ITPB3/423-112/08/AM - Wyroby własnej produkcji przeznaczone na reklamę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-112/08/AM Wyroby własnej produkcji przeznaczone na reklamę.

"(...) Czy wydatki związane z degustacją produkowanych przez własną piekarnię ciast, pieczywa i innych produktów w placówkach handlowych obcych, w celu poczęstunku klientów, stanowią w całości wydatki związane z reklamą, czy też są to koszty reprezentacji?

(...) Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej: ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reprezentacji, tak więc należy się posiłkować definicjami zawartymi w Słowniku Języka Polskiego. Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznajemy "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów" (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159).

Reklama natomiast to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych nabywców do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może to być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można rozróżniać reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy). Reklama może zatem dotyczyć nie tylko oferowanych towarów i usług, ale również samej firmy i jej znaku.

Tym samym, wydatkami na reklamę będą wydatki związane z przeprowadzeniem degustacji potraw, napojów i innych produktów spożywczych w miejscu prowadzenia działalności, jak również w ramach promocji w sieciach sklepowych, takie jak:

-

koszty produktów spożytych podczas degustacji (u producentów napojów alkoholowych mogą to być niewielkie ilości produkowanych wyrobów),

-

wynagrodzenie dla hostess prowadzących degustacje,

-

bannery i foldery, wyposażenie stoiska (zakup stolików, obrusów, serwetek, kubeczków jednorazowych, itp.).

Jeżeli jednakże na reklamę przeznacza się wyroby własnej produkcji, to ujęcie ich w rachunku podatkowym winno się odbyć po koszcie wytworzenia, a nie jak twierdzi Wnioskodawca - w cenie detalicznej. Nie dochodzi bowiem do sprzedaży wyprodukowanych produktów, lecz do zmiany kwalifikacji tychże produktów na produkty promocyjne. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/8/28