ITPB2/436-78/09/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-78/09/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania usługi cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania usługi cash pooling.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka przystąpiła do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej (systemu cash poolingu), administrowanego przez podmiot z grupy "V." z siedzibą w Danii. W ramach systemu cash poolingu mają miejsce transfery środków pieniężnych pomiędzy poszczególnymi uczestnikami systemu (jest to tzw. realny cash poolingu). Uczestnictwo Spółki w systemie cash poolingu regulowane jest następującymi umowami:

* wielostronną umową o współpracy, dotyczącą m.in. cash poolingu, zawartą pomiędzy "V." a innymi spółkami z grupy "V.", w tym Wnioskodawcą, wraz z załącznikiem określającymi wysokość wynagrodzenia pobieranego przez "V." z tytułu świadczenia usług cash poolingu;

* ramową umowę zawartą na poziomie grupy, pomiędzy "V." a bankiem "N." z siedziba w Danii;

* porozumieniem dotyczącym przystąpienia Wnioskodawcy do systemu cash poolingu, prowadzonego przez bank w Danii, za zgodą "V.".

W oparciu o powyższe umowy podmiotem zarządzającym jest "V.". W szczególności jest on posiadaczem tzw. konta skonsolidowanego oraz posiadaczem tzw. wewnętrznych skonsolidowanych kont rozliczeń bieżących (subkont konta skonsolidowanego), które zostały otwarte dla każdej jednostki uczestniczącej w systemie (każdej jednostki skonsolidowanej). Zarówno konto skonsolidowane, jak i wewnętrzne skonsolidowane konta rozliczeń bieżących są prowadzone w banku głównym - "N.".

Wnioskodawca przystąpił do systemu cash poolingu jako uczestnik (jednostka skonsolidowana). W tym celu zostało dla niego otwarte wewnętrzne skonsolidowane konto rozliczeń bieżących w banku "N.". Konto to zostało utworzone w imieniu "V.", ale na adres Wnioskodawcy (właścicielem tego konta jest "V.").

Wnioskodawca jest jednocześnie posiadaczem rachunków operacyjnych prowadzonych w banku "N." Polska. Może posiadać większą liczbę takich rachunków. Obecnie z systemem cash poolingu współpracują dwa rodzaje rachunków operacyjnych Wnioskodawcy - jeden prowadzony w złotówkach (zarówno wpływy na rachunek Spółki, jak i wypływy z tego rachunku są dokonywane w złotówkach) i drugi prowadzony w euro (zarówno wpływy na rachunek Spółki, jak i wypływy dokonywane są w euro).

Transfery środków pieniężnych w ramach systemu cash poolingu dokonywane są pomiędzy danym rachunkiem operacyjnym Wnioskodawcy, prowadzonym w "N." Polska, a wewnętrznym skonsolidowanym kontem rozliczeń bieżących Wnioskodawcy w "N." (i w efekcie - kontem skonsolidowanym "V."). W ramach systemu cash poolingu, w sytuacji gdy na danym rachunku operacyjnym Wnioskodawcy w "N." Polska wykazywane są nadwyżki środków finansowych (generalnie powyżej kwoty, którą Spółka ma prawo utrzymywać na swoim rachunku) Wnioskodawca może dokonać transferu środków z tego rachunku operacyjnego na wewnętrzne skonsolidowane konto rozliczeń bieżących, prowadzone w "N.". Jednocześnie, w sytuacji niedoborów środków pieniężnych, Wnioskodawca może zgłosić zapotrzebowanie na środki pieniężne. W takim wypadku dany rachunek operacyjny Spółki w "N." Polska jest zasilany ze środków z systemu cash poolingu (w praktyce poprzez konto skonsolidowane prowadzone w "N.").

W związku z uczestnictwem w systemie cash poolingu, okresowo, rachunek Wnioskodawcy jest uznawany odsetkami w związku z przekazaniem przez niego nadwyżek finansowych lub też jest obciążany przez "V." odsetkami za korzystanie z udostępnionych mu środków finansowych. Płatność odsetek, które otrzymuje lub których dokonuje, uwzględniają każdorazowo wynagrodzenie "V." za zarządzanie systemem cash poolingu.

Uczestnikami systemu cash poolingu (jednostkami skonsolidowanymi) są również inne spółki z grupy "V.", dla których również otwarto wewnętrzne skonsolidowane konta rozliczeń bieżących. "V." nie jest udziałowcem Wnioskodawcy, ani jej spółką siostrzaną. Jest natomiast podmiotem posiadającym udziały w kapitale udziałowca, tj. spółka babką Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

czy opisane w przedstawionym stanie faktycznym czynności będą stanowiły świadczenie usług przez "V." na rzecz Wnioskodawcy, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

2.

czy miejscem świadczenia powyższych usług dla celów podatku od towarów i usług będzie Polska, czy usługi te będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz czy wartość tych usług powinna być uwzględniana przez Wnioskodawcę w tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

czy opisane w przedstawionym stanie faktycznym czynności będą rodzić obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

4.

czy środki transferowane w ramach systemu cash poolingu na/z rachunków operacyjnych Wnioskodawcy (kwoty bazowe) będą stanowiły dla niego przychody podatkowe/koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

5.

czy odsetki płacone/otrzymywane przez Wnioskodawcę w związku z uczestnictwem w systemie cash poolingu, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów/przychody podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadzie kasowej.

6.

czy odsetki płacone przez Wnioskodawcę w związku z uczestnictwem w systemie cash poolingu będą podlegały ograniczeniom w zakresie niedostatecznej kapitalizacji, wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

7.

czy odsetki wypłacane przez Wnioskodawcę do "V." będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych (podatkiem u źródła), według stawki 5%, wynikającej z polsko - duńskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatu duńskiej rezydencji podatkowej "V.".

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w przedstawionym stanie faktycznym czynności nie będą rodzić obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu nie podlegają czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy opisane w przedstawionym stanie faktycznym czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, zgodnie z art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a jednocześnie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, usługi te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług. W konsekwencji, mając na uwadze art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy stwierdzić, iż opisane w przedstawionym stanie faktycznym czynności nie rodzą obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca zwraca uwagę, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Nie zawiera on usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową - cash poolingu - która w przedstawionym stanie faktycznym jest świadczona przez "V." System na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie kompleksowej umowy cash poolingu (umowy nienazwanej). Co więcej, według Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym stanie faktycznym usługa nie wypełnia znamion żadnej z czynności wymienionych w tym katalogu, w tym wymienionej w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje liczne pisma organów podatkowych, w tym interpretację indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak IPPB2/436-36/07-4/09/SP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają:

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki,

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Uwzględniając powyższe, podkreślić należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności objętych tym podatkiem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają jedynie czynności wymienione w przywołanej regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania są m.in. umowy pożyczki. W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W sytuacji przedstawionej we wniosku konstrukcja tzw. "cash poolingu" jako sposób gospodarowania wolnymi środkami finansowymi niewątpliwie zawiera w sobie elementy kredytowania jednych podmiotów przez drugie. Nie sposób jednak uznać, że tym samym wyczerpuje ona wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla umowy pożyczki. W operacjach "cash poolingu", o których mowa we wniosku, mamy do czynienia z wieloma podmiotami, a mianowicie: posiadającym wolne środki finansowe, posiadającym niedobór tych środków, instytucją zarządzającą oraz bankiem. W opisywanych transakcjach uczestniczą wszystkie te podmioty i dla każdego z nich z tytułu uczestnictwa w "cash poolingu" powstają określone prawa i obowiązki. Nie dochodzi jednak w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, gdyż brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik "cash poolingu" posiadający wolne środki nie wie, czy środki te zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. W konsekwencji, nie jest więc skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, gdyż źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym będą gromadzone wolne środki wszystkich posiadających je uczestników "cash poolingu".

Reasumując, usługa zarządzania płynnością finansową ("cash pooling") nie została enumeratywnie wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie można też tego typu czynności zakwalifikować jako umowy pożyczki wymienionej w tym katalogu. Czynności dokonywane w ramach umowy "cash poolingu" nie będą zatem podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Z tego też względu bez znaczenia dla opodatkowania czynności cash poolingu podatkiem od czynności cywilnoprawnych pozostaje fakt opodatkowania jej stron podatkiem od towarów i usług lub zwolnienie ich z tego podatku.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl