ITPB3/423-144b/09/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-144b/09/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii uwzględnienia kosztów wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej przy ustalaniu dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie kwestii uwzględnienia kosztów wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej przy ustalaniu dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka jest producentem papierów do produkcji tektury falistej oraz papieru workowego. Prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia otrzymanego w dniu 20 grudnia 2007 r. Uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

1.

Sekcja D, podsekcja DE, dział 21, klasa 21.1.

* masa włóknista, klasa 21.12.

* papier i tektura, klasa 21.21.

* papier i tektura falista oraz opakowania z papieru tektury,

2.

Sekcja D, podsekcja DG, dział 24 dziesięciocyfrówka 24.13.31-57.90.

* siarczany pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, klasa 24.14.

* chemikalia organiczne podstawowe, pozostałe, klasa 24.62.

* kleje i żelatyny,

3.

Sekcja D, podsekcja Dl, dział 26, klasa 26.52.

* wapno,

4.

sekcja D, podsekcja DD, dział 20, klasa 20.10.

* drewno piłkowane, strugane lub impregnowane, klasa 20.30.

* wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa, klasa 20.40.

* opakowania drewniane,

5.

Sekcja D, podsekcja DA, dział 15, klasa 15.62.

* skrobia i produkty skrobiowe,

6.

Sekcja K.

* dział 72 usługi informatyczne,

* dział 74, grupa 74 kategoria 74.12.1.

* usługi rachunkowości i kontroli ksiąg, kategoria 74.12.2.

* usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych, klasa 74.30.

* usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Całość procesu technologicznego Spółki, zmierzającego do wytworzenia papieru w tzw. procesie siarczanowym, obejmuje:

1.

przygotowanie drewna (korowanie, rozdrabnianie),

2.

roztwarzanie (poprzez gotowanie zrębków drewna w ługu),

3.

mycie masy niezielonej,

4.

suszenie i obróbkę wstęgi papieru.

Wszystkie powyższe etapy produkcji papieru realizowane są w zakładzie Wnioskodawcy na terenie Strefy.

Działalność w zakresie produkcji papierniczej jest niezwykle energochłonna, co wynika z dużego zapotrzebowania na energię procesów korowania, mielenia i gotowania drewna oraz suszenia masy celulozowej oraz wstęgi papieru. Przemysł papierniczy ma niezwykle duży udział w zużyciu energii elektrycznej przez przemysł ogółem (np. w USA jest to ok. 12% całkowitego zużycia energii przez przemysł).

Dla zaspokojenia zapotrzebowania na energię elektryczną oraz cieplną, Spółka zawarła umowę na dostawy energii elektrycznej z ogólnodostępnej sieci energetycznej koncernu "E.", a także umowę z niepowiązanym z nią podmiotem - "S." Sp. z o.o. (w dalszej części wniosku - "S"). W ramach tej ostatniej umowy, zaopatrywanie zakładu Wnioskodawcy zlokalizowanego w Strefie w energię elektryczną i parę technologiczną odbywa się w ten sposób, że w obrębie zakładu produkcyjnego Spółki, na obszarze niewłączonym do Strefy, znajduje się elektrociepłownia będąca własnością "S.".

"S." obsługuje kotłownię w zakresie uzyskiwania (wytwarzania) energii elektrycznej i cieplnej w procesie spalania głównie tzw. biomasy. Produkcja energii cieplnej (pary technologicznej - niskoprężnej) i elektrycznej w kotłowni opiera się na materiale wsadowym dostarczanym przez Wnioskodawcę. Na materiał używany w procesie produkcji energii elektrycznej składają się następujące elementy:

1.

biomasa produkcyjna uzyskiwana jako odpad w procesie produkcji papieru przez Spółkę (kora drzewna, wióry drzewne, trociny drzewne itp.);

2.

biomasa pozostała nabywana przez Spółkę;

3.

węgiel kamienny nabywany przez Spółkę;

4.

para wysokoprężna stanowiąca produkt uboczny z procesu regeneracji chemikaliów używanych do produkcji papieru w kotle sodowym stanowiącym element procesu produkcyjnego Spółki, prowadzonego przez nią na terenie Strefy. Para jest transportowana rurociągiem pomiędzy kotłem sodowym znajdującym się na terenie Strefy do elektrociepłowni "S.", znajdującej się poza jej terenem.

"S." zapewnia obsługę kotłowni w zakresie procesu spalania biomasy i pozyskania energii cieplnej i elektrycznej. Procesy te realizowane są na urządzeniach stanowiących własność "S.". Elektrociepłownia ta wyposażona jest w szereg kotłów, z których aktualnie wykorzystywane są: dwa kotły węglowe i kocioł fluidalny na biomasę, a także w cztery turbozespoły generujące energię elektryczną z pary wysokoprężnej.

Dla celów pozyskiwania w oparciu o elektrociepłownię "S." energii cieplnej i elektrycznej na potrzeby procesu produkcyjnego prowadzonego na terenie Strefy, a także dla celów gospodarowania energią w zakresie opisanym poniżej, Spółka posiada koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła, a także na przesyłanie, dystrybucję i obrót energią, wydane zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.). Niezależnie od powyższego, zgodnie z zawartą umową, "S." jest odpowiedzialna za obsługę całego procesu przetwarzania biomasy, węgla oraz pary wodnej w energię cieplną i elektryczną przy użyciu własnych operatorów procesu (personel obsługujący sprzęt kotłowniczy oraz koordynujący przebieg całego procesu). W obsługę elektrociepłowni "S." nie są zaangażowani jacykolwiek pracownicy Wnioskodawcy. W ramach umowy, "S." obciąża go fakturami za opłatę operatorską oraz za czynsz z tytułu dzierżawy elektrociepłowni. Otrzymane od "S." faktury zawierają jej marżę.

W ramach procesu gospodarowania energią z wyżej wskazanych źródeł, występują następujące sytuacje:

1.

Dystrybucja energii elektrycznej nabywanej od dostawcy zewnętrznego do podmiotów znajdujących się na terenie i w sąsiedztwie zakładu Spółki, przyłączonych do jej sieci energetycznej.

2.

Dystrybucja energii cieplnej wytwarzanej w elektrociepłowni "S." do podmiotów znajdujących się na terenie i w sąsiedztwie zakładu Spółki, przyłączonych do jej sieci cieplnej.

3.

Oddawanie do sieci "E." nadwyżek energii elektrycznej powstającej w elektrociepłowni "S." w sytuacjach awaryjnych.

4.

Zużycie energii elektrycznej i cieplnej wytwarzanej w elektrociepłowni "S." do procesów produkcyjnych Spółki.

Ad. 1.

W ramach procesów restrukturyzacji dawnych Zakładów "C.", następowały procesy wyodrębnienia szeregu podmiotów, uprzednio wchodzących w ich skład, które uzyskały odrębną osobowość prawną. Podmioty te znajdują się w obrębie obecnego zakładu Wnioskodawcy. Jednocześnie, zgodnie z prawem energetycznym, Spółka jako operator sieci energetycznej znajdującej się na swoim terenie, ma obowiązek przyłączyć takie podmioty do swojej sieci i dystrybuować im energię nabywaną od podmiotów zewnętrznych - obowiązek ten dotyczy również nielicznej grupy podmiotów znajdujących się w sąsiedztwie Spółki. W konsekwencji, Spółka zawarła z szeregiem tego rodzaju podmiotów umowy przyłączeniowe i odpłatnie zbywa im energię elektryczną nabywaną od zewnętrznego dostawcy "E." (w dalszej części wniosku: "dystrybuowana energia elektryczna").

Ad. 2

Z analogicznych względów historycznych, jak omówione powyżej, Spółka, jako operator sieci ciepłowniczej znajdującej się na jej terenie, zgodnie z prawem energetycznym, zobowiązana była zawrzeć umowy na dostawy ciepła z podmiotami znajdującymi się na jej terenie - obowiązek ten może dotyczyć również nielicznej grupy podmiotów znajdujących się w jej sąsiedztwie. W konsekwencji, Spółka dostarcza takim podmiotom odpłatnie ciepło (parę technologiczną) ze swojej sieci ciepłowniczej, a pochodzące z elektrociepłowni "S." (w dalszej części wniosku: "ciepło dystrybuowane").

Ad. 3.

Proces produkcji papieru w Spółce jest procesem ciągłym, odbywającym się na przebiegu nieprzerwanych wstęg papieru na 5 liniach technologicznych. W sytuacji awaryjnej, np. zerwania wstęgi papieru, proces produkcyjny na danej linii ulega przerwaniu na czas konieczny do jej ponownego uruchomienia. Jednocześnie, produkcja energii elektrycznej nie może ulec gwałtownemu przerwaniu w takim przypadku (zmniejszenie produkcji energii elektrycznej stosownie do obniżonego zapotrzebowania na nią trwa do kilkudziesięciu minut). W tego rodzaju awaryjnych sytuacjach, nadwyżki energii elektrycznej, wynikające z nagłego zmniejszenia zapotrzebowania na nią, występujące do czasu stosownej redukcji zasilania generowanego na turbozespołach elektrociepłowni "S.", kierowane są przez Spółkę do ogólnej sieci energetycznej "E." (jest to tzw. "energia niezbilansowana"). Wspomniane nadwyżki obejmują marginalną część energii wytworzonej w elektrociepłowni "S." (ok. 0,01%).

Ad. 4.

Wytworzona w elektrociepłowni "S." energia cieplna i elektryczna jest wykorzystywana przez Spółkę w jej głównej działalności - procesie produkcji papieru prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (w dalszej części wniosku: "energia elektryczna i cieplna zużywana na potrzeby procesu produkcyjnego"). Energia elektryczna pozyskiwana na podstawie uzgodnień z "S." zaspokaja ok. 80% zapotrzebowania na energię zakładu Wnioskodawcy przy pełnej wydajności tego zakładu. Pozostałe ok. 20% zapotrzebowania na energię pokrywane jest energią z ogólnej sieci energetycznej "E.".

Energia cieplna wytwarzana w elektrociepłowni "S." pokrywa 100% zapotrzebowania Spółki na ciepło (parę technologiczną).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanej sytuacji, Spółka zobowiązana będzie opodatkować dochód osiągany na dystrybuowanej energii elektrycznej, który powinien być rozumiany jako przychody od podmiotów przyłączonych do jej sieci energetycznej, którym Spółka zbywa energię elektryczną, pomniejszone o koszty bezpośrednio związane z tym przychodem, oraz o koszty związane pośrednio z tym przychodem, przypisane proporcjonalnie, zgodnie z art. 15 ust. 2a w zw. z ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przepis § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie znajduje do niej zastosowania.

2.

Czy w opisanej sytuacji, Spółka zobowiązana będzie opodatkować dochód osiągany na dystrybuowanym cieple, który powinien być rozumiany jako przychody od podmiotów przyłączonych do jej sieci ciepłowniczej, którym Spółka zbywa energię cieplną, pomniejszone o koszty bezpośrednio związane z tym przychodem, oraz o koszty związane pośrednio z tym przychodem, przypisane proporcjonalnie, zgodnie z art. 15 ust. 2a w zw. z ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przepis § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie znajduje do niej zastosowania.

3.

Czy w opisanej sytuacji, Spółka zobowiązana będzie opodatkować dochód osiągany z tytułu oddania do sieci zewnętrznego operatora energii niezbilansowanej, który powinien być rozumiany jako przychody uzyskiwane od tego operatora, pomniejszone o koszty bezpośrednio związane z tym przychodem, oraz o koszty związane pośrednio z tym przychodem, przypisane proporcjonalnie, zgodnie z art. 15 ust. 2a w zw. z ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przepis § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie znajduje do niej zastosowania.

4.

Czy w opisanej sytuacji, wartość dochodu zwolnionego z tytułu produkcji Spółki objętej zezwoleniem strefowym i realizowanej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, powinna być obliczana jako przychody ze sprzedaży wyrobów objętych zezwoleniem, pomniejszone o koszty ich uzyskania, w tym o całość kosztów wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej zużywanej na potrzeby procesu produkcyjnego realizowanego na terenie Strefy (tzn. koszty związane z wytworzeniem energii cieplnej i elektrycznej wykorzystywanej w produkcji Spółki będą w całości stanowić koszty działalności strefowej), a przepis § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie znajduje do niej zastosowania.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, wartość dochodu zwolnionego z tytułu produkcji Spółki objętej zezwoleniem strefowym i realizowanej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, powinna być obliczana jako przychody ze sprzedaży wyrobów objętych zezwoleniem, pomniejszone o koszty ich uzyskania, w tym o całość kosztów wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej zużywanej na potrzeby procesu produkcyjnego realizowanego na terenie Strefy (tzn. koszty związane z wytworzeniem energii cieplnej i elektrycznej wykorzystywanej w produkcji Spółki będą w całości stanowić koszty działalności strefowej), a przepisy § 5 ust. 3 rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie znajduje do niej zastosowania.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie danej strefy, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Dodatkowo, Rozporządzenie o Specjalnej Strefie Ekonomicznej stanowi w § 5 ust. 3, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2. przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Lokalizacja procesu produkcji wyrobów objętych zezwoleniem strefowym

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, całość procesu produkcyjnego, zmierzającego do wytworzenia wyrobów wymienionych w zezwoleniu strefowym, wykonywana jest w zakładzie Spółki mieszczącym się na terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Proces ten, od stadium przygotowania materiału (drewna okrągłego) do wytworzenia wyrobu finalnego jest w zasadzie procesem ciągłym. Od momentu chemicznego roztwarzania rozdrobnionego drewna, powstaje masa celulozowa, która obrabiana jest na kolejnych stadiach, przyjmując formę nieprzerwanej taśmy, z której w kolejnych etapach powstaje papier, następnie konfekcjonowany na wyroby finalne.

Na kolejnych etapach produkcji, żaden z produktów podlegających przetworzeniu na następnym etapie, nie opuszcza terytorium Strefy aż do stadium wyrobu finalnego. Ciąg produkcyjny opuszczają jedynie odpady poprodukcyjne/efekty uboczne, z których część, głównie w formie biomasy, przekazywana jest do elektrociepłowni "S." w celu przetworzenia na energię elektryczną i cieplną, wykorzystywaną następnie do zasilania procesu produkcyjnego.

W opinii Spółki, nie ulega zatem wątpliwości, że proces produkcji wyrobów objętych zezwoleniem strefowym jest w całości wykonywany na terytorium Strefy.

Wnioskodawca nie posiada jakiegokolwiek majątku produkcyjnego w elektrociepłowni, w której generowana jest energia elektryczna i cieplna w opisany sposób. Stanowi on własność "S.", która to spółka również w całości obsługuje proces generowania energii w elektrociepłowni. W procesie wytwarzania energii w elektrociepłowni "S." uczestniczą wyłącznie pracownicy spółki "S.", natomiast nie uczestniczą w nim żadni pracownicy Wnioskodawcy.

Ponadto, elektrociepłownia "S." nie uczestniczy w jakiejkolwiek formie w zasadniczym procesie produkcyjnym Spółki, a służy jedynie pokryciu części jej znacznego zapotrzebowania na energię elektryczną oraz cieplną.

Elektrociepłownia wykonuje więc działalność o charakterze czysto pomocniczym, podobnie jak zewnętrzny dostawca mediów. Alternatywnie, Spółka mogłaby pozyskiwać całość energii elektrycznej od publicznego dostawcy (np. z sieci publicznego operatora "E."), jak dzieje się w niektórych innych podmiotach prowadzących produkcję papieru. Przyjęte rozwiązanie ma jednak na celu optymalizację kosztów wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w procesie skojarzonym, a także wdrażanie rozwiązań ekologicznych, wynikających z przyjętej przez Spółkę filozofii zrównoważonego rozwoju. Stąd zastosowano model produkcji energii oparty w znacznej mierze o odpady poprodukcyjne, a także o ciepło generowane w procesie regeneracji chemikaliów. Dzięki temu, Spółka, korzystając z usług zewnętrznych świadczonych przez "S.", jest w stanie zagospodarować znaczne ilości powstających odpadów, jednocześnie zmniejszając zakupy energii z publicznej sieci, powstającej ze źródeł zanieczyszczających środowisko.

Brak konieczności wydzielenia organizacyjnego w rozumieniu § 5 ust. 3 i 4 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej

Zgodnie z § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej, w sytuacji prowadzenia działalności poza Specjalną Strefą Ekonomiczną konieczne jest dokonanie wydzielenia organizacyjnego, w celu ustalania wyniku objętego zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie na podstawie danych jednostki zlokalizowanej na terenie Strefy. Ponadto, zgodnie z ust. 4 powołanego przepisu, do obliczania wartości zwolnienia znajdują odpowiednie zastosowanie przepisy art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określające metodologię określania rynkowego wynagrodzenia pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zdaniem Spółki, przepisy te nie znajdują zastosowania do sytuacji opisanej we wniosku. Przede wszystkim, jak wspomniano na wstępie, całość majątku produkcyjnego elektrociepłowni jest majątkiem zewnętrznego usługodawcy, jakim jest spółka "S.", a w obsłudze procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej uczestniczą wyłącznie jej pracownicy. W konsekwencji, umowa zawarta z "S." jest zbliżona do szeregu umów z zewnętrznymi usługodawcami i jest w istocie elementem kosztów działalności zasadniczej Wnioskodawcy. Nie prowadzi on w elektrociepłowni "S." samodzielnej działalności gospodarczej, a zasadniczym celem wykorzystania tej elektrociepłowni jest pozyskanie energii cieplnej i elektrycznej na potrzeby procesu produkcyjnego realizowanego w Strefie.

Jedynie pobocznym skutkiem takiego sposobu pokrycia potrzeb energetycznych procesu produkcyjnego Wnioskodawcy są przychody uzyskiwane z odsprzedaży niewielkich części energii elektrycznej i cieplnej wytwarzanej w elektrociepłowni "S." oraz z dystrybucji energii elektrycznej nabywanej od innego dostawcy zewnętrznego - "E.". Jak wspomniano powyżej uzyskiwanie tego rodzaju przychodów wynika przede wszystkim z obowiązków nakładanych na Spółkę przez przepisy prawa energetycznego, które nakazuje przyłączenie do sieci energetycznej i ciepłowniczej zainteresowanych tym podmiotów, które spełnią określone wymagania techniczne, a w zakresie energii niezbilansowanej, wynika z technicznych uwarunkowań pokrywania własnego zapotrzebowania energetycznego (brak możliwości zagospodarowania energii generowanej przez elektrociepłownię "S." w sytuacji awarii linii technologicznych Spółki na terenie Strefy). Należy wyraźnie podkreślić, że sprzedaż ciepła i energii elektrycznej uzyskanych z elektrociepłowni "S." nie jest i nie była w żadnym razie celem gospodarczym Spółki, a wynika jedynie z uwarunkowań prawnych i technicznych przyjętego sposobu pokrycia zapotrzebowania energetycznego. Niezależnie od powyższego, całość energii elektrycznej oraz zdecydowana większość energii cieplnej (pary technologicznej) generowanej w elektrociepłowni "S." jest zużywana do zasadniczego procesu produkcyjnego Wnioskodawcy, realizowanego na terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zadaniem elektrociepłowni "S." jest zatem zaspokojenie potrzeb energetycznych tego procesu, w możliwie efektywny i ekologiczny sposób.

W opinii Spółki nie istnieje zatem także konieczność odpowiedniego stosowania zasad z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej, bowiem produkcja energii elektrycznej i cieplnej na potrzeby zasadniczej działalności produkcyjnej Spółki nie generuje jakichkolwiek przychodów, natomiast przychody ze zbywania energii elektrycznej niezbilansowanej oraz z dystrybuowanej energii elektrycznej i ciepła, podlegać będą opodatkowaniu i mogą być ustalone bezpośrednio w wysokości uzyskanej od podmiotów trzecich (tekst jedn.: do ustalenia ich wartości nie jest konieczne zastosowanie metod wymienionych w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W rezultacie, w opinii Spółki, zaspokajanie zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną z wykorzystaniem elektrociepłowni, będącej własnością "S.", stanowi integralny element działalności gospodarczej Spółki prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, związany z ponoszeniem kosztów usług zewnętrznego usługodawcy, jakim jest "S.". W konsekwencji, do procesu pozyskiwania energii w oparciu o elektrociepłownię "S." nie znajdują - jej zdaniem - zastosowania przepisy § 5 ust. 3 i 4 Rozporządzenia o Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdyż wytwarzanie energii w elektrociepłowni "S." odbywa się w oparciu o majątek niestanowiący własności Spółki i bez udziału jej pracowników, a rola elektrociepłowni ogranicza się do funkcji pomocniczej dla działalności podstawowej realizowanej w Strefie. Dodatkowo, elektrociepłownia ta, nie generuje samodzielnie przychodu ze sprzedaży wytwarzanej energii. Przychody ze sprzedaży energii cieplnej i elektrycznej po stronie Spółki wynikają jedynie z uwarunkowań prawnych i technicznych gospodarowania energią przez Spółkę w ramach jej zasadniczej działalności w obrębie Strefy.

Charakter kosztów pozyskiwania energii

Spółka podkreśla, że proces pozyskiwania energii cieplnej i elektrycznej służy podstawowej produkcji, tj. wytwarzaniu papieru. Umowa z "S." jest rozwiązaniem, które służy wyłącznie zaspokojeniu potrzeb produkcyjnych i stanowi rozwiązanie analogiczne do jakichkolwiek innych umów na nabycie usług zewnętrznych, np. dotyczących zaopatrzenia w wodę, czy innego rodzaju media. W związku z powyższym, wiąże się ona z ponoszeniem przez Spółkę kosztów, wskazanych w zdarzeniu przyszłym, w zamian za które Spółka zaspokaja swoje zapotrzebowanie energetyczne.

Jak podkreśla Wnioskodawca, jest kwestią utrwaloną w praktyce interpretacyjnej organów skarbowych, że tego rodzaju koszty usług obcych, ponoszone przez spółki strefowe, o ile związane są z produkcją strefową stanowią koszt uzyskania dochodu zwolnionego z opodatkowania. Nie ma przy tym znaczenia, że wspomniane koszty usług dotyczą obiektów zlokalizowanych poza obszarem Specjalnej Strefy Ekonomicznej, pod warunkiem, że zasadniczy proces produkcji wyrobu strefowego odbywa się na obszarze strefy.

Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, w przypadku Wnioskodawcy, całość nieprzerwanego procesu produkcji odbywa się właśnie na terytorium strefy. Nie podlega również wątpliwości, że koszty związane z pokryciem zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną zużywaną w procesie produkcji wyrobu strefowego stanowią koszt uzyskania przychodu z jego sprzedaży. Uzyskanie przychodu ze sprzedaży nie byłoby bowiem możliwe bez pozyskania energii elektrycznej i cieplnej w jakiejkolwiek formie.

W konsekwencji, w opinii Spółki, koszty ponoszone przez nią na pozyskanie energii elektrycznej i cieplnej w elektrociepłowni "S.", w części dotyczącej energii zużywanej na potrzeby procesu produkcyjnego Spółki, stanowią koszt uzyskania dochodu zwolnionego z tytułu działalności objętej zezwoleniem strefowym.

Wnioskodawca podkreśla, że stanowisko takie znajduje odzwierciedlenie w szeregu interpretacji podatkowych. Jako przykład powołano pismo Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2 marca 2007 r. (sygn. US.PD/423-74/WC/06), w którym stwierdzono: "W opinii tutejszego organu podatkowego sam fakt składowania tych wyrobów w magazynie poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem". W świetle tego stanowiska funkcjonowanie magazynu poza obszarem stery nie stanowi osobnej działalności, która powinna podlegać wyodrębnieniu.

Podobnie, w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 stycznia 2008 r. (sygn. ILPB3/423-180/07-2/ŁM) wskazano: " (...) Spółka działalność gospodarczą będzie prowadzić wyłącznie na terenie Strefy w ramach otrzymanego zezwolenia, a jedynie Biuro Konstrukcyjne będzie poza obszarem Strefy. Prace badawczo - rozwojowe niewątpliwie związane będą z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy i co do zasady generować będą koszty uznawane dla celów podatkowych za koszt uzyskania przychodu (z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Tak więc koszty funkcjonowania Biura Konstrukcyjnego poniesione w celu produkcji wyrobów (objętych zezwoleniem) na terenie Strefy, należy uznać za koszty dotyczące przychodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie Strefy. Zatem będą one kosztem uzyskania przychodów z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z której dochody są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Podsumowując powyższe, Spółka wskazuje, że proces pozyskiwania energii elektrycznej i cieplnej, odbywa się z wykorzystaniem zewnętrznego, niepowiązanego z nią, usługodawcy - spółki "S.". Celem tego rozwiązania jest wykorzystanie wygenerowanej energii do celów zasadniczej działalności produkcyjnej, objętej zezwoleniem strefowym i wykonywanej w całości na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ponadto, proces generowania energii realizowany jest w oparciu o majątek produkcyjny należący do niepowiązanej z Wnioskodawcą spółki "S." oraz obsługiwany jest w całości przez pracowników "S.", bez udziału pracowników Spółki. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzi w omawianej sytuacji potrzeba zastosowania w omawianej sytuacji § 5 ust. 3 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej, a koszty wytworzonej w ten sposób energii elektrycznej i cieplnej, zużywanej do procesu produkcyjnego Spółki, realizowanego na terenie Strefy, stanowią w całości koszty działalności strefowej Spółki.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że takie konkluzje można odnaleźć w interpretacji indywidualnej wydanej w analogicznym stanie faktycznym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 19 grudnia 2008 r. (sygn. ITPB3/423-570/08/DK). W ocenie Spółki, przedstawione przez nią zdarzenie przyszłe jest zbliżone do powołanego w powyższej interpretacji. Zgadza się z konkluzjami organu, iż samo wynajęcie obiektu magazynowego poza Specjalną Strefa Ekonomiczną dla celów magazynowania wyrobu strefowego, podobnie jak sam proces pozyskiwania, w oparciu o elektrociepłownię należącą do podmiotu zewnętrznego, energii dla potrzeb zasadniczej działalności produkcyjnej, nie stanowi przeniesienia części działalności poza strefę, a koszty związane z pozyskiwaniem energii w tej formie należy uznać za koszty uzyskania dochodu strefowego. Konkluzja ta - zdaniem Spółki - jest tym bardziej słuszna na tle niniejszej sprawy, że w analizowanym przypadku, dodatkowo, na żadnym etapie procesu produkcyjnego wyroby objęte zezwoleniem strefowym, czy półprodukty służące do ich wytworzenia, nie opuszczają Strefy do czasu ich sprzedaży, natomiast spoza Strefy pozyskiwana jest jedynie energia elektryczna i cieplna. Raz jeszcze Wnioskodawca podkreśla w tym kontekście, że całość procesu produkcyjnego wykonywana jest w obrębie Strefy.

Wobec powyższego, mając na względzie, że całość procesu produkcji wyrobów wymienionych w zezwoleniu na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej odbywa się na terytorium Strefy, Spółka stoi na stanowisku, iż całość dochodu ze sprzedaży wyrobów objętych tym zezwoleniem będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, po spełnieniu wymogu z § 5 ust. 2a Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej, aż do wyczerpania limitów określonych w § 4 tego Rozporządzenia, zaś dochód ten obliczany będzie z uwzględnieniem całości kosztów związanych z wytworzeniem w elektrociepłowni "S." energii elektrycznej i cieplnej zużywanej do procesu produkcji przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85 - 035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl