ITPB3/423-124a/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-124a/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, między innymi w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją spotkań handlowych General Seels Meeting:

* jest prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących szkoleń w ramach spotkań General Seels Meeting,

* jest nieprawidłowe w zakresie pozostałych wydatków związanych z tymi spotkaniami.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją spotkań handlowych General Seels Meeting.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu zmieloną skałą wykorzystywaną do produkcji szkła, ceramiki oraz w odlewnictwie. Wnioskodawca jest firmą ze 100% kapitałem norweskim, firmą "matką" jest "N.". Obydwa podmioty należą do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw "S.". Działając jako dystrybutor produktów innych podmiotów wchodzących w skład "S.", Spółka musi ściśle współpracować z tymi podmiotami. Znacząca część działalności Wnioskodawcy w Polsce polega na sprzedaży produktów zakupionych od firm z grupy "S.". Produkty te są dostarczane do magazynów Spółki drogą morską. W magazynach Wnioskodawcy dostępny jest zapas towarów, umożliwiający klientom Spółki ciągłość dostaw, co jest niezbędne przy produkcji szkła i ceramiki.

Raz do roku Spółka organizuje spotkanie handlowców General Seels Meeting dla podmiotów z grupy "SN.". Uczestnikami spotkania są dyrektorzy generalni, kierownicy produkcji, menadżerowie głównych klientów międzynarodowych, handlowcy oraz pracownicy działów finansowych. W trakcie spotkania prowadzone są szkolenia przez Key Account Menagerów dotyczące sposobów sprzedaży, negocjacji umów handlowych i szczegółowych informacji technicznych o nowych zastosowaniach produktów będących w ofercie grupy. Organizacja takiego szkolenia podyktowana jest potrzebą dobrej znajomości parametrów technicznych bardzo specyficznego produktu, w celu lepszego zaprezentowania klientowi możliwości tego produktu, zwłaszcza w zakresie uzyskania oszczędności w zużyciu energii. Spotkania takie przyczyniają się w dużej mierze do zwiększenia obrotów firmy. Koszty związane z organizacją General Seels Meeting obejmują koszty wynajęcia sali szkoleniowej wraz ze sprzętem multimedialnym umożliwiającym prowadzenie prezentacji, catering - drobny poczęstunek w trakcie szkolenia, lunch w trakcie przerwy w szkoleniu, przejazdy taksówkami lub komunikacją miejską do miejsca, w którym odbywa się szkolenie, usługi tłumaczenia. Dodatkowo Spółka ponosi koszty zakwaterowania w hotelu uczestników nie będących pracownikami Spółki. Spotkania General Seels Meeting trwają zazwyczaj dwa do trzech dni. W czasie po zakończeniu szkolenia organizowane są też imprezy towarzyszące dla uczestników General Seels Meeting, np. kolacja powitalna lub wycieczka. Koszty imprez towarzyszących obejmują rachunek za usługę gastronomiczną w restauracji, koszty przewozu osób do miejsca imprezy towarzyszącej, bilety wstępu na zamek, wynajem przewodnika. Imprezy towarzyszące szkoleniom mają na celu integrację pracowników całej grupy, poprawę atmosfery pracy, poprawienie komunikacji zespołu, ułożenie wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami i w efekcie poprawę wydajności i zwiększenie przychodów firmy.

Dodatkowo w trakcie roku organizowane są szkolenia, o podobnym charakterze do General Seels Meeting, tylko dla pracowników Spółki przez "N." w przypadku wprowadzenia nowych produktów lub nowych zastosowań dla produktów już istniejących. Spotkania te są jednodniowe, odbywają się w siedzibie Spółki. W trakcie spotkania Wnioskodawca zapewnia uczestnikom i prowadzącym drobny poczęstunek (kanapki, ciastka, paluszki) i napoje (kawę, herbatę, soki). Dodatkowo osoba prowadząca szkolenie ma w razie konieczności zapewnione zakwaterowanie w hotelu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w opisanym stanie faktycznym, wydatki wymienione w związku z organizacją spotkań General Seels Meeting oraz szkoleń dla pracowników Spółki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją spotkań General Seels Meeting. Wniosek Spółki w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją szkoleń dla pracowników Spółki będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone na organizację spotkań opisanych w stanie faktycznym mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dany wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeśli celem jego poniesienia jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz jeśli nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Opisane w stanie faktycznym spotkania nie mają charakteru reprezentacji, gdyż ich celem nie jest kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowanie lepszego jej postrzegania przez odbiorców towarów handlowych. Celem tych spotkań jest natomiast przekazanie wiedzy, wymiana doświadczeń, umożliwienie podjęcia strategicznych decyzji co do dalszego działania firmy, integracja między pracownikami grupy "S." oraz poprawa atmosfery pracy. Cele te mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością, a ich osiągnięcie zwiększa wydajność pracy i w efekcie służy uzyskaniu przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących szkoleń w ramach spotkań General Seels Meeting i nieprawidłowe w zakresie pozostałych wydatków związanych z tymi spotkaniami.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

Ponadto, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Mocą art. 9 ust. 1 nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...), przy czym odrębnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka jest firmą ze 100% kapitałem norweskim, której firmą "matką" jest "N.". Obydwa podmioty należą do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw "S.". Działając jako dystrybutor produktów innych podmiotów wchodzących w skład "S.", Spółka musi ściśle współpracować z tymi podmiotami. Znacząca część działalności Wnioskodawcy w Polsce polega na sprzedaży produktów zakupionych od firm z grupy "S.". Raz do roku Wnioskodawca organizuje spotkanie handlowców General Seels Meeting dla podmiotów z tej grupy. Uczestnikami spotkań są dyrektorzy generalni, kierownicy produkcji, menadżerowie głównych klientów międzynarodowych, handlowcy oraz pracownicy działów finansowych. W trakcie spotkań prowadzone są szkolenia dotyczące sposobów sprzedaży, negocjacji umów handlowych i szczegółowych informacji technicznych o nowych zastosowaniach produktów będących w ofercie grupy. Koszty związane z organizacją General Seels Meeting obejmują:

* koszty wynajęcia sali szkoleniowej wraz ze sprzętem multimedialnym umożliwiającym prowadzenie prezentacji,

* catering (drobny poczęstunek w trakcie szkolenia),

* lunch w trakcie przerwy w szkoleniu,

* przejazdy taksówkami lub komunikacją miejską do miejsca, w którym odbywa się szkolenie,

* usługi tłumaczenia,

* koszty zakwaterowania w hotelu uczestników nie będących pracownikami Spółki.

Spotkania General Seels Meeting trwają zazwyczaj dwa do trzech dni. Po zakończeniu szkolenia organizowane są też imprezy towarzyszące dla uczestników General Seels Meeting, np. kolacja powitalna lub wycieczka. Koszty imprez towarzyszących obejmują:

* rachunek za usługę gastronomiczną w restauracji,

* koszty przewozu osób do miejsca imprezy towarzyszącej,

* bilety wstępu na zamek,

* wynajem przewodnika.

Spółka wskazuje, iż imprezy towarzyszące szkoleniom mają na celu integrację pracowników całej grupy, poprawę atmosfery pracy, poprawienie komunikacji zespołu, ułożenie wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami i w efekcie poprawę wydajności i zwiększenie przychodów firmy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwalifikacji prawnej wydatków dotyczących spotkań General Seels Meeting, tj. oceny, czy mają one charakter wydatków na reprezentację, czy też ogólnych kosztów funkcjonowania Spółki.

Stosownie bowiem do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159)".

Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

* stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i

* stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że na organizowane przez Spółkę spotkania General Seels Meeting zapraszani są dyrektorzy generalni, kierownicy produkcji, menadżerowie głównych klientów międzynarodowych, handlowcy oraz pracownicy działów finansowych z grupy przedsiębiorstw "S.", tj. grupy podmiotów gospodarczych, do której należy Spółka i których jest dystrybutorem.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie czy wydatki związane z przedmiotowymi spotkaniami handlowymi ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też nie mają tego charakteru, a służą, np. zachęcaniu międzynarodowych klientów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów oraz nabywania oferowanych towarów, czy jak wskazuje Spółka, służą przekazaniu wiedzy, wymiany doświadczeń, umożliwienia podjęcia strategicznych decyzji co do dalszego działania firmy, integracji między pracownikami grupy "S." oraz poprawie atmosfery pracy.

Skoro w trakcie spotkań prowadzone są szkolenia dotyczące sposobów sprzedaży, negocjacji umów handlowych i szczegółowych informacji technicznych o nowych zastosowaniach produktów będących w ofercie grupy, kwalifikacja prawna wydatków na ich organizację wymaga oceny, czy ich zorganizowanie ma kształtować w konsekwencji: np. popyt na dystrybuowane towary Spółki, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, lub np. podaż poprzez zachęcanie do podnoszenia jakości produkcji, czy też ma służyć budowaniu relacji z kontrahentami i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Jednostki.

A zatem w sytuacji, gdy głównym celem organizacji spotkania General Seels Meeting jest między innymi reklama produktów oferowanych przez Wnioskodawcę (w stosunku do menadżerów głównych klientów międzynarodowych), czy też umożliwienie podjęcia ważnych decyzji związanych z działalnością firmy, poprzez udział w spotkaniu osób wchodzących w skład grupy "S.", w trakcie którego prowadzone są szkolenia dotyczące sposobów sprzedaży, negocjacji umów handlowych i szczegółowych informacji technicznych o nowych zastosowaniach produktów, to wydatki na organizację części merytorycznej takich spotkań mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. A zatem spełniając ww. warunki, ponoszone przez Spółkę wydatki na organizację szkoleń podczas spotkań General Seels Meeting w postaci:

* kosztów wynajęcia sali szkoleniowej wraz ze sprzętem multimedialnym umożliwiającym prowadzenie prezentacji,

* cateringu (drobnego poczęstunek w trakcie szkolenia),

* lunchu w trakcie przerwy w szkoleniu,

* przejazdów taksówkami lub komunikacją miejską do miejsca, w którym odbywa się szkolenie,

* usług tłumaczenia,

* kosztów zakwaterowania w hotelu uczestników nie będących pracownikami Spółki

- mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

W szczególności wynagrodzenie za usługi gastronomiczne oraz zakwaterowanie można wówczas uznać za koszt podatkowy, o ile zapewnienie wyżywienia i kwaterunku stanowi przejaw gościnności nie wykraczający poza główny cel spotkania jakim jest szkolenie.

W przypadku jednak, gdy możliwość uczestniczenia w spotkaniu mają faktycznie tylko wyselekcjonowani aktualni partnerzy handlowi Spółki - grupa podmiotów o określonym "potencjale", i jeśli spotkanie to zostało przygotowywane z myślą o budowaniu relacji z nimi, wydatki na jego organizację, w tym koszty usług gastronomicznych oraz zakwaterowania, mają charakter reprezentacyjny.

Wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma więc charakter ocenny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia "reprezentacja" zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Innymi słowy, wskazane koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję lub ogólnych kosztów funkcjonowania Spółki, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z organizacją tych spotkań. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację spotkań General Seels Meeting, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Reasumując, wydatki na organizację spotkań handlowych General Seels Meeting w części, związanej bezpośrednio z działalnością Spółki (szkolenia), w szczególności gdy dotyczą one sposobów sprzedaży, negocjacji umów handlowych i szczegółowych informacji technicznych o nowych zastosowaniach produktów będących w ofercie grupy, spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy, racjonalności dla osiągnięcia przychodu.

Przy czym niezależnie od powyższego należy zauważyć, że ww. warunków zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie spełniają pozostałe opisane we wniosku wydatki związane są z organizacją imprez towarzyszących szkoleniu (zwiedzanie, kolację powitalną) - bowiem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Niezależnie od tego, iż jak wskazuje Spółka, imprezy towarzyszące szkoleniom mają na celu integrację pracowników całej grupy, poprawę atmosfery pracy, poprawienie komunikacji zespołu, ułożenie wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami i w efekcie poprawę wydajności i zwiększenie przychodów firmy, to trudno wykazać inny niż reprezentacja cel poniesienia tych wydatków. Zauważyć należy, iż w sensie ogólnym wydatki o charakterze reprezentacyjnym, często wykazują pośredni związek z prowadzona działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi w jej ramach przychodami, to jednak stosowanie do ww. przepisu nie mogą być obecnie kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Wskazana przez Wnioskodawcę celowość tych wydatków nie odbiera im więc cech reprezentacji. Wydatki te mają charakter rozrywkowy i nie stanowią elementu niezbędnego dla przeprowadzenia szkolenia. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz. Przedmiotowe wydatki związane z imprezami towarzyszącymi General Seels Meeting w postaci:

* rachunku za usługę gastronomiczną w restauracji,

* kosztów przewozu osób do miejsca imprezy towarzyszącej,

* biletów wstępu na zamek,

* wynajmu przewodnika,

- noszą zatem znamiona reprezentacji i tym samym - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zawarte w przedmiotowym wniosku należało uznać:

* za prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących szkoleń w ramach spotkań General Seels Meeting, oraz

* za nieprawidłowe w zakresie pozostałych wydatków związanych z tymi spotkaniami.

Przy czym należy zaznaczyć, iż to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Dlatego też Spółka powinna posiadać dowody dokumentujące zarówno szkoleniowy charakter spotkań handlowych, jak również zakres tychże szkoleń, dzięki czemu możliwe będzie powiązanie poniesionych wydatków z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę z prowadzonej działalności gospodarczej, oraz wykazanie racjonalności i celowości poniesionych wydatków.

Zauważyć należy również, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego. Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl