ITPB2/436-61/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-61/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 9 lutego 2007 r. zmarła Pani matka. Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 13 kwietnia 2007 r. stwierdzone zostało nabycie przez Panią spadku po zmarłej matce. ww. orzeczenie sądowe uprawomocniło się w dniu 4 maja 2008 r., natomiast odebrała je Pani - po dniach wolnych - 8 maja 2007 r. Z uwagi na nagłaśnianie w publikatorach o zwolnieniu I grupy podatników z podatku od spadków i darowizn, nie wiedziała Pani, że ciąży na niej obowiązek zgłoszenia się do właściwego urzędu skarbowego, pomimo prawa do ww. zwolnienia.

W dniu 6 czerwca 2007 r. (środa - następny dzień był dniem wolnym od pracy) zgłosiła się Pani z postanowieniem Sądu do właściwego dla swojego miejsca zamieszkania urzędu skarbowego i zapytała pracownika, czy to prawda, że ciążą na niej jakieś obowiązki. Otrzymała Pani druk SD-Z1 do wypełnienia, który po uzupełnieniu danych złożyła w dniu 8 czerwca 2007 r. (7 czerwca 2007 r. był dniem wolnym od pracy), przy czym zapewniono Panią, że powyższa czynność została dokonana w terminie. W miesiącu lipcu 2007 r. otrzymała Pani do wiadomości pismo urzędu skarbowego, kierowane do właściwego dla miejsca położenia masy spadkowej urzędu skarbowego, przy którym przekazano druk SD-Z1.

W dniu 28 marca 2008 r. otrzymała Pani listem poleconym pismo urzędu skarbowego z dnia 25 marca 2008 r. z prośbą o uzupełnienie zeznania o informację: materiał budowy i wiek budynku. Zaraz po otrzymaniu pisma, przygotowała Pani odpowiedź, którą doręczyła w tym samym dniu, tj. 28 marca 2008 r. Przy składaniu ww. pisma, poinformowano Panią, że będzie musiała zmienić druk złożonego zeznania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Dlaczego ma nastąpić zmiana druku zeznania, pomimo złożenia zeznania na właściwym druku i w terminie, co potwierdzał w dniu 8 czerwca 2007 r. pracownik urzędu skarbowego; jaka jest tego podstawa prawna.

2.

Jakie są konsekwencje podważanego stanowiska pracownika jednego urzędu przez pracownika drugiego urzędu.

Pani zdaniem, przedmiotowe nabycie spadku winno skorzystać ze zwolnienia od spadku i darowizn na podstawie art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego; darowizny, polecenia darczyńcy; zasiedzenia; nieodpłatnego zniesienia współwłasności; zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu oraz nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Stosownie do art. 5 powołanej ustawy, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, a powstaje on, zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 1 pkt 1, przy nabyciu w drodze dziedziczenia, z chwilą przyjęcia spadku. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem i jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, to zgodnie z ust. 4 powołanego artykułu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się tego orzeczenia.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) wprowadzono w ustawie o podatku od spadków i darowizn art. 4a, zgodnie z którym zwolniono od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4. W przypadku braku takiego zgłoszenia nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Kwestię daty nabycia spadku regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.) Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 922 prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W świetle art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a stosownie do art. 925 - spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Pojęcie obowiązku podatkowego ustawodawca zdefiniował w art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Natomiast art. 12 § 3 cytowanej ustawy stanowi, iż terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym podała Pani, że matka zmarła w dniu 9 lutego 2007 r. Jak wynika z przepisów prawa cywilnego przytoczonych wyżej, dzień ten jest dniem otwarcia spadku, a co za tym idzie, jest to data, w której nabyła Pani masę spadkową pozostawioną przez zmarłą. Natomiast w dniu 4 maja 2007 r. uprawomocniło się postanowienie sądu rejonowego z dnia 13 kwietnia 2007 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłej, a zatem zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o spadkach i darowiznach, aby uzyskać zwolnienie z opodatkowania, należało zgłosić fakt nabycia spadku najpóźniej w dniu 4 czerwca 2007 r.; ww. zgłoszenia dokonała Pani w dniu 8 czerwca 2007 r.

Przekroczenie tego terminu skutkuje - zgodnie z art. 4a ust. 3 ustawy - opodatkowaniem na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podlega nabycie od jednej osoby własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwoty wolne, określone w niżej wymienionych kwotach dla nabywców:

* zaliczonych do I grupy podatkowej - 9.637 zł,

* zaliczonych do II grupy podatkowej - 7.276 zł

* zaliczonych do III grupy podatkowej - 4.902 zł.

Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, Pani, jako córka spadkodawczyni zaliczona jest do I grupy podatkowej (zstępna). W świetle powyższych przepisów, będzie Pani zobowiązana zapłacić podatek od spadków i darowizn, o ile wartość nabytych w spadku rzeczy i praw majątkowych przewyższy kwotę wolną od opodatkowania, tj. 9.637 zł.

Zgodnie z art. 17a ust. 1 ustawy podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika. W kwestii rodzaju zeznania podatkowego, należy stwierdzić, iż o ile w przypadku skorzystania ze zwolnienia z art. 4a ustawy, właściwym drukiem jest ustalony w oparciu o delegację ustawową z art. 4a ust. 5 ustawy druk SD-Z1, o tyle w przypadku opodatkowania nabycia w drodze spadku, na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej, obowiązuje druk SD-3 (ustalony na podstawie delegacji ustawowej z art. 17a ust. 4 ustawy).

Zatem - w sytuacji utraty prawa do zwolnienia z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, z uwagi na niezachowanie terminu do zgłoszenia nabycia spadku, wymaganego ww. przepisem - urząd skarbowy ma prawo żądać od Pani zmiany druku zeznania.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż w świetle art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydaje, na pisemny wniosek zainteresowanego - w jego indywidualnej sprawie - pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem kwestia poruszona w pytaniu drugim nie może stanowić przedmiotu wydawanych interpretacji indywidualnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawczynię fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl