ITPB3/423-143/07/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-143/07/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów poniesionego wydatku z tytułu udziału finansowego w realizacji infrastruktury w trybie Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów poniesionego wydatku z tytułu udziału finansowego w realizacji infrastruktury w trybie Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest inwestorem osiedla w G., którego realizacja polega na budowie osiedla mieszkaniowego w zabudowie wielorodzinnej, obejmującego budowę 5 budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz infrastruktury sieciowo-drogowej, m.in. na działce stanowiącej własność Miasta G.

W związku z tym faktem, Miasto G. współfinansuje realizację części infrastruktury w granicach drogi gminnej, na podstawie zawartych w dniu 7 lipca 2005 r. oraz 10 maja 2007 r. umów między Spółką a Miastem G. w sprawie realizacji infrastruktury w trybie Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych. Realizacja ww. umów obejmie wykonanie kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej, miejsc postojowych, kostki brukowej oraz nawierzchni asfaltowej dla osiedla. Wnioskodawca, jako inicjator powyższych inwestycji, został zobowiązany do przekazania na rzecz Miasta G. udziału finansowego w wysokości 201.376,15 zł, będącego równowartością kosztów zadania. Przedmiotowe zadanie realizowane jest przez D., które wystawi dokumenty przekazania i przyjęcia środka trwałego oraz dokona ostatecznego rozliczenia wykonanych robót.

Przychód Spółki pochodzi w głównej mierze ze sprzedaży mieszkań, jednakże uzyskiwanie przychodów wiąże się z ponoszeniem szeregu wydatków, nie ograniczających się tylko do kosztów wybudowania budynków mieszkalnych lecz realizacja inwestycji obejmuje całokształt kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego.

W związku z powyższym, Spółka zadała następujące pytania:

1.

Czy przekazane środki pieniężne, udokumentowane przelewem, na realizację infrastruktury towarzyszącej w ramach zawartych umów w trybie Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych, można zaliczyć jako koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Co stanowi podstawę zaliczenia w koszty uzyskania przychodów - fakt przekazania środków pieniężnych jako udziału finansowego, czy rozliczenie końcowe realizowanego zadania udokumentowane protokołem odbioru końcowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na wykonanie infrastruktury (przekazanie udziału pieniężnego) w ramach zawartych umów z Miastem G. wiążą się ściśle z prowadzoną działalnością deweloperską. Środki pieniężne, udokumentowane przelewem, należy uznać za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z momentem przekazania środków pieniężnych na rzecz Miasta G. bowiem istnieje bezpośredni związek pomiędzy źródłem przychodów, jakim jest budowa na sprzedaż lokali mieszkalnych a poniesionymi kosztami partycypacji w kosztach infrastruktury technicznej w granicach działki Miasta G.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Warunkiem koniecznym zakwalifikowania konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tak więc, wydatek z tytułu udziału finansowego poniesiony przez Spółkę na realizację infrastruktury w trybie Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych, spełnia niewątpliwie wszystkie wyżej wymienione warunki ustawowe do zakwalifikowania go jako kosztu podatkowego.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody - por. art. 15 ust. 4 ustawy.

Przedstawiona norma art. 15 ust. 4 ustawy, wskazuje jednoznacznie, iż ustalając moment uznania wydatku za koszt podatkowy, należy rozstrzygnąć, czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Podatnik bowiem ponosi koszty, które bezpośrednio wiążą się z konkretnymi przychodami osiągniętymi w roku podatkowym lub też obciążają go koszty mające pośredni wpływ na osiągane przez niego przychody w ogóle. Wydatki powiązane bezpośrednio z osiągniętym przychodem należy uwzględniać w kosztach uzyskania przychodów w roku osiągnięcia przychodu chyba, że nie można ich zarachować w tym roku.

Natomiast w myśl ust. 4d art. 15 ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W stosunku do ww. kosztu z tytułu udziału finansowego doszukiwanie się jego bezpośredniej relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Taki bowiem koszt, chociaż niewątpliwie związany jest z osiąganymi przychodami, nie pozostaje w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Podatnik winien zatem zaliczyć go do kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia.

Z tego też względu, wydatek z tytułu udziału finansowego będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia, z uwzględnieniem przepisu art. 15 ust. 4e ustawy, stanowiącego, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Ujęcie w księgach rachunkowych (zaksięgowanie) kosztu na określony dzień decyduje o dacie i sposobie rozliczenia wydatku jako kosztu podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl