją pracodawców, co zostało potwierdzone prawomocnym postanowieniem sądu. Postanowienie prawomocne wiąże nie tylko strony i sąd, który je wydał, ale i wszystkie organy państwowe i organy administracji publicznej (zob. art. 365 k.p.c.). Zatem zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych kwota 149 996,06 zł (sto czterdzieści dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt sześć złotych i 06/100) otrzymana z Polskiego Towarzystwa Rybackiego jest w całości zwolniona z podatku dochodowego. Opisane zwolnienie ma dwie przesłanki, jedną pozytywną i jedną negatywną. Zwolniony dochód musi być przeznaczony na szeroko rozumianą "działalność statutową" i nie może być przeznaczony na działalność gospodarczą. W opisanym stanie faktycznym obie przesłanki zwolnienia zostały zachowane, zatem zastosowanie wskazanego zwolnienia z podatku dochodowego jest w opinii pytającego zasadne.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie działa na podstawie ustaw określonych w § 1 Statutu, zgodnie z którym, "Stowarzyszenie, zwane dalej "S." lub Stowarzyszeniem, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) oraz niniejszego statutu, zaś w zakresie swych celów i sposobów ich realizacji - także na podstawie ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej (Dz. U. Nr 34, poz. 291) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235)." - Stowarzyszenie zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców, postanowieniem Sądu Rejonowego VIII wydział KRS - z dnia 8 października 2007 r. Poza wpisem do KRS sąd przyjął tekst Statutu Stowarzyszenia delegujący jego działalność także jako organizacji pracodawców. Kopia postanowienia została załączona do uzupełnienia.

Stowarzyszenie określiło szeroki zakres celów statutowych, spośród których wszystkie są charakterystyczne dla profesjonalnej organizacji branżowej. Poza celami wyraźnie nawiązującymi do ustawy o organizacjach pracodawców, Stowarzyszenie realizuje również cele charakterystyczne dla organizacji zawodowych rolników (działalność polegająca na chowie i hodowli ryb jest w Polsce zaliczana do działalności rolniczej), jak i cele związane z obroną interesów branży przed administracją państwową i wspólnotową (Stowarzyszenie jest uczestnikiem konsultacji społecznych procesu legislacyjnego dotyczącego interesów branży zarówno w Polsce jak i UE). Wszystkie cele statutowe określa § 9 Statutu - przytoczony w całości: "Celem "S." jest:

1.

zrzeszanie producentów ryb łososiowatych oraz innych perspektywicznych rynkowo gatunków ryb i organizmów wodnych, a także innych podmiotów, których działalność obejmuje wspieranie rozwoju akwakultury, w tym zwłaszcza pracodawców branżowych,

2.

reprezentacja interesów branży przed organami władzy państwowej i samorządowej w zakresie istotnych dla niej spraw,

3.

wypracowywanie oraz wdrażanie systemów standaryzacyjnych w zakresie produkcji ryb łososiowatych oraz innych perspektywicznych rynkowo gatunków ryb i organizmów wodnych, umożliwiających certyfikację oraz audyt producentów spełniających wymagania takich systemów,

4.

opracowywanie, popularyzacja i wdrażanie wśród członków stowarzyszenia, rozwiązań mających wpływ na stabilizację dochodów m.in. poprzez poprawę warunków sprzedaży i podnoszenie wartości dodanej produktów akwakultury,

5.

prognozowanie produkcji członków Stowarzyszenia, a także zbieranie danych statystycznych dotyczących produkcji i sprzedaży ryb i innych organizmów wodnych pochodzących od członków Stowarzyszenia, niezbędnych do opracowywania wspólnej polityki gospodarczej członków, w celu koncentracji podaży i usprawnienia zbytu produktów,

6.

organizowanie i współudział w przedsięwzięciach promujących spożycie produktów akwakultury, bez względu na kraj członkowski UE producenta, wraz z popularyzacją wspólnotowych systemów zarządzania jakością i identyfikacji produktów akwakultury,

7.

działalność naukowa i naukowo - techniczna oraz współuczestnictwo w szeroko rozumianych przedsięwzięciach innowacyjnych i naukowych związanych z hodowlą organizmów wodnych,

8.

popularyzacja zagadnień z zakresu problematyki rybackiej,

9.

monitorowanie stanu polskiego i europejskiego prawa regulującego kwestie istotne dla branży,

10.

współpraca z innymi Stowarzyszeniami branżowymi w kraju i zagranicą,

11.

Ochrona środowiska naturalnego, w szczególności wodnego,

12.

Działalność oświatowa w zakresie szeroko pojętej problematyki związanej z hodowlą organizmów wodnych i ochrony środowiska wodnego prowadzona w formach pozaszkolnych,

13.

Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz zaopatrzenia wsi w wodę oraz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi,

14.

Ochrona i profilaktyka zdrowia przez promocję prozdrowotnej żywności wytworzonej z organizmów wodnych,

15.

Działalność kulturalna w tym także w zakresie kultury fizycznej i sportu, prowadzona na rzecz członków oraz społeczności lokalnych związanych z rybactwem terytorialnie lub zawodowo."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są: dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Dokonując analizy przedmiotowego przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (por. wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2004 r., FSK 372/04, ONSAiWSA 2005/1/17). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechna metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Mając na względzie powyższe należy wskazać, iż zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, dotyczy dochodów m.in. organizacji pracodawców działających na podstawie odrębnych ustaw, w tym przypadku chodzi o ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców. (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.). Tylko zatem organizacje pracodawców, które zostały zawiązane na podstawie przepisów ww. ustawy, mogą korzystać z tego zwolnienia. Tymczasem Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, gdyż został zawiązany i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), a jedynie w zakresie "celów i sposobów ich realizacji" działa na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców. Innymi słowy spektrum działalności Stowarzyszenia jest szeroki, przez co w ramach statutowych mieści się również działalność charakterystyczna dla organizacji pracodawców, jednakże fakt ten nie daje podstaw do przyjęcia twierdzenia, iż Stowarzyszenie jest organizacją pracodawców, która działa na podstawie ustawy regulującej zawiązywanie takich organizacji. Takiego wniosku nie można również wysnuć z postanowienia Sądu Rejestrowego, które przesądza o możliwości dokonania wpisu organizacji do Krajowego Rejestru Sądowego, nie przesądza natomiast o tym, czy Stowarzyszenie jest organizacją pracodawców.

Podkreślić też należy, iż Stowarzyszenie nie jest również społeczno-zawodową organizacją rolników działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.), co wynika bezpośrednio z cytowanego we wniosku § 1 Statutu Stowarzyszenia, jak również z cytowanej ustawy, w której w art. 3 ustawodawca wskazał, iż społeczno-zawodowymi organizacjami rolników, są:

1.

kółka rolnicze,

2.

koła gospodyń wiejskich,

3.

rolnicze zrzeszenia branżowe,

4.

związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,

5.

związki rolniczych zrzeszeń branżowych.

Zauważyć zatem należy, iż sam charakter prowadzonej działalności nie daje podstaw do twierdzenia, iż Stowarzyszenie jest społeczno-zawodową organizacją rolników.

Reasumując należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie nie spełnia warunku do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem zostało zawiązane i działa nie na podstawie ustawy odrębnej dla kategorii podmiotów, o których mowa w tym przepisie lecz na podstawie ustawy o stowarzyszeniach.

Odpowiadając bezpośrednio na pytanie sformułowane we wniosku należy stwierdzić, iż otrzymana przez Stowarzyszenie kwota pieniężna może podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczona i wydatkowana na cele statutowe, pokrywające się ze zwolnieniami przedmiotowymi określonymi np. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W § 9 Statutu Stowarzyszenia, określającym jego cele, wymieniono m.in. ochronę środowiska naturalnego (pkt 11), działalność oświatową (pkt 12), działalność kulturalną (pkt 15), czy też wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz zaopatrzenia wsi w wodę oraz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi (pkt 13), czyli cele które pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. W konsekwencji w przypadku przeznaczenia i wydatkowania całej lub części kwoty pieniężnej uzyskanej przez Stowarzyszenie, kwota ta w zakresie tak rozdysponowanej części będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy. Podkreślić jednakże należy, iż forma w jakiej prowadzona jest działalność Wnioskodawcy wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy, co za tym idzie stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl