ITPB2/4511-48/15/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/4511-48/15/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2015 r. (data wpływu 12 stycznia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w latach 2013 - 2014 realizował projekt pn. "Robotnik drogowy - kurs zawodowy dla osób bezrobotnych z obszaru XXX" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Okres realizacji projektu: 1 września 2013 - 15 października 2014 r. Projekt realizowany był w ramach Priorytetu VI "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1. "Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie", Poddziałania 6.1.1. "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy", gdzie instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia) jest Wojewódzki Urząd Pracy. Zgodnie z umową dofinansowania zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy Wnioskodawca uzyskał status Beneficjenta.

Projekt w 85% współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% ze środków budżetu państwa.

Uczestnikami projektu były osoby bezrobotne w wieku od 18 do 24 lat zamieszkujące powiat. Uczestnicy projektu objęci zostali wsparciem w postaci indywidualnego doradztwa zawodowego z IPD, grupowego doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych i staży.

Rekrutacja do projektu miała charakter otwarty a uczestnicy zgłaszali się do Beneficjenta z własnej inicjatywy. Do obsługi rekrutacji Beneficjent powołał biuro projektu, w którym zainteresowane osoby składały odpowiednio wypełnione formularze i deklaracje rekrutacyjne. Do projektu zakwalifikowano 20 uczestników, którzy uczestniczyli w poszczególnych etapach wsparcia, w tym również w szkoleniach, w ramach których otrzymywali świadczenie pieniężne w postaci stypendium szkoleniowego, a 12 uczestników w stażach, w ramach których otrzymywali świadczenie w postaci stypendium stażowego. Udział w projekcie był dla uczestników bezpłatny.

W ramach realizowanego projektu Beneficjent w 2013 r. i 2014 r. wypłacał uczestnikom projektu świadczenia - stypendia:

1.

dla 18 uczestników w postaci stypendium szkoleniowego za udział w 322 godzinach szkolenia, w tym 202 godziny szkolenia "Operator koparko - ładowarki" oraz 120 godzin szkolenia "Układacz nawierzchni drogowych". Za każdą godzinę udziału w szkoleniach każdy z 18 uczestników otrzymał 4 zł brutto.

2.

dla 2 uczestników w postaci stypendium szkoleniowego za udział w 330 godzinach szkolenia, w tym 202 godziny szkolenia "Operator koparko - ładowarki", 120 godzin szkolenia "Układacz nawierzchni drogowych", 8 godzin szkolenia "Równe szanse na rynku pracy". Za każdą godzinę udziału w szkoleniach każdy z uczestników otrzymał 4 zł brutto. Dodatek szkoleniowy wypłacany był przez Beneficjenta uczestnikom projektu ze środków (wskazanych w budżecie projektu), które Beneficjent otrzymał w transzach przekazywanych przez instytucję wdrażającą (instytucję pośredniczącą II stopnia) na realizację projektu.

Po zakończeniu szkoleń 12 uczestników odbyło staż zawodowy, który trwał 5 miesięcy. W związku z uczestnictwem w stażach uczestnicy otrzymali stypendium stażowe w wysokości 1.500 zł brutto za każdy miesiąc. Stypendium stażowe wypłacane było przez Beneficjenta uczestnikom projektu ze środków (wskazanych w budżecie projektu), które Beneficjent otrzymał w transzach przekazywanych przez instytucję wdrażającą (instytucję pośredniczącą II stopnia) na realizację projektu.

Staż był realizowany w oparciu o dwie umowy:

* umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem a pracodawcą, u którego uczestnicy odbywali staż zawodowy;

* umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem a uczestnikiem projektu odbywającym staż.

Stypendia szkoleniowe i stażowe wypłacane były uczestnikom projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca jako realizator projektu (Beneficjent projektu POKL), miał obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zarówno od kwot stypendiów szkoleniowych, jak i stypendiów stażowych wypłacanych uczestnikom projektu. Czy, w związku z tymi wypłatami, Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania tym osobom informacji PIT-8C za 2013 r. i 2014 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są środki finansowe otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28 poz. 146).

Zgodnie z definicją zamieszczoną w przepisach ustawy o finansach publicznych, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych (w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty otrzymane ze środków europejskich przez ich beneficjentów są objęte zwolnieniem podatkowym, zatem kwoty stypendiów szkoleniowych oraz stażowych wypłacane uczestnikom projektu za udział w szkoleniach i stażach są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że jako realizator projektu, nie miał obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zarówno od kwoty stypendiów szkoleniowych, jak i stypendiów stażowych wypłacanych uczestnikom projektu, jak również nie miał obowiązku sporządzania dla tych osób informacji PIT-8C za 2013 r. i 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2014 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 12 września 2014 r. przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 13 września 2014 r. przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2013 - 2014 realizował projekt pn. "Robotnik drogowy - kurs zawodowy dla osób bezrobotnych z obszaru XXX" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Okres realizacji projektu: 1 września 2013 - 15 października 2014 r. Projekt realizowany był w ramach Priorytetu VI "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1. "Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie", Poddziałania 6.1.1. "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy", gdzie instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia) jest Wojewódzki Urząd Pracy. Zgodnie z umową dofinansowania zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy Wnioskodawca uzyskał status Beneficjenta.

Projekt w 85% współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% ze środków budżetu państwa.

Uczestnikami projektu były osoby bezrobotne w wieku od 18 do 24 lat zamieszkujące powiat. Uczestnicy projektu objęci zostali wsparciem w postaci indywidualnego doradztwa zawodowego z IPD, grupowego doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych i staży.

Rekrutacja do projektu miała charakter otwarty a uczestnicy zgłaszali się do Beneficjenta z własnej inicjatywy. Do obsługi rekrutacji Beneficjent powołał biuro projektu, w którym zainteresowane osoby składały odpowiednio wypełnione formularze i deklaracje rekrutacyjne. Do projektu zakwalifikowano 20 uczestników, którzy uczestniczyli w poszczególnych etapach wsparcia, w tym również w szkoleniach, w ramach których otrzymywali świadczenie pieniężne w postaci stypendium szkoleniowego, a 12 uczestników w stażach, w ramach których otrzymywali świadczenie w postaci stypendium stażowego. Udział w projekcie był dla uczestników bezpłatny.

W ramach realizowanego projektu Beneficjent w 2013 r. i 2014 r. wypłacał uczestnikom projektu świadczenia - stypendia:

1.

dla 18 uczestników w postaci stypendium szkoleniowego za udział w 322 godzinach szkolenia, w tym 202 godziny szkolenia "Operator koparko - ładowarki" oraz 120 godzin szkolenia "Układacz nawierzchni drogowych". Za każdą godzinę udziału w szkoleniach każdy z 18 uczestników otrzymał 4 zł brutto.

2.

dla 2 uczestników w postaci stypendium szkoleniowego za udział w 330 godzinach szkolenia, w tym 202 godziny szkolenia "Operator koparko - ładowarki", 120 godzin szkolenia "Układacz nawierzchni drogowych", 8 godzin szkolenia "równe szanse na rynku pracy". Za każdą godzinę udziału w szkoleniach każdy z uczestników otrzymał 4 zł brutto. Dodatek szkoleniowy wypłacany był przez Beneficjenta uczestnikom projektu ze środków (wskazanych w budżecie projektu), które Beneficjent otrzymał w transzach przekazywanych przez instytucję wdrażającą (instytucję pośredniczącą II stopnia) na realizację projektu.

Po zakończeniu szkoleń 12 uczestników odbyło staż zawodowy, który trwał 5 miesięcy. W związku z uczestnictwem w stażach uczestnicy otrzymali stypendium stażowe w wysokości 1.500 zł brutto za każdy miesiąc. Stypendium stażowe wypłacane było przez Beneficjenta uczestnikom projektu ze środków (wskazanych w budżecie projektu), które Beneficjent otrzymał w transzach przekazywanych przez instytucję wdrażającą (instytucję pośredniczącą II stopnia) na realizację projektu.

Staż był realizowany w oparciu o dwie umowy:

* umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem a pracodawcą, u którego uczestnicy odbywali staż zawodowy;

* umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem a uczestnikiem projektu odbywającym staż.

Stypendia szkoleniowe i stażowe wypłacane były uczestnikom projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych wypłaconych osobom biorącym udział w projekcie finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te były bowiem uczestnikami projektu, a ww. stypendia stanowiły dla nich pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem, w związku z wypłatą stypendiów, zarówno szkoleniowych jak i stażowych, korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, Wnioskodawca nie był zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczeń. Nie miał też obowiązku wystawienia za 2013 r. i 2014 r., dla tych osób, informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl