ITPB2/436-88/11/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-88/11/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z istniejącymi wiatami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z istniejącymi wiatami.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest posiadaczem prawa użytkowania wieczystego gruntu - działki o powierzchni 24.579 m 2. W przyszłości zamierza wydzielić część działki o powierzchni ok. 11.000 m 2 i sprzedać. Na wydzielonej działce znajdują się dwie blaszane wiaty typu "piecki", postawione w latach 1986-1988 i wykorzystywane z początku jako magazyn papieru, a później pod wynajem. Wiaty nie mają fundamentów i stoją na wylanym betonowym podłożu, przytwierdzone kotwami i metalowymi słupami. Z czterech stron posiadają ściany zewnętrzne i są zadaszone. Z posiadanych wypisów rejestrów gruntów wynika, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi tereny przemysłowe (Ba). Plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza je pod usługę i produkcję oraz dopuszcza lokalizację funkcji mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przy sprzedaży działki o powierzchni 11.000 m 2 wraz z istniejącymi wiatami, Spółka będzie musiała naliczyć i odprowadzić należny podatek od towarów i usług, nie zaliczając ww. wiat do budowli lub budynków, opierając się na twierdzeniu, że pojęcie "wiata" nie występuje w ustawie - Prawo budowlane.

2.

Czy potraktować wiaty jako budowle, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym wystąpi podatek od czynności cywilnoprawnych, który obciąży kupującego.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych - wiaty są budowlami (obciążone podatkiem od nieruchomości), a sprzedaż gruntu wraz z budowlami jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a) umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 4 wskazanej ustawy, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;

Przepis ten ustanawia zasadę, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Jego analiza wskazuje jednak, iż nie każda czynność cywilnoprawna zwolniona z podatku od towarów i usług, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek dotyczy bowiem m.in. umowy sprzedaży nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest posiadaczem prawa użytkowania wieczystego gruntu. W niedalekiej przyszłości planuje wydzielić część działki o powierzchni ok. 11000 m2, na której znajdują się dwie blaszane wiaty typu "piecki" oraz sprzedaż tej wydzielonej części.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że w wydanej na wniosek Spółki interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2011 r., nr ITPP2/443-874/11/AF w zakresie podatku od towarów i usług wskazano, że wiata nie została wymieniona w definicjach pojęcia budynku i budowli ustawy prawo budowlane. Istotne jest również to, że w przypadku tych obiektów akcent wyraźnie został postawiony na trwałe związanie z gruntem. Z treści wniosku wynika natomiast, że przedmiotowe wiaty zostały przytwierdzone do gruntu jedynie kotwami, co w praktyce oznacza możliwość łatwego ich demontażu.

Powyższe sprawia, że skoro przedmiotowe wiaty nie są budowlami, tzn. obiektami trwale związanymi z gruntem, przedmiotem planowanej dostawy będzie grunt niezabudowany (prawo jego użytkowania wieczystego) oraz ruchomości, tj. wiaty. Dostawa nieruchomości (gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym) nie będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), bowiem opisany we wniosku grunt jest przeznaczony pod zabudowę. W związku z tym dostawa ta będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%. Dostawa wiat, o ile są one towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ww. ustawy, będzie natomiast zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie ust. 1 pkt 2 ww. artykułu. W przeciwnym przypadku, tj. gdy opisane wiaty nie są towarami używanymi, również ich dostawa będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%.

Z tego względu wskazać należy, iż skoro sprzedaż części prawa użytkowania wieczystego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wyłączona będzie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W tym bowiem zakresie zastosowanie znajdzie wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast sprzedaż wiat wskazanych we wniosku, w zależności od tego czy zostaną one uznane za towar używany bądź też gdy nie będą towarem używanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, będzie odpowiednio podlegać zwolnieniu z opodatkowania bądź opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe oznacza, że sprzedaż wiat z uwagi na regulacje art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych również wyłączona będzie z opodatkowania tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl