ITPB2/4511-607/15/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/4511-607/15/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2015 r. (data wpływu - 21 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości preferencyjnego rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości preferencyjnego rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Wezwaniem z dnia 22 czerwca 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku.

Wniosek uzupełniono w ww. zakresie w dniu 3 lipca 2015 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest matką dwójki dzieci, Jej stan cywilny to: "mężatka", tzn.: nie jest po rozwodzie, nie posiada orzeczonej separacji. Od kilku lat wychowuje samotnie dzieci, nie zamieszkuje razem z ich ojcem. W 2005 r. zostały zasądzone alimenty na Jej dzieci od ich ojca, jednak z powodu nie wywiązywania się z obowiązku płacenia alimentów przez Jej męża, otrzymuje obecnie świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Od pięciu lat nie ma żadnego kontaktu z mężem, sąd nie jest w stanie ustalić miejsca jego pobytu.

Utrzymują się z Jej wynagrodzenia i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasiłku rodzinnego. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę i otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Przed 2014 rokiem składając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, mogła skorzystać z ulgi na dwoje dzieci, jednak przy tak niskiej zaliczce na podatek dochodowy nie otrzymywała pełnej ulgi nawet na jedno dziecko. Natomiast sytuacja zmieniła się w roku 2014, kiedy mogła uzyskać ulgę na dwoje dzieci, składając PIT/UZ oraz rozliczyć się w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci i zyskać dodatkowo 556,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może korzystać z preferencyjnego rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni w zaistniałej sytuacji może korzystać z preferencyjnego rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie jest panną, wdową, rozwódką, osobą - wobec której orzeczono separację, osobą pozostającą w związku małżeńskim - której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności. Jednakże Wnioskodawczyni uważa, że mogłaby skorzystać z ulgi dla samotnych rodziców, ponieważ wypełnia wszystkie znamiona definicji samotnej matki: zamieszkuje z dziećmi - sama, wychowuje dzieci - sama, dba o ich rozwój - sama, bez jakiegokolwiek kontaktu, bez jakiejkolwiek pomocy, bez jakiegokolwiek wkładu ze strony ojca w wychowanie dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawę prawną oraz zasady opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci określa art. 6 ust. 4-4b, 8-13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Wobec dyspozycji powołanego przepisu przesłanką niezbędną dla opodatkowania dochodów w sposób przewidziany w art. 6 ust. 4 ustawy (tekst jedn.: w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów uzyskanych przez osobę samotnie wychowującą dziecko) jest m.in. posiadanie określonego stanu cywilnego bądź w przypadku braku orzeczenia separacji w rozumieniu odrębnych przepisów i pozostawania w związku małżeńskim - pozbawienie małżonka praw rodzicielskich lub odbywanie przez niego kary pozbawienia wolności.

Mając na uwadze powyższe, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym w sytuacji gdy nie posiadając orzeczonej separacji i pozostając w związku małżeńskim z małżonkiem, który nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywa kary pozbawienia wolności może korzystać z preferencyjnego rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni nie będąc panną, wdową, rozwódką albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności nie należy bowiem do jednej z kategorii osób wymienionych w zamkniętym katalogu ustanowionym przez ustawodawcę w powołanym wyżej przepisie. W takim przypadku, skoro zatem nie można uznać Wnioskodawczyni za osobę samotnie wychowującą dzieci w świetle art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do korzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia, o którym mowa w tym przepisie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl