ITPB2/436-59/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-59/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia od opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia od opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 17 marca 2007 r. zmarł Pani mąż. Do jego śmierci byli Państwo współwłaścicielami gospodarstwa rolnego (Pani w 45/68, a mąż - 23/68), w skład którego wchodzą: grunty rolne o powierzchni 12 ha i siedlisko (dom mieszkalny, stajnia, stodoła, magazyn gospodarczy i garaż). W związku z powyższym Sąd Rejonowy stwierdził na mocy postanowienia nabycie przez Panią i dzieci spadku po zmarłym, na skutek czego skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizny na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku od spadków i darowizn. Na chwilę obecną zamierza Pani - za zgodą pozostałych spadkobierców (dzieci) - wydzierżawić dwa pomieszczenia gospodarcze - jedno w magazynie gospodarczym, a drugie w stodole (około połowy powierzchni tych budynków). Dzierżawcami będą przedsiębiorcy chcący magazynować tam swoje towary. Nadal zamierzają Państwo prowadzić, tak jak dotychczas, gospodarstwo rolne. Wydzierżawienie rzeczonych pomieszczeń nie będzie miało wpływu na prowadzenie gospodarstwa, bowiem pozostałe budynki pozwalają na przechowywanie sprzętu rolniczego, nawozów, materiałów siewnych, plonów, wykonywanie prac konserwacyjnych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydzierżawienie dwóch pomieszczeń w budynkach gospodarczych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w sytuacji gdy:

* udział we współwłasności gospodarstwa nabyty został w spadku;

* spadkobiercy skorzystali ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie spowoduje utraty tegoż zwolnienia.

Pani zdaniem, nie dojdzie do utraty zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. Wydzierżawienie wspomnianych pomieszczeń nie spowoduje stanu, który będzie można uznać za "nieprowadzenie gospodarstwa rolnego". Gospodarstwo prowadzone będzie w dotychczasowym zakresie, gdyż dzierżawa tych pomieszczeń nie wpłynie negatywnie na produkcję rolną. Ponadto Pani, jako główny współwłaściciel (pozostałymi są dzieci, które wyrażają zgodę na dzierżawę), nabyła zasadniczy udział we własności przedmiotowych nieruchomości jeszcze przed otwarciem spadku (nie był on przedmiotem spadku i zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku od spadków i darowizn).

W świetle obowiązującego stanu prawnego Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego; darowizny, polecenia darczyńcy; zasiedzenia; nieodpłatnego zniesienia współwłasności; zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu oraz nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

a.

budynków mieszkalnych,

b.

budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,

c.

urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

* pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Wspomniane przepisy o podatku rolnym, w szczególności art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 969 z późn. zm.), definiują gospodarstwo rolne jako obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W odniesieniu zatem do stosowania przepisów art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi (z wyłączeniem budynków i urządzeń, o których mowa w ustawie), pod warunkiem, że w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia, należy stwierdzić, że kwestie spełnienia warunków zwolnienia należy każdorazowo oceniać w odniesieniu do przepisów o podatku rolnym. Należy zatem stwierdzić, że:

a.

przy zachowaniu warunku prowadzenia gospodarstwa rolnego przez ww. okres, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli przedmiotem dziedziczenia jest:

* nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym), niezależnie od stanu posiadania nabywcy,

* udział (ułamkowy) w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym),

* nieruchomość o pow. poniżej 1 ha (mająca charakter użytków rolnych albo gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych na użytkach rolnych), która wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy,

b.

nie podlega zwolnieniu nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości o powierzchni poniżej 1 ha fizycznego lub przeliczeniowego, jeżeli nabywca nie jest właścicielem lub współwłaścicielem gospodarstwa rolnego (także wtedy, gdy wskutek połączenia nabyta nieruchomość z inną nieruchomością nabywcy utworzy gospodarstwo rolne),

c.

nie stanowi przesłanki do utraty zwolnienia zbycie przed upływem 5 lat, od dnia nabycia, zbycie innej, fizycznie oznaczonej części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, niż będącej przedmiotem zwolnienia, o ile w wyniku takiego zbycia, grunty będące przedmiotem zwolnienia (lub z innymi będącymi własnością nabywcy) będą miały status gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż do śmierci męża w dniu 17 marca 2007 r. byli Państwo współwłaścicielami gospodarstwa rolnego (Pani w 45/68, a mąż - 23/68). Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego stwierdzono nabycie przez Panią i dzieci spadku po zmarłym, na skutek czego skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku od spadków i darowizn. Na chwilę obecną zamierza Pani wydzierżawić dwóm przedsiębiorcom dwa pomieszczenia gospodarcze - jedno w magazynie gospodarczym, a drugie w stodole (około połowy powierzchni tych budynków), zaś gospodarstwo rolne będzie prowadzone tak jak dotychczas. Wydzierżawienie wskazanych pomieszczeń nie będzie miało wpływu na prowadzenie gospodarstwa, bowiem pozostałe budynki pozwalają na przechowywanie sprzętu rolniczego, nawozów, materiałów siewnych, plonów, wykonywanie prac konserwacyjnych itp.

W związku z tym, iż dzierżawa, określona w art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jako umowa, w której wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz, nie wiąże się ze zbyciem ww. nieruchomości, nie nastąpi zatem utrata zwolnienia z opodatkowania nabycia w drodze spadku po zmarłym mężu udziału w gospodarstwie rolnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawczynię fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl