ITPB2/436-9/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-9/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy przeniesienia własności nieruchomości gruntowej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 6 czerwca 2007 r. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży oraz aktu notarialnego dotyczącego wykonania umowy warunkowej, nabyła Pani wraz z mężem nieruchomość gruntową o powierzchni 1,0243 ha. Nabycia dokonała Pani na prawach własności ustawowej z zamiarem urządzenia gospodarstwa rolnego, korzystając ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 2 - 4 w związku z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W dniu 20 lipca 2007 r. na mocy decyzji administracyjnej Starosty uzyskała Pani "wyłączenie z produkcji rolnej części działki" (w wysokości 0,1188 ha oraz 0,0714 ha - odpowiednio grunty w klasie gleboznawczej PsIV oraz PsV) z przeznaczeniem pod zabudowę. W dniu 14 sierpnia 2007 r. na podstawie decyzji wydanej przez Starostwo Powiatowe w N., uzyskała Pani pozwolenie na budowę domu drewnianego mieszkalnego jednorodzinnego. Wymogiem uzyskania pozwolenia na budowę było wyłączenie części gruntów spod produkcji rolnej. Na podstawie wypisu z rejestru gruntów z dnia 27 sierpnia 2007 r. wynika, iż łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 1,0243 ha w tym: grunt w klasie gleboznawczej PsIV stanowi powierzchnię 0,6736, PsV 0,0949, W (rowy) 0,0656, Bp 0,1902. Na terenie nabytej nieruchomości znajdować się będzie budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący oraz pomieszczenia gospodarcze. Nie będą dokonywane żadne specyficzne uprawy rolne, hodowla zwierząt czy drobiu, a teren będzie wykorzystany zgodnie z jego klasyfikacją (grunty rolne pozostałe, pastwiska) na utrzymanie trawy i jej pielęgnację przy założeniu stworzenia nowej zabudowy zagrodowej mieszkalnej przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji należy dokonać zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnej dotyczącej nabycia nieruchomości gruntowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek od czynności cywilnoprawnej nie jest należny z uwagi, na fakt, iż wymóg wyłączenia części gruntu spod produkcji rolnej wyniknął jedynie ze szczególnych zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego gminy N. Łączna powierzchnia gruntów przekracza 1 ha (spełnia wymogi definicji gospodarstwa rolnego), a wyłączony teren służy tworzeniu gospodarstwa, tj. budowaniu budynków: mieszkalnego i gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa sprzedaży jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku między innymi przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Definiując pojęcie " gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku, tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie może skutkować pozbawieniem praw do zwolnienia od podatku.

Należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów o których mowa w tym przepisie daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że w dniu 6 czerwca 2007 r. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży nabyła Pani wraz z mężem nieruchomość gruntową o powierzchni 1,0243 ha. Nabycia dokonała Pani "na prawach własności ustawowej" z zamiarem urządzenia gospodarstwa rolnego. Z wypisu z rejestru gruntów z dnia 27 sierpnia 2007 r. wynika, iż łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 1,0243 ha w tym: grunt w klasie gleboznawczej PsIV stanowi powierzchnię 0,6736, PsV 0,0949, W (rowy) 0,0656, Bp 0,1902. Na terenie posesji powstaną budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący oraz pomieszczenia gospodarcze. Teren będzie wykorzystywany zgodnie z jego klasyfikacją (grunty rolne pozostałe, pastwiska) na utrzymanie trawy i jej pielęgnację.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia gruntu opisanego we wniosku, stosownie do przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, czynność ta jest zwolniona od podatku, gdyż w chwili jej dokonania nabywany grunt stanowił gospodarstwo rolne w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością Pani i Małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również Małżonka, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy.

Pani Małżonek chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl