ITPB2/436-69/08/AD - Czy zakup samochodu używanego od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu PCC?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-69/08/AD Czy zakup samochodu używanego od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu PCC?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży używanego samochodu zawartej z osobą fizyczną nie będącą podatnikiem podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży używanego samochodu zawartej z osobą fizyczną nie będącą podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży oraz napraw samochodów używanych. Używane samochody nabywa Pan od przedsiębiorców bądź od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Zakupione przez Pana samochody w zależności od ich stanu technicznego są remontowane i po dokonaniu naprawy sprzedawane innym osobom bądź rozbierane na części, które następnie są sprzedawane. W 2008 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży nabył Pan używany samochód, którego okres używania przez sprzedawcę wynosił ponad pół r., o wartości powyżej 1000 zł, od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - w celu wyremontowania go i dalszej sprzedaży innej osobie. Powyższa transakcja była jedyną zawartą między stronami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy umowa kupna-sprzedaży samochodu używanego (okres używania przez sprzedawcę ponad pół r., wartość 1000 zł) zawarta przez Pana w 2008 r. z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

2.

Czy jest Pan zobowiązany do złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z dokonanym przez Pana w 2008 r. zakupem używanego samochodu (okres używania przez sprzedawcę ponad pół r., wartość powyżej 1000 zł) od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez niego samochodu używanego od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż:

1.

żadnej ze stron umowy kupna-sprzedaży nie powstanie obowiązek w podatku od towarów i usług,

2.

żadna ze stron umowy kupna-sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, co wynika wprost z przepisu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stoi Pan na stanowisku, iż należy złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży samochodu, co wynika wprost z przepisu art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 1 ust. 4 ww. ustawy, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi - z zastrzeżeniem ust. 5 - jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z normy prawnej zawartej w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wynika, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Nie podlegają więc podatkowi od czynności cywilnoprawnych, co do zasady, te czynności (wymienione w art. 1 ww. ustawy), których dokonanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z dyspozycją powyższego przepisu o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu odrębnych przepisów, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich - z tytułu dokonania tej konkretnej czynności - jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W praktyce oznacza to, że przy zawieraniu umowy sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług musi posiadać sprzedający. Nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego, gdyż z tytułu zakupu towaru lub usługi nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż w 2008 r. Pan jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonał zakupu samochodu używanego od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W tym przypadku Pan jako nabywca rzeczy do dalszej odsprzedaży, staje się podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych. Dlatego też - stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - od tej czynności winien Pan, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl