ITPB2/4511-512/16/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/4511-512/16/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2016 r. (data wpływu 10 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec - jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku wykazania emerytury otrzymanej z Niemiec w zeznaniu rocznym, jest prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 2011 r. otrzymuje (około 1600 zł rocznie) emeryturę z niemieckiego urzędu rentowego.

W związku z tym, że urząd niemiecki nie pobierał podatku, Wnioskodawczyni opodatkowywała rentę w Polsce (wykazywała w rocznym zeznaniu podatkowym).

W 2016 r. niemiecki urząd finansowy upomniał się o podatek za lata 2011-2015.

W związku z tym pojawiły się u Wnioskodawczyni wątpliwości związane z podwójnym opodatkowaniem otrzymywanego świadczenia.

Wnioskodawczyni w ww. latach podatkowych pracowała za granicą tylko 2 miesiące w roku. Stały adres zamieszkania i obowiązek podatkowy miała zawsze w Polsce i w Polsce też się tylko rozliczała. Wszystkie powiązania rodzinne, gospodarcze i finansowe były tylko w Polsce. Praca w Niemczech była tylko sezonowa i trwała nie dłużej niż 62 dni w roku. Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski. Wskazana we wniosku emerytura wypłacana była z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych Deutsche Rentenversicherung.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywana z Niemiec emerytura jest opodatkowana w Polsce czy w Niemczech?

W ocenie Wnioskodawczyni emerytura powinna być opodatkowana w Niemczech, a w Polsce powinna być zwolniona z podatku. Wnioskodawczyni uważa jednak, że powinna ją wykazywać w zeznaniu rocznym przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją, tzw. stopy procentowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku wykazania emerytury otrzymanej z Niemiec w zeznaniu rocznym oraz za prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 2011 r. otrzymuje (około 1600 zł rocznie) emeryturę z niemieckiego urzędu rentowego.

W związku z tym, że urząd niemiecki nie pobierał podatku, Wnioskodawczyni opodatkowywała rentę w Polsce (wykazywała w rocznym zeznaniu podatkowym).

W 2016 r. niemiecki urząd finansowy upomniał się o podatek za lata 2011-2015.

W związku z tym pojawiły się u Wnioskodawczyni wątpliwości związane z podwójnym opodatkowaniem otrzymywanego świadczenia.

Wnioskodawczyni w ww. latach podatkowych pracowała za granicą tylko 2 miesiące w roku. Stały adres zamieszkania i obowiązek podatkowy miała zawsze w Polsce i w Polsce też się tylko rozliczała. Wszystkie powiązania rodzinne, gospodarcze i finansowe były tylko w Polsce. Praca w Niemczech była tylko sezonowa i trwała nie dłużej niż 62 dni w roku. Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski. Wskazana we wniosku emerytura wypłacana była z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych Deutsche Rentenversicherung.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Ponadto, nie ma zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech. W konsekwencji, dochodów tych nie należy wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym, jak również nie podlegają one - wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni - uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy podatkowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl